‌نقطه‌نظرات قاریان اعزامی به مناطق محروم کشور/ پیشنهاد اجرای فصلی «سفیران نور»
کد خبر: 3615648
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
با حضور رئیس سازمان دارالقرآن مطرح شد؛

‌نقطه‌نظرات قاریان اعزامی به مناطق محروم کشور/ پیشنهاد اجرای فصلی «سفیران نور»

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعضای کاروان قرآنی «سفیران نور» به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با اجرای این طرح قرآنی پرداختند و بر تداوم اجرای آن از سوی سازمان دارالقرآن الکریم تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طرح قرآنی سفیران نور به همت سازمان دارالقرآن و طی ایام ماه مبارک رمضان در سطح ۱۴ استان کم‌برخوردار و محروم کشور اجرا شد که در راستای آن تیم‌های قرآنی متشکل از دو قاری، یک حافظ و یک مجری توانمند قرآنی برای اجرای محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت قرآن کریم به استان‌های مورد نظر اعزام شدند.

در این راستا تنی چند از اعضای کاروان قرآنی «سفیران نور» که در استان‌های کم‌برخوردار و محروم کشور به اجرای برنامه‌های قرآنی ازجمله محافل انس با قرآن و کرسی تلاوت قرآن کریم پرداختند، روز گذشته، 13 تیرماه در مراسم تجلیل از اعضای طرح سفیران نور که در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد به ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود در رابطه با اجرای این طرح قرآنی پرداختند.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

مجتبی محمدبیگی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و از اعضای تیم اعزامی به استان چهارمحال و بختیاری به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با طرح قرآنی «سفیران نور» پرداخت و با ارائه پیشنهادی در مورد اجرای حداقل فصلی این طرح قرآنی گفت: با اجرای چنین برنامه‌هایی در استان‌های کشور، امیدواریم کمبودهای استان‌ها و مناطق محروم کشور در زمینه برنامه‌های قرآنی رفع شود.

وی با بیان این نکته که در یکی از مساجدی که برنامه کرسی تلاوت را اجرا می‌کردیم، شخصی به ما گفت که این برنامه شاید دومین محفل قرآنی است که بدین صورت پس از انقلاب اسلامی در این محل برگزار می‌شود، افزود: همچنین، یکی از پدرانی که فرزندش از مدافعان حرم در سوریه بود نیز در محافل قرآنی شرکت کرده و از قرآنیان حاضر در مراسم تقاضای دعا برای فرزند خود داشت.

محمدبیگی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی در رابطه با اجرای این گونه طرح‌های قرآنی ویژه بانوان،‌ تصریح کرد: با اجرای چنینی طرح‌هایی می‌توانیم خانواده‌ها را در نقاط مختلف کشور در اجرای محافل قرآنی دخیل کنیم و از برنامه‌های آموزشی در کنار اجرای طرح نیز استفاده کنیم. همچنین، با اجرای هرچه بیشتر این برنامه‌ها خود استان‌ها نیز می‌توانند از قاریان ممتاز خود در محافل استانی استفاده کنند و طرح را طوری پوشش دهند که در ایام مختلف در سطح ستان مورد نظر اجرایی شود.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

همچنین، در ادامه، مهدی حاجی محمدی، مجری قرآنی و از اعضای تیم اعزامی به استان کرمان نیز طی سخنانی با بیان اینکه با اجرای طرح قرآنی «سفیران نور» شاهد حرکتی جهادی و بسیار مفید در زمینه برنامه های قرآنی بودیم، اظهار کرد: انصافا سازمان دارالقرآن الکریم خیلی هوشمندانه از ظرفیت ماه مبارک رمضان در زمینه اجرای این طرح قرآنی استفاده کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در زمینه اجرای این طرح قرآنی همت به خرج داده و ضمن تداوم این طرح قرآنی، آن را تقویت کنیم، افزود: همچنین، در بحث زمان‌بندی اجرای این طرح قرآنی باید با شهرستان‌های مختلف هماهنگ بود تا برنامه‌ها به صورت بهتر و هماهنگ‌تر اجرا شود.

حاجی محمدی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی در رابطه با زمینه‌سازی جهت ورود نهادها و دستگاه‌های مختلف در زمینه اجرای این طرح قرآنی، ‌تصریح کرد:‌ با اجرای این طرح قرآنی می‌توان برای اولین بار شاهد اتحاد بین نهادهای مختلف قرآنی باشیم و حتی می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد که دستگاه‌های مختلف مانند بسیج و ... وارد میدان شده و در ایام و فصول مختلف (مانند هفته بسیج) هزینه اجرای طرح را برعهده گیرند.

حاجی محمدی در ادامه ضمن تأکید بر تداوم اجرای این طرح قرآنی در طول ایام مختلف سال، ادامه داد: حتی نهادها و ادارات مختلف در شهرستان‌های کشور نیز خود می‌توانند و حتی تقاضا دارند که هزینه اجرای این‌‌گونه برنامه‌ها را بر عهده گیرند که می‌توان از این ظرفیت جهت اجرای طرح در ایام مختلف استفاده کرد تا برگزاری این‌گونه محافل و برنامه‌ها محدود به ماه مبارک رمضان نباشد.

این مجری قرآنی در ادامه با بیان اینکه در زمینه اجرای خود در این طرح قرآنی تلاش بر این داشتم که فضای شادی را در محافل و برنامه‌ها ایجاد کنم، گفت: همچنین، تلاش بر این داشتم که سختی کار تلاوت قاریان و طی کردن مراحل مختلف توسط ایشان جهت قاری شدن را برای مردم و حضار در مراسم تبیین و تشریح کنم.

وی بیان کرد: در شهرستان‌های مختلفی که برنامه قرآنی اجرا می‌کردیم، سعی بر آن داشتیم که به بهانه افتتاح محافل و کرسی‌های تلاوت قرآن از قاریان قرآن محلی نیز استفاده کنیم که موجب تشویق و ترغیب ایشان برای اجرای برنامه‌های قرآنی بیشتر در سطح شهرستان و استان خود نیز باشیم.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

همچنین، محمود بیژنی اول، قاری قرآن کریم و از اعضای تیم اعزامی به استان فارس نیز طی سخنانی با اشاره به دوران اوج برگزاری محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت قرآن در کشور در دهه 70، اظهار کرد: اجرای طرح قرآنی «سفیران نور» تداعی کننده دوران اوج محافل قرآنی در دهه 70 بود که پس از بیست سال شاهد اجرای این چنینی برنامه‌های قرآنی در کشور بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل فراوانی در شهرستان‌های مختلف کشور برای اجرای چنین برنامه‌هایی وجود دارد و با اجرای این طرح قرآنی درواقع برای اجرای آن ادبیات و تیپ خاص خود نیز از سوی سازمان دارالقرآن ایجاد شده بود، ادامه داد: همچنین، زمان اجرای برنامه‌ها نیز که در ماه مبارک رمضان بود نیز ایده بسیار خوبی بود.

بیژنی با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌های قرآنی درواقع جامعه قرآنی را از شاگردپروری به سمت استادپروری و نخبه‌پروری می‌کشاند و این امر بسیار ارزشمند است و این امر موضوعی است که شاید دو یا سه دهه است که مغفول مانده، تصریح کرد: اتفاق زیبای دیگری که با اجرای این طرح رخ داد این بود که با اجرای آن ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل شد.

وی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی در رابطه با اینکه باب تحقیق و پژوهش نیز در کنار اجرای این طرح قرآنی باز شود و المانی خاص نیز برای تیم‌های اعزامی مختلف تعریف شود، افزود: همچنین‌، می‌توان در مناسبت‌های مختلف مانند هفته جانباز از قاریان و حافظان جانباز در این طرح استفاده کرد و در دیگر مناسبت‌ها نیز به همین صورت از قاریان و حافظان دیگر بهره برد.

بیژنی با اشاره به اینکه وزن تیم‌های اعزامی به استان‌های مختلف کشور نیز بسیار خوب بود، پیشنهاد داد تا منشور توجیهی ویژه اعضای اعزامی کاروان قرآنی سفیران نور فراهم شود تا تیم‌های مختلف قبل از اعزام به استان‌ها و مناطق مختلف کشور با اهداف طرح آشنا شوند. همچنین، برگزاری کارگاه‌های عملی در شهرستان‌های مختلف در کنار اجرای این طرح قرآنی نیز می‌تواند در نظر گرفته شود تا مردم و حضار در مراسم بهره بیشتری از برنامه‌های مختلف داشته باشند.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

همچنین، در ادامه، هادی ربیعی، مجری قرآنی کشور و از اعضای تیم اعزامی طرح قرآنی «سفیران نور» به استان آذربایجان غربی نیز طی سخنانی با بیان اینکه اجرای این طرح قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم سبب ایجاد جریان سازی در سطح جامعه می‌شود، گفت: تداوم این طرح قرآنی می‌تواند موجب ایجاد جریان قرآنی بسیار خوبی در سطح کشور شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر هم‌پوشانی و همزمانی در زمینه اعزام گروه‌‌ها به خوبی از سوی مسئولان اجرای طرح در نقاط مختلف صورت گیرد، می‌توان توجه مردم را به خوبی و در سطح گسترده‌ای متوجه گروه‌های اعزامی و اجرای برنامه‌ها و محافل قرآنی کرد تا با ایجاد یک جریان قرآنی مردم بیشتری نیز بتوانند از برنامه‌های مختلف بهره ببرند.

ربیعی ضمن تشکر از سازمان دارالقرآن الکریم جهت اجرای این طرح قرآنی با اشاره به بحث توجیه گروه‌ها و تیم‌های اعزامی به استان‌های مختلف جهت اجرای طرح نیز بیان کرد: بهتر بود که قبل از آغاز اجرای طرح اعضای تیم‌ها دعوت می‌شدند و در جریان اهداف و نکات مربوط به اجرای طرح قرار می‌گرفتند.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

همچنین، علی قاسم‌آبادی، قاری قرآن کریم و از اعضای تیم اعزامی به استان سیستان و بلوچستان در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم جهت اجرای این طرح قرآنی در مناطق محروم کشور، از وجود سیستم صوتی نامناسب که در اجرای برنامه‌ها از آن استفاده می‌شد، انتقاد کرد و از مسئولان خواست تا نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

‌همچنین، در ادامه، علی قلعه‌نویان، حافظ قرآن کریم و از اعضای تیم اعزامی به استان کرمان نیز طی سخنانی با طرح این سؤال که آیا صرف تنها ارائه محفوظات در محافل و کرسی‌هایی تلاوت مناسب است یا خیر؟ اظهار کرد: با اجرای طرح قرآنی باب ورود به تدبر در قرآن کریم که همواره مد نظر مقام معظم رهبری نیز بوده است، باز شد که این امر بسیار مناسب است که می‌توان با اجرای چنین طرح‌های قرآنی زمینه بهره‌بردن مردم از مفاهیم قرآنی را نیز فراهم کرد.

نقطه‌نظرات اعضای کاروان «سفیران نور» ارائه شد/ پیشنهاد اجرای فصلی طرح

همچنین، در ادامه، سیداحمد مقیمی، قاری قرآن کریم و از اعضای تیم اعزامی به استان چهارمحال و بختیاری نیز طی سخنانی با بیان اینکه با اجرای این طرح قرآنی باب خوبی باز شد تا از فضای مسابقه محور به فضای اصلی قرآنی دهه‌های گذشته کشور بازگردیم، بر تداوم اجرای چنین طرح‌هایی تأکید کرد و گفت: با اجرای این چنینی طرح‌های قرآنی بعد هنری تلاوت مطرح شده است و اجرای این برنامه‌ها درواقع یادآوری برای دوستانی است که بیشتر در فضای مسابقات قرار داشته‌اند تا فضای واقعی قرائت را نیز تجربه کنند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر انجام ارزیابی کامل از اجرای طرح قرآنی سفیران نور و بهره‌برداری از ثمرات و نتایج آن، ادامه داد: همچنین، یکی دیگر از ثمرات و برکات این طرح قرآنی این بود که مجریان توانمند قرآنی کشور بیشتر در میان مردم شناخته شدند چراکه هنر مجری در تهییج مردم برای استماع تلاوت قرآن قاریان و حافظان کمتر از کار قراء و حفاظ نیست.

مقیمی در پایان با بیان اینکه تا کنون انتقادهایی بر عملکرد برخی نهادها و دستگاه‌های قرآنی وجود داشت که بازخورد فعالیت‌های قرآنی که در این دستگاه‌ها انجام می‌شود تاکنون چه بوده است، تصریح کرد: اجرای چنین برنامه‌ها و طرح‌هایی قرآنی که با استقبال فراوان مردم رو به رو می شود، خود به نوعی بازخورد اصلی خود را نشان می‌دهد که این استقبال فراوان بازخورد اجرای طرح را نشان می‌دهد.

captcha