ابن مقله بنیانگذار خوشنویسی اسلامی است
کد خبر: 3615912
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
یک استاد خوشنویسی:

ابن مقله بنیانگذار خوشنویسی اسلامی است

یک استاد خوشنویسی گفت: ابن مقله بنیانگذار خوشنویسی در جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: فضل‌الله فاضل نیشابوری به مناسبت سالروز درگذشت ابن مقله خوشنویس ایرانی با بیان این مطلب اظهار کرد: ایشان راس خوشنویسی اسلامی و ایرانی است و به لحاظ کاری که انجام داده، فردی است که در جهان اسلام بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی گفت: در واقع کار بزرگی که او انجام داده این است که 6 نوع خط را از خط کوفی استخراج کرده که ما با نام (خطوط سته) آن را می‌شناسیم به همین دلیل افرادی بزرگ‌تر و بالاتر از این خوشنویس برجسته که در این حوزه فعالیت داشته باشند؛ در این سطح نداریم.
این نسخه شناس اضافه کرد: این خطوط با نام‌های محقق، ریحان، ثلث، رقاع و توقیع است که در کنار این موضوع قوانینی را نیز برای آن‌ها مدون کرده که این قوانین با نام اصول دوازده گانه خوشنویسی شناخته شده است.
فاضل عنوان کرد: این خطوط هرکدام بر اساس «سطح و دور» که دو اصطلاح ویژه در خوشنویسی است؛ ساخته شده‌اند. اما این خطوط پس از اختراع، پیرایش شده و کمال پیدا کرده و در واقع محصول هزار سال تلاش نوابغ ما هستند.
این استاد خوشنویسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز خطوط جدیدی اختراع شده است که این‌ها خطوطی تفریحی و تفننی هستند و اگر در طول زمان مورد قبول قرار گرفتند شکل می‌گیرند و رشد پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: بنابراین در آینده باید منتظر بود که آیا این خطوط اختراع شده از کیفیت لازم برخوردار هستند تا بتوانند در مقابل خطوطی مانند ثلث، نسخ و نستعلیق قرار گیرند یا خیر.
فاضل افزود: از جمله این خطوط اختراع شده می‌توان از «خط نقاشی» یاد کرد که امروزه شکل خوبی پیدا کرده است و گرایش به این نوع خط در جامعه زیاد شده و به تدریج در جامعه مشخص می‌شود که آیا این خط نقاشی می‌تواند جایگزین برخی ز این خطوط ما شوند یا نه؟

captcha