قطعه‌ای از بهشت که کمتر کسی از آن سراغی دارد
کد خبر: 3616338
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۷

قطعه‌ای از بهشت که کمتر کسی از آن سراغی دارد

گروه اجتماعی: اینجا میهمان را به راحتی می‌پذیرند مانند یک دوست که قرار است همواره به آن‌ها سر بزند، کنارشان بنشیند و گاهی بپرسد حالت چطور است؟ قطعه‌ای از بهشت که کمتر کسی از آن سراغی دارد.

چشمانی آن سوی پنجره انتظار می‌کشد، نزدیک که می‌شوی یکی سلام می‌کند و دیگری فقط خیره نگاهت می‌‌کند. اینجا زنانی با لباس‌های سفید در اتاق‌هایی که هر کدام اسمی برای خودشان دارند، میهمان ناملایمات دوران جوانی‌اند، خوابگاهی با تخت‌های مرتب، سلف سرویس، اتاق بازی با خرس‌های سفید و البته اتاق روانشناس یا مددکار. 
اینجا مرکز نگهداری دختران معلول ذهنی «ثامن‌الحجج» است. مرکزی که دو ماه از افتتاح آن می‌گذرد. در اول راه است اما پر قدرت شروع کرده تا در نیمه‌های راه از نفس نیفتد و این قدرت را از کسی می‌گیرد که همه او را بابا صدا می‌زنند.
ابوالقاسم مختاری، مسئول مرکز ثامن‌الحجج، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: این مرکز سومین مرکز نگهداری معلولان ذهنی در سطح استان است که معلولان ذهنی دختر بالای 14 سال را نگهداری می‌کند. 
وی افزود: این مرکز خیریه ظرفیت نگهداری از 50 معلول ذهنی به صورت شبانه‌روزی را دارد و هم اکنون 11 دختر بالای 14 سال در این مرکز نگهداری می‌شود.
مختاری ادامه داد: قبلاً در این محل که مرکز نگهداری پسران معلول ذهنی بود حضور داشتم، کمک به قشر محروم جامعه با توجه به شناختی که از معلولان دارم و عشق به آنها انگیزه اصلی من برای خدمت است، 6 مادریار با تحصیلات بالاتر از ابتدایی در این مرکز مسئول نظارت بر تمامی امور شخصی بچه‌ها هستند.
مسئول مرکز ثامن‌الحجج اظهار کرد: با حضور پرستار، گفتار درمان، کار درمانگر، فیزیوتراپ، پزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب، خدمات توانبخشی و درمانی به این دختران ارائه می‌شود.
وی هدف بزرگ خود در مرکز ثامن‌‌الحجج را بازتوانی دختران و برگشت آنها به آغوش خانواده بیان کرد و افزود: دخترانی که بهره هوشی بالاتری نسبت به بقیه دارند در کلاس‌های آموزشی کیف دوزی، مروارید بافی و کارگاه قالی بافی شرکت می‌کنند. دخترانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند در طول سال، یکبار در عید نوروز و یکبار در تیرماه به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند. 
مسئول مرکز ثامن‌الحجج برگزاری اردوهای زیارتی مانند مشهد مقدس، اردوهای تفریحی، کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها با موضوع توانبخشی، استقلال و خودکفایی افراد معلول ذهنی و کلاس مشاوره برای خانواده‌ها را از برنامه‌های آینده این مرکز عنوان کرد.
مختاری اضافه کرد: در کارگاه خیاطی با حضور مربی که سابقه کار در چنین مراکزی را دارد، دختران قالی می‌بافند و هزینه حاصل از فروش آن صرف مرکز می‌شود. چهار دختر ایزوله در این مرکز نگهداری می‌شود و اقدامات  توانبخشی که برای آنها انجام شده از حالت ایزیلایفی خارج و مانند بقیه دختران مرکز نگهداری می‌شوند.
مسئول مرکز ثامن‌الحجج گفت: در گذشته خانواده‌های شهرستان خمین که دارای فرزند معلول ذهنی بودند باید فرسنگ‌ها تا مرکز نگهداری دودهک می‌رفتند اما امروز این مرکز مسیر را برای خانواده‌ها کوتاه، و رفت و آمد را آسان کرده است.
مختاری در پایان با اشاره به حمایت خیران از مرکز نگهداری دختران معلول اظهار داشت: نماینده شهرستان و برادر ایشان از ابتدای تاسیس مرکز، حمایت‌های مادی و معنوی زیادی داشته‌اند و این مرکز بخاطر اینکه خیریه است به حمایت‌های بیشتری نیاز دارد.
به گزارش ایکنا؛ مردم با حضور در اینگونه مراکز می‌توانند شناخت بهتری نسبت مراکز خیریه که گاهی در گمنامی فرو رفته‌اند پیدا کنند. در بخش خیاطی خانمی که ناشنواست برای دختران لباس و ملحفه می‌دوزد. او نمی‌شنود و حرف نمی‌زند اما انگشتانش عاشقانه پارچه‌ها را به هم وصل می‌کند.  
دختران مرکز ثامن‌الحجج به راحتی میهمان را می‌پذیرند مانند یک دوست که قرار است همواره به آن‌ها سر بزند، کنارشان بنشیند و گاهی بپرسد حالت چطور است؟ یکی از دختران ماه رمضان را روزه می‌گرفت و سحرها آقای مختاری برای بیدار کردنش به مرکز می‌آمد. غذایش را گرم می‌کرد تا مبادا بدون سحری روزه بگیرد. برای افطارش گاهی نان سنگک می‌خرید.
در جواب این محبت‌ها، دخترک می‌گوید در نمازهایم ابتدا برای پدر و مادرم و بعد برای آقای مختاری دعا می‌کنم و چه دعایی مستجاب‌تر از دعای او؟ اینجا قطعه‌ای از بهشت است که فقط عده‌ای اندک نشانی از دارند. دختران این بهشت از مردم انتظار دارند آن‌ها را همین طور که هستند بپذیرند، مسخره و تحقیرشان نکنند.
captcha