بی‎حجابی؛ انکار ضروریات دین/ حجاب ثمره دین اسلام است
کد خبر: 3616355
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

بی‎حجابی؛ انکار ضروریات دین/ حجاب ثمره دین اسلام است

گروه فرهنگی: حجاب برای بانوان مانند دیوار برای خانه است، حجاب ثمره دین اسلام است و اگر نباشد زندگی از هم پاشیده می‌شود؛ کسانی‌که حجاب را رعایت نمی‌کنند ضروریات دین را انکار می‌کنند این در حالی‎است که بى‌حجابى و بدحجابى ثمره عدم معرفت و شناخت حقيقى جايگاه زن در هستى اسـت و کسانی‌که حجاب را رعایت نمی‌کنند ضروریات دین را انکار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، 21 تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام‌ روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده است رضا شاه هزاران نفر از مردم بی‌گناه مشهد را در 21 تیرماه در مسجد گوهرشاد که به مخالفت با کشف حجاب تجمع کرده بودند شهید و مجروح کرد و باعث شد که بانوان محجبه در ایران اسلامی سال‌ها خانه نشین شوند.
رضا شاه بعد از محکم کردن پایه‌های حکومت خود در ایران به مبارزه با روحانیت و شعائر اسلامی در ایران پرداخت که با کشف حجاب بانوان اولین قدم را در این زمینه برداشت.
استعمارگران و مزدوران داخلی آنها در طول تاریخ ارزش‌های دینی را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه خود در ایران اسلامی می‌دانستند و همواره در صدد جا انداختن فرهنگ برهنگی و بی‌حجابی در کشور بوده‌اند.
در آن دوران رضا شاه با زور سرنیزه نتوانست بانوان ایرانی را بی‌حجاب کند ولی امروز بسیاری از زنان و دختران در داخل کشور به‌واسطه تهاجم فرهنگی دشمنان با میل و رغبت خود دچار بدپوششی و بی‌حجابی شده‌اند.
باید توجه داشت که حجاب و عفاف از ضروریات جامعه اسلامی است و متاسفانه امروز مصیبت بزرگ جامعه ما گرایش به‌سمت بی‌حجابی و بد پوششی است که دولت و ملت نسبت به این موضوع مسئولیت دارند.
حضور افراد بدحجاب در جامعه اسلامی باعث ناامنی اخلاقی می‌شود که نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم چراکه حجاب برای بانوان مانند دیوار برای خانه است و بی‌تردید حجاب و عفاف سلاح جنگ نرم دشمن برای نفوذ به بنیان خانواده‌هاست و باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
حجاب از نگاه قرآن
خداوند متعال در آیه دوم سوره جمعه فرموده است: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آن‌ها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن‌که پیش از این، همه در ورطه‌ جهالت و گمراهی بودند».
از قرآن‌کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.
همچنین در آیه 32 سوره احزاب آمده است: «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ اى همسران پیامبر شما مانند هیچ‌یک از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آن‌که در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید».
همچنین در آیه 59 سوره احزاب در رابطه با حجاب و عفاف آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن‌که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است».
همچنین خداوند متعال در آیات 30 و 31 سوره نور می‌‎فرماید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴿۳۱﴾» به حجاب و عفاف اشاره دارد.
در این دو آیه خداوند متعال فرموده است: «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن‌چه که طبعاً از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهران‌شان یا پدران‌شان یا پدران شوهران‌شان یا پسران‌شان یا پسران شوهران‌شان یا برادران‌شان یا پسران برادران‌شان یا پسران خواهران‌شان یا زنان [هم‌کیش] خود یا کنیزان‌شان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‌‏نیازند یا کودکانى که بر عورت‌هاى زنان وقوف حاصل نکرده‌‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به‌گونه‏‌اى به زمین] نکوبند تا آن‌چه از زینت‌شان نهفته مى‌‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید، بى‏‌همسران خود و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بى‌‏نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست»
همچنین خداوند متعال در آیه 60 سوره نور فرموده است: «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ و بر زنان از کار افتاده‏‌اى که [دیگر] امید زناشویى ندارند گناهى نیست که پوشش خود را کنار نهند [به‌شرطى‌که] زینتى را آشکار نکنند و عفت ورزیدن براى آن‌ها بهتر است و خدا شنواى داناست».
بانوان؛ معلمان عاطفه
بانوان بـه‌عنوان نيمى از جامعه اسلامى كه در دامان خـود انسان‌هاى پاک و برجسته مى‌پرورانند، داراى حرمت و احترام ويژه‌اى هستند. آنان معلمان عاطفه هستند و پيكره اجتماع، بـا محبت و تربيت آنها استوار خواهد ماند.
در آیه 33 سوره احزاب قرآن علت و فلسفه حجاب را چنين ذكر مى‌كند كه «ذلك ادنی ان يعرفن فلا يوذين؛ بـراى اين‌كه شناخته نشوند و مورد اذيت واقع نگردند، چراكه آنان تـجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند».
بـا اندكى تدبر در آيات قرآن فلسفه حجاب را بـه‌گونه‌اى صريح مى‌بينيم و مى‌يابيم كه احترام و حرمت زن، فلسفه حقيقى و يا يكى‌از فلسفه‌هاى حجاب است.
به‌راستـى اگر معرفت انسان بـه شريعت و تعاليم دينى بالا رفته و قرآن را كه آئين‌نامه سعادت و كمال بـشر است درک كند، به عظمت حجاب پى‌برده و مى‌فهمد بى‌حجابى و بدحجابى ثـمره عدم معرفت و شناخت حـقيقى جـايگاه زن در هستى اسـت.
مقام زن در آيات گوناگون و همچنين در روايات بـسيارى ذكر شده و همين آيات و روايات منشأ فتواى مراجع در رساله‌هاى عمليه شده و حكم حجاب بـه‌عنوان يكى‌از واجبات دينى مطرح و بيان شده اسـت.
در قرآن‌كريم پس‌از بيان كيفيت حجاب بـراى زنان، بـه‌علت آن پرداخته و مى‌فرمايد «ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علی جيوبهن ولا يبدين زينتهن؛ و زينت‌هاى خود را آشكار نكنند، مگر آنچه كه پـيدا است و بـايد روسرى خـود را بـر گردن خـويش اندازند ... و پاهاى خود را، بـه‌گونه‌اى بـه زمين نكوبند، تا آنچه از زينت ايشان كه نهفتـه مى‌دارند، معلوم شود».
خداوند متـعال در اين آيه شريفه كه در مدينه نازل شده است، حكم حجاب را به‌گونه‌اى صريح و آشكارا مطرح كرده و علاوه‌بـر ظرافت‌هاى خاصى كه در نوع پوشـش زنان وجـود دارد، اشخاص محرم را نيز ذكـر مى‌كند تـا نامحرم‌ها بازشناسانده شوند و در پايان فلسفه پوشش بيان شده است كه زينت‌ها و زيبايی‌هاى زنان در مقابل نامحرم آشكار نشود، تـا آنها مورد توجه نگاه‌هاى ناپـاک قرار نگيرند و احتـرام آنان حفظ شود.
در قرآن پس‌از سفارش زنان خداوند متعال مى‌فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا لا يحل لكم ان ترثوا النساء كرها ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن الا ان ياتين بفاحشه مبينه و عاشروهن بالمعروف؛ اى كسانى‌كه ايمان آورديد! براى شما حلال نيست كه زنان را برخلاف ميلشان ارث بريد و بـر آنان سخت نگيريد تـا بخشى از آنچه بـه آنان داده‌ايد از چنگشان درآوريد. مگر آنكه مرتكب عمل زشتى شوند كه ثابت شده باشد و با آنها بـه شايستگى رفتار كنيد».
در اين آيه رسومات عقايد جاهلى مورد نهى قرار گرفته است و حقوق و ارزش پايمال شده زن در جاهليت و قبـل از ظهور اسلام صريحاً مورد انتقاد واقع شده و دريچه‌اى جديد بـه‌سوى ارزش و عظمت زن گشوده مى‌شود. زنانى‌كه قبل‌از اسلام در كودكى زنده بـه گور مى‌شدند و يا در هنگام ازدواج مورد ظلم قرار مى‌گرفتند و چون شىء كم‌ارزشى از سوى پدران بـه ارث گذاشته مى‌شدند، بـا اين آيه، ارزشمند مى‌شوند و حيثيت و حقوق به تاراج رفته آنان بازگردانده مى‌شود و مورد سفارش و مرحمت قرار مى‌گيرند. اين ارمغانى خجسته و مبارک از سوى خداوند متعال بود كه با كلام آسمانى به مردم ابـلاغ شد.
قرآن ما را متـوجـه كرد و مى‌فرمايد «بـا زن‌ها معاشرت نيک داشته بـاشيد و در مجامع خود آنان را راه دهيد و اگر بـراى شما خوشايند نيست كه در مجامع خود آنها را شركت دهيد، اين كار ناخوشايند را بكنيد. ممكـن اسـت خير فراوانى در اين كار بـاشد. «يجعل الله فيه خيرا كثيرا»، و شما ندانيد و اين معاشرت اختصاصى به مسائل خانوادگى ندارد.
در آيه ديگر حرمت و شخصيت زن بـه‌عنوان فلسفه حجاب مطرح مى‌شود «يا ايها النبی قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنی ان يعرفن فلا يوذين؛ اى پيامبر! به زنان و دخترانت و زنان مؤمنان بگو، پوشش خود را بـر خود فرو پـوشند. اين بـراى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، مناسب‌تر است و خدا آمرزنده و مهربان است».
در اين آيه زنان و دختران پيامبر(ص) و زنانى كه همسر مردان مؤمن هستند، از ديگر زنان جامعه آن روز جدا مى‌شوند و حكم حجاب بـراى اين زنان محترم آورده مى‌شود. از ظاهر آيه مى‌تـوان دريافت كه حجاب به‌دليل احترام و حرمت زنان بوده و مقام آنان به قدرى والا است كه بايد از طريق حجاب شناخته شوند. مبادا مانند زنان كفار مورد آزار و اذيت قـرار گيرند. اين دسته از زنان بـه‌خاطر اعتقادات و باورهاى دينى، داراى ارزش و مقامى افزون از ديگران هستند و حرمت آنها بايد مورد شناسایى قرار می‌گيرد.
حجت‌الاسلام محمد سوری، امام جمعه شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا لرستان با گرامیداشت روز حجاب و عفاف، گفت:  همه باید در حفظ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تلاش کنند.
وی اظهارکرد: رضا خان تصور می‌کرد کشف حجاب مایه پیشرفت کشور است ولی علما و مردم ایران پس‌از کشف حجاب رضاخانی مقابل وی ایستادند و او را رسوا کردند.
سوری ادامه داد: حجاب ثمره دین اسلام است و اگر نباشد زندگی از هم پاشیده می‌شود کسانی‌که حجاب را رعایت نمی‌کنند ضروریات دین را انکار می‌کنند.
امام جمعه پلدختر به قیام مردم در سال 1314 شمسی در مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: رضاخان که انگلیسی‌ها او را به‌عنوان شاه ایران و برای نفوذ خود در ایران علم کرده بودند ابتدای حکومت خود را یک شخص مذهبی نشان می‌داد که در واقع آمریکا و انگلیس برای وی نسخه می‌پیچیدند.
captcha