جشنواره قرآنی وزارت بهداشت را بیشتر بشناسیم/ آیا با رویدادی جریان‌ساز مواجهیم
کد خبر: 3619197
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
همزمان با برگزاری در شیراز؛

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت را بیشتر بشناسیم/ آیا با رویدادی جریان‌ساز مواجهیم

گروه مسابقات: شاید برای بسیاری از فعالان قرآنی، جشنواره قرآنی وزارت بهداشت که بیست‌ودومین دوره آن از عصر امروز آغاز می‌شود، یک جشنواره، همانند دیگر مسابقات قرآن باشد اما در ادامه نگاهی به برخی ویژگی‌های این جشنواره شده است.

مسابقات قرآن
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به شیراز، بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بعد از پشت سر گذاشتن مرحله دانشگاهی حالا به ایستگاه کشوری یا نهایی رسیده و دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی از سراسر کشور در شیراز جمع شده‌اند تا برگزیدگان این دوره را معرفی کنند.
در ادامه نگاهی کوتاه به برخی ویژگی‌های این جشنواره شده است تا شاید از این پس بیشتر این جشنواره قرآنی که در سال‌های گذشته جزء جشنواره‌های جریان‌ساز کشور بوده است، بشناسیم.
شاید در ابتدا اطلاق جشنواره جریان‌ساز بر این رویداد قرآنی کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما در این نوشتار تلاش شده است تا گوشه‌هایی از دلایل اطلاق این عنوان بیان شود.
بیست‌ودومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت تا ساعاتی دیگر با برگزاری مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز می‌کند، جشنواره‌ای که به لحاظ حجم بالای شرکت‌کنندگان و میهمانان حاضر در آن، کم از مسابقات سراسری قرآن کریم که هرساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، ندارد.
همین حجم بالای شرکت‌کنندگان در بخش‌ها و رشته‌های مختلف در مرحله کشوری این جشنواره است که باعث شده تا از این رقابت‌ها به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین مسابقات قرآنی کشور نام برده شود و حتی برخی این جرأت را به خود بدهند که آن را با مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف مقایسه کنند.
این جشنواره به دلیل آنچه که در بالا ذکر شد اگر بزرگترین جشنواره قرآنی کشور در بخش دانشگاهی نباشد – که بسیاری به این موضوع اذعان دارند و به یقین در سال‌های گذشته اینگونه بوده است - بدون شک یکی از بزرگ‌ترین‌ها در این بخش خواهد بود. در پرجمعیت برگزار شدن این جشنواره همین بس که در بیست و دومین دوره آن که طی روزهای 25 تا 28 تیرماه در شیراز برگزار می‌شود، شاهد تجلیل از 224 برگزیده رشته‌های غیرحضوری شامل کتبی، پژوهشی، هنری، ادبی و ... خواهیم بود.
حال آنکه در بسیاری از مسابقات قرآن در این سطح در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تمامی شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری جشنواره در تمامی رشته‌ها و بخش‌ها به این تعداد – 224 نفر - نیز نمی‌رسد. علاوه بر این در این دوره و در بخش حضوری شامل رشته‌های قرائت، حفظ قرآن و تواشیح شاهد رقابت نزدیک به 600 دانشجو، کارمند و استاد دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهیم بود.
به جز این موضوع از حیث تعداد ادوار نیز این جشنواره اگرچه به پای جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم که پا را از 30 دوره فراتر نهاده است، نمی رسد، اما با برگزاری بیست و دو دوره در زمره یکی از باسابقه‌ترین مسابقات قرآن در این سطح قرار دارد. در این بخش بعد از جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم که امسال سی و دومین دوره آن برگزار می‌شود در کنار دانشگاه آزاد اسلامی با سابقه 22 دوره برگزاری جشنواره، قرار گرفته است.  
موضوع دیگری که باعث می‌شود تا این جشنواره را بیش از همیشه جدی بگیریم، خروجی‌های آن در ادوار مختلف است. خروجی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اغلب موارد متفاوت‌تر از مسابقات دیگر هم‌سطح بوده است – هرچند این خروجی‌ها به طور متناوب دیده نشده است اما تفاوت آن با سایر جشنواره‌ها قابل ملاحظه بوده است – به طوری که در هر چند دوره از این مسابقات باید شاهد درخشش چهره‌هایی در حفظ و قرائت قرآن کریم باشیم، چهره‌هایی که بعد از فارغ شدن از جشنواره مذکور، راه چهره شدن را سریع‌تر طی کرده و بسیار زودتر از دیگر افراد برگزیده در جشنواره‌های دیگر توانمندی خود را به جامعه نشان داده‌اند.
«قاسم رضیعی»، «حسین کرمی»، «حامد ولیزاده»، «ابوذر کرمی» و بسیاری دیگر را باید از جمله این چهره‌ها به حساب آورد که راه خود را از حضور در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت آغاز کرده و به این سطح از شهرت دست‌یافته‌اند. هرچند در سال‌های اخیر این رویه مقداری تضعیف شده است، اما باید امسال را نیز به نظاره نشست و دید آیا چهره‌های جدید و استعدادهای برتر جدیدی از دل این مسابقات بیرون آمده و به جامعه معرفی می شوند یا خیر.
اینها تنها نمونه‌هایی کم از ویژگی‌های جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بود، جشنواره‌ای که در صورت سیاست‌گذاری مطلوب‌تر می‌تواند تأمین‌کننده روحیات معنوی جامعه پزشکی کشور در بخش‌ها و رشته‌های مختلف باشد.
یادآور می‌شود، مراسم افتتاحیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت ساعت 18 امروز 25 تیرماه در شیراز برگزار می‌شود. همچنین رقابت‌های این جشنواره در رشته‌های قرائت، حفظ قرآن و تواشیح روز 28 تیرماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. در این جشنواره 600 نفر در بخش آوایی و در گروه‌های دانشجویان، کارکنان و استاتید زن و مرد رقابت می‌کنند.
captcha