رویکرد فعالیت‌های قرآنی زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد
کد خبر: 3620960
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

رویکرد فعالیت‌های قرآنی زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد

گروه فعالیت های قرآنی: نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: رویکرد فعالیت‌های قرآنی زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در بازدید از دارالقرآن عترت خراسان شمالی، اظهار داشت: قرآن در همه مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، معنوی و اخلاقی، اقوم و کامل بوده و بهترین و مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به تکامل را به بشریت ارائه می‌کند.
وی در ادامه افزود: آیه شریفه: «ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم» بیان‌گر این مطلب است که اگر جامعه‌ای متصل به قرآن شود و بر پایه آموزه‌های آن حرکت کند به تعالی و قوامی مطمئن دست پیدا خواهد کرد.
آیت الله یعقوبی گفت: درواقع قرآن بهترین و کامل‌ترین هدایت‌گر امت بوده و بشر را به مسیری که با قوام ترین و بنیادی‌ترین مسیر است، هدایت می‌کند.
وی اضافه کرد: سبک زندگی قرآنی که خداوند در قرآن کریم به انسان‌ها پیشنهاد می‌دهد سبکی است که انسان را به درجه اعلی که همان قله تعالی بشر است، می‌رساند.
آیت الله یعقوبی در ادامه با اشاره به رسالت مؤسسات قرآنی، خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی نباید تنها به روخوانی و تلاوت قرآن اکتفا کنند؛ زیرا تلاوت قرآن گام ابتدایی استفاده ما از قرآن است و باید همه فعالیت‌ها را به سمت رسیدن به تمدن قرآنی معطوف کنیم.
رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: اقوم بودن قرآن زمانی محقق می‌شود که فرهنگ و تمدن قرآنی به دنیا عرضه شود؛ به همین دلیل باید همه مسؤولان و مدیران فرهنگی کشور و فعالان حوزه‌های قرآن و عترت در این راه برنامه‌ریزی داشته باشند.
آیت الله یعقوبی تصریح کرد: فعالیت‌های مؤسسات قرآنی زمانی اثربخش خواهد بود که نگاه جهانی داشته باشد و برای رسیدن به جهانی برگرفته از آیات قرآن، برنامه‌ریزی کند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: اخلاص داشتن در هر کاری انسان را به مقصد می‌رساند؛ ازاین‌رو اگر مؤسسات قرآنی در راه تعلیم قرآن موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، دلیل آن فعالیت توأم با خلوص نیت است.
وی تأکید کرد: قرآن در روز قیامت هم شافع امت اسلامی بوده و هم یکی از کسانی است که از برخی انسان‌ها به دلیل استفاده نکردن بهینه از آیات و رهنمودهایش به خداوند متعال شکایت می‌کند؛ پس باید در امر تدبر و به‌کارگیری آموزه‌های قرآن بیش از پیش همت کنیم.
آیت الله یعقوبی افزود: مسؤولان باید تلاش کنند تا قرآن که کتاب هدایت و تعالی انسان‌ها است، به یکی از اقلام سبد کالای خانواده‌های تبدیل شود.
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: درزمینهٔ تعلیم و تعلم قرآن، کارهای بر زمین‌مانده زیادی وجود دارد؛ به همین دلیل باید همت خود را بیشتر کنیم تا قرآن از مهجورت بیرون بیاید.
وی اظهار کرد: قرآن گنجینه است و اگر راه‌های رسیدن به این گنجینه را بیابیم و آن را در متن زندگی خود به کار ببندیم، جامعه ما به مسیر تعالی هدایت می‌شود.
آیت الله یعقوبی اضافه کرد: پس از انقلاب ما در امر حفظ قرآن و پرورش قاریان بسیار موفق بوده‌ایم و در جامعه اسلامی حفظ آبرو کرده‌ایم؛ اما باید همچنان در این مسیر گام‌های بلندتری برداشته شود.
وی افزود: باید در جامعه اسلامی به قرآن و عترت و سنت پیامبر (ص) با هم و به‌صورت توأمان اهمیت داده شود و اگر یکی را بگیریم و دیگری را رها کنیم متضرر شده‌ایم؛ به همین دلیل در این زمینه لازم است خیران موقوفات خود را به سمت آموزش‌های قرآن سوق دهند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در خاتمه به مدیران مؤسسات قرآنی توصیه کرد برای پرورش مفسران و مدبران قرآنی تلاش بیشتری کرده و در امور معنوی و قرآنی قناعت نداشته باشند.
captcha