تدوین منشور حقوق سکونت در اسلام بر اساس شاخصه‌های محیط زیستی
کد خبر: 3623559
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
نصرتی عنوان کرد:

تدوین منشور حقوق سکونت در اسلام بر اساس شاخصه‌های محیط زیستی

گروه سلامت: رئیس مجمع شهرهای اسلامی از تدوین منشور حقوق سکونت در اسلام بر اساس شاخصه‌های محیط زیستی و شهر شکوفا خبر داد.

مسعود نصرتی، رئیس مجمع شهرهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح منشور حقوق سکونت در اسلام پرداخت و تصریح کرد: سازمان ملل متحد برای کيفيت و سبک زندگی طرح‌هايی دارد که از آن تحت عنوان منشور حقوق سکونت یاد می‌کند، در این راستا اکثر کشورهای عضو سازمان ملل حرکت خود را بر اساس این برنامه‌ها تدوین کرده‌اند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی بیان کرد: ايران با توجه به فرهنگ غنی دینی و اسلامی شرايط مهياتري براي کيفيت زندگی و حقوق سکونت دارد، لذا در این راستا از متخصصان مجرب دعوت شد تا در کنار دانشمندان علوم شهری و مديران اجرايی قرار گرفته و با این ترکیب بتوانند  با استفاده از غنای آموزه‌های اسلامی حقوق سکونتی غنی‌تر از برنامه شهرهای اروپايی و آسيايی طراحی کنند.

نصرتی با اشاره به شهر قزوین که از سوی سازمان ملل به دلیل داشتن شاخص‌های زیست محیطی به عنوان شهر شاخص و شکوفا در جهان انتخاب شده است؛ گفت: با شاخص‌های محیط زیستی و شهر شکوفا، جلساتی را برای تبیین  اين ويژگی‌ها و تدوین منشور حقوق سکونت در اسلام تعریف کرده‌ایم.
 
وي در رابطه با دوری یا نزدیکی وضعیت شهرهای حال حاضر ایران به شهرهای مدنظر اسلامی اظهار کرد: در ايران شاهد دوره‌ غفلتی هستیم که در آن از سبک معماری و شهرسازی به اصطلاح شهرهای مترقی استفاده شده، اما به دليل کپی برداری نامناسب هم سبک آن شهرها را نتوانسته‌اند پياده کنند، هم سبک معماری بومی ایرانی اسلامی نیز دستخوش حوادث شده است.

شهردار قزوین بیان کرد: در اين زمينه لازم است دوره گذار را به سرعت پشت سر گذاشته تا شهرها با انتظارات شهروندان در عصر حاضر همخوانی داشته باشد.

captcha