آخرین وضعیت کنگره ملی نقش امام راحل در دفاع مقدس تشریح شد
کد خبر: 3624741
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

آخرین وضعیت کنگره ملی نقش امام راحل در دفاع مقدس تشریح شد

گروه اجتماعی: فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی در نشست شورای سیاستگذاری کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6 هزار و 200 شهید استان، آخرین وضعیت کارگروه‌های این کنگره را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سردار محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی، امروز، 8 مرداد در نشست شورای سیاستگذاری کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6 هزار و 200 شهید استان که با حضور آیت‌الله دری نجف آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، در دفتر امام جمعه اراک برگزار شد گفت: کنگره امیران و سرداران دفاع مقدس در برخی از استان‌ها برگزار شده و سال 97 استان مرکزی این کنگره را برگزار می‌کند. 
وی با اشاره به برگزاری کنگره شهدا در دهه 70، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری این کنگره از سال‌ها قبل آغاز شده و نقش دستگاه‌ها و چارت سازمانی برای همکاری تنظیم شده است. استاندار رئیس کنگره، فرمانده سپاه دبیرکنگره و مدیرکل حفظ آثار رئیس ستاد هستند. 
کریمی تصریح کرد: استفاده از شخصیت برجسته حضرت امام(ره) یکی از ویژگی‌های کنگره استان است، از سال 93 تاکنون ستاد تدوین پیشینه رزم را در قالب 9 کارگروه تشکیل دادیم. کارگروه عملیات به منظور بررسی نقش استان مرکزی در عملیات‌های دفاع مقدس تشکیل شده است. در این کارگروه با 300 رزمنده مصاحبه شده است. 
وی ادامه داد: بررسی تاریخ شفاهی از دیگر کارگروه‌های ستاد است که 5 نفر از فرماندهان ارشد دفاع مقدس در آن مشارکت دارند. بازخوانی عملیات‌های دوران دفاع مقدس، مصاحبه با 36 نفر از فرماندهان دوران دفاع مقدس، اعزام کارگروه به سراسر کشور برای مصاحبه، از دیگر برنامه‌های این کارگروه است. 
کریمی اضافه کرد: کارگروه تبلیغی هنری از دیگر بخش‌های ستاد است که تولید و انتشار فیلم، مستند، عکس، اسناد و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا را بر عهده دارد تاکنون بیش از 5هزار ساعت مصاحبه در این زمینه انجام شده است. برگزاری 21برنامه «یک مسجد، یک فرمانده و یک خاطره»، 20 برنامه «آبروی کوچه‌ها، افتخار محله»، برگزاری نمایش میدانی مردان آفتاب، تولید مستند زینب(س) با محوریت سرنوشت یکی از خانواده شهدای مدافع حرم و شهید خاوری از شهدای پاکستانی، جمع آوری 992 حلقه فیلم مستند استان، 80برنامه تلویزیونی، تولید 20کلیپ جهت پخش در فضای مجازی، نصب و راه‌اندازی تلویزیون شهری از دیگر برنامه‌های این کارگروه است. 
این مقام مسئول گفت: مأموریت کارگروه تدوین و انتشار در قالب بررسی انتشار تولیدات کارگروه‌ها در قالب کتاب، نشریه، مقاله از نظر تاریخی، ادبی و کارشناسی نظامی تعریف می‌شود. تاکنون تدوین زندگی نامه 6200 شهید استان در قالب کتاب فرهنگ‌نامه شروع شده است و زندگی نامه 800 شهید به اتمام رسیده است. آماده سازی «گذرگاه کربلا»، انتشار 40جلد کتاب حوزه دفاع مقدس، برگزاری مسابقه کتابخوانی در سطح استان، آماده‌سازی بیش از 55 جلد کتاب تا آخر سال جاری از دیگر برنامه‌های کارگروه تدوین و انتشار است. 
وی از فعالیت کارگروه بانون خبر داد و افزود: در این کارگروه نقش و تأثیرگذاری بانوان در دوران قبل از انقلاب و دفاع مقدس تشریح شده است. اقدام به مصاحبه تخصصی با 431 نفر که از این تعداد 85 نفر مادر شهید هستند از اقدامات این کارگروه است.
سردار کریمی ادامه داد: کارگروه انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های ستاد است که بررسی نحوه شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نقش مردم در پیروزی انقلاب و تداوم آن تا سال‌های پس از انقلاب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این مجموعه سه کتاب تحت عنوان نقش استان در پیروزی و شکل‌گیری انقلاب، نحوه شکل‌گیری سپاه، کمیته و جهاد و مصاحبه با 100 رزمنده و اسناد و مدارک دوران انقلاب مرتبط با استان مرکزی تهیه می‌شود. 
دبیر کنگره استانی سرداران و امیران استان تصریح داد: کارگروه تاریخ شفاهی، جمع آوری خاطرات رزمندگان، خانواده شهدا و ایثارگران با تهیه یک‌هزار و 235مصاحبه صوتی و تصویری را برعهده دارد.  
کریمی گفت: کارگروه آمار و اطلاعات از دیگر کارگروه‌های ستاد است که به روز رسانی آمار و اطلاعات دقیق شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان استان را با مساعدت بنیاد شهید استان برعهده دارد. تمام اطلاعات جمع آوری شده به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود اگر تأیید کردند دائرالمعارفی را از اطلاعات آنها تهیه می‌کنیم. 
وی افزود: بررسی میدانی اطلاعات 6200 شهید استان از دیگر برنامه‌های اجرایی است که تاکنون بیش از 2هزار پرونده تکمیل شده است. بررسی سوابق 70هزار رزمنده استان که 13هزار و 750 پرونده‌ تکمیل شده است، بررسی سوابق 880 آزاده استان از دیگر خدمات اجرایی کارگروه آمار است. 
کریمی افزود: کارگروه اجرایی تمام خدمات امور اداری، قراردهای مالی، پشتیبانی، نیروی انسانی را دنبال می‌کند و از سال 93 تاکنون 60 جلسه برگزار کرده است. اعزام اعضای پیشینه به 10کنگره ملی شهدا در کشور، اعزام اعضا به دوره‌های تخصصی، تجهیز کارگروه‌ها به تمام امکانات از اقدامات این کارگروه است. تاکنون 800میلیون تومان در طی سه سال هزینه شده است.  
وی ادامه داد: کارگروه ادارات و سازمان‌ها بررسی و مشخص نمودن نقش ادارات در دوران دفاع مقدس را برعهده دارد، شناسایی 75 دستگاه دولتی و کارخانه‌ها، راه‌اندازی خبرگزاری، راه‌اندازی کانال‌های مجازی با نام شهدا، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی شهدا، زیارت مجازی، حمایت از کانال‌های تلگرامی دفاع مقدس، راه‌اندازی سایت شهود، راه‌اندازی نرم افزار«مأوا» از جمله مأموریت‌های این کارگروه است. 
دبیر کنگره استانی امیران و سرداران استان مرکزی در پایان اظهار کرد: بحث امام راحل در کنگره ویژه است و برای برجسته شدن امام و پدر ایشان باید دانشگاه وارد عمل شود. در کنگره امیران و سرداران به نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6هزار و 200 شهید استان به طور ویژه پرداخته می‌شود.
captcha