چاپ سالانه 4000 عنوان کتاب در خراسان رضوی
کد خبر: 3627352
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

چاپ سالانه 4000 عنوان کتاب در خراسان رضوی

گروه فرهنگی:‌ معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه سالانه 4000 کتاب در استان منتشر می‌شود، اظهار کرد: امروز باید به دنبال شهر دوستدار کتاب باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدجواد حسینی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استان خراسان رضوی، ظهر امروز، 15 مردادماه در اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، از انتشار سالانه چهار هزار عنوان کتاب در استان خبر داد و گفت:‌ دانش و اندیشه کتابخوانی در کشور باعث تجلی یافتن چنین نویسندگانی شده است، اما علی‌رغم مسیر رو به رشد تولید کتاب و محتوا در استان، تنها پنج درصد از مردم عضو کتابخانه‌ها هستند.
وی با بیان اینکه در کشور روسیه هر هفته یک روز به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نام گرفته است، افزود:‌ امروز باید به دنبال شهر دوستدار کتاب باشیم و این جمله باید شعار راهبردی ما قرار گیرد و برای رسیدن به این هدف به دنبال افزایش منزلت کتاب، کتابخوانی، کتابخوانان، نویسندگان و مترجمان باشیم.
حسینی با اشاره به اینکه رسالت بزرگ پیامبران با خواندن آغاز شده است و همواره تأکید بر خواندن در دیدگاه پیامبران وجود داشته است، عنوان کرد:‌ کتابخوانی زنجیره‌ای است که شامل نویسنده، کتابفروش یا کتابدار، خواننده کتاب و در نهایت فرهنگ‌سازی برای رشد فرهنگ کتابخوانی می‌شود.
وی با بیان اینکه حلقه ابتدایی زنجیره ترویج کتاب و کتابخوانی نویسندگی است و تا نویسنده کتابی نخواند، نمی‌تواند نوشته‌ای را خلق کند، گفت:‌ هنر نویسندگی، هنر نگاهداشت معنا و مفهوم و از ماندگارترین هنرها است، چرا که همه‌چیز از بین رفتنی است و تنها چیزی که باقی می‌ماند معنا و مفهومی است که نگاشته می‌شود.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استان خراسان رضوی، با اشاره به سخن علی شریعتی پیرامون مطالعه کتاب، گفت:‌ توصیه دکتر شریعتی به فرزندش که خواندن را راه رهایی از استعمار و استبداد بیان می‌کند، نشان از ارزش والای مطالعه است.
حسینی با عنوان نقش مهم کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد:‌ در کشورهایی همچون هنگ کنگ و چین، به ازای هر 100 هزار نفر، 21 کتابفروشی وجود دارد و این درحالی است که در استان خراسان فقط 400 کتابفروشی فعالیت می‌کنند که این نشان‌دهنده پایین بودن میزان کتابفروشی‌ها در استان نسبت به میانگین جهانی است.
وی با اشاره به سرانه مطالعه ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، تصریح کرد:‌ سرانه مطالعه در کشوری همچون انگلستان 55 دقیقه و در ژاپن 90 دقیقه است، اما در کشور ایران این سرانه به 18 دقیقه می‌رسد که برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و نمایشگاه‌ها در کشور به منظور افزایش این سرانه و پیشرفت در زمینه کتابخوانی است.
captcha