مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رکود صفحات معارفی در بازار داغ بهارستان
کد خبر: 3630925
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رکود صفحات معارفی در بازار داغ بهارستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در روزی که رسانه‌ها تمام تمرکز خود را بر جزئیات وقایع «بهارستان» معطوف کرده و کوچک‌ترین حرکات و سخنان مقامات را رصد می‌کردند، گویا ترافیک خبری بر صفحات معارفی رسانه‌ها نیز اثر گذاشته بود و تنها خبرهایی برای خالی نبودن این صفحات منتشر شد.

ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سه‌شنبه 24 مردادماه و در حالی که همه رسانه‌ها تمام تمرکز خودشان را بر بهارستان معطوف کرده بودند تا از کوچک‌ترین حرکات و کلمات رئیس‌جمهور و نمایندگان و وزرای پیشنهادی تولید محتوا کرده و در تیراژ بسیار بالا در فضای مجازی منتشر کنند، صفحات قرآنی همان رسانه‌ها به صورت جسته و گریخته روند کم‌رونق انتشار خبرهای خود در عرصه فعالیت‌های قرآنی را ادامه دادند.
در این روز صفحات معارفی برخی خبرگزاری‌ها خبری را منتشر کردند که حدود 20 روز پیش رخ داده است و مربوط به نشست هم‌اندیشی مسابقات قرآن سازمان صدا و سیما است، اما با توجه به انتشار این خبر در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان صدا و سیما، خبرگزاری‌های مختلف اقدام به انتشار آن کردند. خبرگزار‌ی‌هایی همچون مهر، ایسنا، فارس(صفحه رادیو و تلویزیون) این خبر را بدون اشاره به تاریخ نشست منتشر کردند. 
اما در ادامه تحلیلی بر خبرهای قرآنی و معارفی برخی خبرگزاری‌های کشور صورت گرفته است که از نظر می‌گذرد.
فارس
خبرگزاری فارس در این روز به مناسبت نزدیک شدن به ایام حج و یادآوری فاجعه منا که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان در کنار چند نخبه قرآنی کشورمان شد، گفت‌وگویی با یکی از فرزندان آیت‌الله مؤیدی قمی، از شهدای فاجعه منا انجام داده است. خبرنگار فارس در این گفت‌وگو ابتدا زندگی‌نامه نسبتاً جامعی از آن شهید ذکر کرده و در ادامه تلاش داشته با طرح پرسش گوشه‌های کمتر بیان‌شده زندگی شهید مؤیدی قمی را به سمع و نظر مخاطبان برساند. این خبر از حدود ساعت 10 صبح تیتر صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس شده است.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس علاوه بر این گفت‌وگوی مفصل، شش خبر دیگر را تا ساعت 15 بر روی خروجی خود قرار داده است که دو مورد آن فایل صوتی تلاوت قران کریم است. 
صحبت‌های مطرح شده توسط مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در یکی از برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما که شب گذشته 23 مردادماه صورت گرفته است، یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در این صفحه است.
معرفی جلسه استاد «محمد عباسی» با تأکید بر آموزش حفظ قرآن به روش «حفص از عاصم»،‌ معرفی برخی تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به فعالان نخبه قرآنی،‌ تلاوتی از «سیدمحمد کرمانی»،‌ بیان علل انکار معاد توسط برخی افراد بر اساس تفسیر آیات 20 تا 23 سوره مبارکه قیامت و بارگذاری تلاوت ترتیل یکی دیگر از صفحات قرآن کریم توسط «شهریار پرهیزکار» تمام خبرهای منتشر شده توسط این خبرگزاری در صفحه فعالیت‌های قرآنی است.
شبستان 
خبرگزاری شبستان در روز 24 مردادماه و تا ساعت 15 در صفحه قرآن و معارف خود که هفت زیرسرویس دارد، تنها سه خبر منتشر کرده است. از چهار تیتری که برای سرویس قرآن و معارف این خبرگزاری در نظر گرفته شده، سه تیتر در مورد اربعین و یک تیتر نیز در مورد جشنواره بشارت 1451 است.
صفحه وقف و امامزادگان یکی از صفحات این سرویس نیز تا ساعت 15 خبری منتشر نکرده است، آخرین خبر این صفحه خبری در مورد مسابقات قرآن ویژه اتباع خارجی است که این روزها در امامزاده حمیده خاتون(ع) در حال برگزاری است. صفحه نماز این سرویس نیز خبری را منتشر نکرده و آخرین خبر آن مربوط به روز گذشته است.
همین طور آخرین خبر صفحه سایر حوزه‌های سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان مربوط به 22 مردادماه با موضوع مسابقه کتابخوانی در مورد غدیر است و خبر پیش از آن نیز مربوط به روز 15 مردادماه و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. 
صفحه حوزه‌های علمیه نیز همچون دیگر صفحات این خبرگزاری، در روز 24 مردادماه خبری منتشر نکرده و آخرین خبر آن مربوط به دو روز قبل است، اما دو خبری که تا ساعت 15 در صفحه حج و عتبات منتشر شده در مورد اربعین حسینی است.
صفحه اخلاق و معارف اسلامی نیز در این روز هیچ خبری منتشر نکرده و آخرین خبر آن مربوط به روز 19 مردادماه است. اعلام زمان ثبت نام برای جشنواره هنری 1451 تنها خبر منتشر شده صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری شبستان است.
تسنیم 
خبرگزاری تسنیم، شش خبر را در صفحه قرآن و عترت خود مخابره کرده است. سه تیتر این صفحه به‌روز بوده و تلاش شده است تا توازن قرآن و عترت در آن رعایت شود؛ به گونه‌ای که یک خبر از این تیترها مربوط به خبری از مسابقات قرآن،‌ خبر دیگر گفت‌وگویی با یکی از ائمه جماعات نمونه مساجد با موضوع کارکرد مساجد است و آخرین خبر نیز به معرفی شرورترین افراد از نگاه پیامبر اکرم(ص) پرداخته است.
علاوه بر سه خبر فوق، در این صفحه خبرهای دیگری همچون معرفی دوره مجازی مکالمه قرآنی «احسن الحدیث»، گفت‌وگوی دیگری با موضوع کارکرد مساجد و راهکارهایی برای افزایش درآمد منتشر شده است. نکته جالب انتشار دو مصاحبه با موضوع مسجد در یک روز است.
همچنین خبری که در امروز تنها خبرگزاری تسنیم به آن پرداخته و خبرگزاری‌های دیگر آن را منتشر نکرده‌اند، جزئیات دوره آمادگی شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کریم است. این دوره طی روزهای آینده در قم برگزار می‌شود و خبر آن از قول معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف منتشر شده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که زیرسرویس فرهنگی قرار دارد، امروز 24 مردادماه تا ساعت 15 سه خبر را منتشر کرده است. 
اولین خبر گفت‌وگویی با آیت‌الله محسن غرویان، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم است. گفت‌وگویی که بیشتر حول شخصیت گزینه تصدی پست وزارت ارشاد دولت دوازدهم چرخ می‌زند. آیت‌الله غرویان در این گفت‌وگو ضمن بیان خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس تازه منصوب شده مجمع تشخیص مصلحت نظام، به معرفی ویژگی‌های شخصیتی عباس صالحی و سابقه فرهنگی و قرآنی وی پرداخته است.
علاوه بر این، دو خبر دیگر شامل گفت‌وگویی کوتاه با مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در یاسوج و صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، در صفحه معارف ایرنا منتشر شده است.  
نکته جالب در مورد خبر مربوط به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران این است که هیچ اشاره‌ای به مکان و زمان بیان این سخنان نشده است.   
مهر 
خبرگزاری مهر نیز در این روز سه خبر بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود قرار داده است. تیتر این صفحه هشت روز است که به‌روز نشده و خبری درباره جشنواره آیات از 17 مردادماه ثابت مانده است.
خبر دریافتی از سازمان اوقاف در مورد وقف قرآنی، اردوی آمادگی شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن و هم‌اندیشی استادان قرآنی با مسئولان مسابقات قرآن رسانه ملی سه عنوان خبری است که خبرگزاری مهر از ساعت 11:23 تا ساعت 12:23 منتشر کرده است.
نکته قابل توجه در مورد خبرهای صفحه قرآن و متون دینی این خبرگزاری این است که یکی از خبرهای این صفحه حدود سه هفته قبل اتفاق افتاده اما خبر آن امروز منتشر شده است. همچنین خبر دیگر این خبرگزاری نیز مربوط به دو روز قبل است. 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر از آن دست صفحاتی است که به‌ندرت خبر تولیدی و اختصاصی بر روی خروجی خود قرار می‌دهد، اغلب خبرهای منتشر شده در این صفحه طی هفته اخیر دریافتی بوده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری وابسته به سازمان صدا و سیما امروز تا ساعت 15، پنج مطلب بر روی خروجی خود قرار داده است که هیچ کدام از آنها رویدادمحور نبوده و بیشتر بیان نکات اخلاقی و اعتقادی است، هرچند این اخبار در راستای آگاهی‌بخشی از یک موضوع مهم منتشر شده است.
انتشار زندگی‌نامه شهید ترابی، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام ادیب یزدی با عنوان «چرا اسلام دین فطری است؟»، حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد ارزشمند بودن، پاسخ به سوالات شرعی در مورد «احکام رهن و اجاره» و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء روزهای 25 و 26 مردادماه به امامت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در حرم رضوی، پنج مطلب منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان است. 
میزان
خبرگزاری میزان در این روز تنها یک خبر معارفی را در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است. این خبر در قالب گفت‌وگو با یکی از کارشناسان علوم قرآنی و با موضوع فضیلت ماه ذی‌القعده صورت گرفته است.
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه روزهای کم‌خبری را پشت سر می‌گذارد. این صفحه روز گذشته دو خبر و روز قبل‌تر از آن نیز یک خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است.
میزان همچنین از ابتدای این هفته تاکنون در این بخش مجموعاً هفت مطلب منتشر کرده است که تنها یک مورد از آنها رویدادمحور به شمار می‌رود و سایر موارد نیز بیشتر بیان نکات اخلاقی است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه خود تا ساعت 15 امروز پنج خبر را مخابره کرده است. این صفحه تیتر خود را به مطلبی با عنوان «واکنش دفتر آیت‌الله مکارم به اتهامات رسانه‌های خارجی» اختصاص داده است.
از تعداد پنج خبر منتشر شده در این صفحه از خبرگزاری تنها یک خبر قرآنی است و سایر خبرها در حوزه معارفی جای می‌گیرند. این خبرگزاری دو خبر از پنج خبر خود را به موضوع اربعین اختصاص داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز همچون خبرگزاری مهر خبری که نشست آن حدود 20 روز قبل برگزار شده است را امروز مخابره کرده است. 
انتخاب شعار اربعین 96، واکنش دفتر یکی از مراجع عظام تقلید به برخی اتهامات رسانه‌های خارجی، انعکاس نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزاری مسابقات قرآن رسانه ملی با اساتید قرآنی، امضای تفاهم نامه موزه انقلاب اسلامی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری «همایش بر بال اربعین» ویژه بانوان تمام خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است. 
آریا
خبرگزاری وابسته به سازمان میراث فرهنگی طی روز جاری هیچ خبری بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت که زیرسرویس بخش فرهنگی است، قرار نداده است.
آخرین خبرهای منتشر شده از این خبرگزاری مربوط به 23 مردادماه، دو خبر دریافتی از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است. همچنین خبر دیگری از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است که روز 17 مردادماه منتشر شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب که به صورت تخصصی به اخبار حوزه کتاب و نشر کشور می‌پردازد در این روز به انتشار سه خبر که بیشتر معرفی کتاب بوده، پرداخته است. 
معرفی کتاب «زن در اسطوره تاریخ» به مناسبت انتشار این کتاب، یکی از خبرهای منتشر شده این سرویس است که جزء تیترهای اصلی سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب قرار گرفته است. خبر دیگری این سرویس مربوط به کتاب «راز اسارت و راه نجات انسان در قرن 21» و نشر این است. 
همچنین خبر دیگر اینکه هفتمین کتاب از مجموعه «مطالعات قرآن و حدیث» به بررسی کتاب «نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان» پرداخته است. این کتاب بحث‌های دقیقی از 12 اسلام‌شناس مشهورِ آشنا با حوزه مطالعات ادیان را با موضوعاتی همچون اسلام، حج و دیگر مناسک اسلامی و پیامبر (ص) روایت می‌کند که خبرگزاری ایبنا روز 24 مردادماه اقدام به انتشار خبر آن کرده است. 
captcha