«چی شد که من گربه شدم؟» در مرحله تحقیق کتابخانه‌ای
کد خبر: 3633195
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
یک نویسنده تئاتر خبر داد:

«چی شد که من گربه شدم؟» در مرحله تحقیق کتابخانه‌ای

گروه هنر: دوران فتحعلی‌شاه و امضای معاهده‌های ننگین عصر قاجار که منجر به جدا شدن بخش‌های مهمی از خاک میهن اسلامی ایران شد، موضوع‌ نمایشنامه‌ای است که سیدعلی موسویان پس از انجام مطالعات و تحقیق در منابع تاریخی، قصد نگارش آن را دارد.

سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: متأسفانه کمتر توجهی در تاریخ ایران به موضوع امضای معاهده و قراردادهای ننگینی شده است که به ویژه در عصر قاجار، جدا شدن بخش‌های مهمی از میهن اسلامی ایران را در پی داشته است.

وی ادامه داد: به دلیل بی‌کفایتی سلاطین قاجار و به ویژه فتحعلی‌شاه با بررسی تاریخ مشاهده می‌شود که در قالب امضای این معاهده‌ها چنین اتفاقات شرمساری افتاده است تا آنجا که سرزمین پهناور و اهورایی ایران در حال حاضر در شکل و شمایلی است که برای ما فرم یک گربه نشسته را تداعی می‌کند.

موسویان تصریح کرد: به نظرم رسید بررسی تاریخی این روند خفت‌بار که در برهه‌ای از تاریخ موجب تجزیه ایران شده است آن هم در قالب یک اثر نمایشی که نام آن را «چی شد که من گربه شدم؟» در شرایط کنونی که در اطراف و اکناف ایران شاهد جنگ، تهاجم و تجاوز به حقوق مردمان منطقه هستیم خالی از لطف نباشد.

این هنرمند و کارگردان تئاتر افزود: البته در تلاش هستم این نمایش را با زبانی طنزگونه روایت کنم ؛ مضافاً بر اینکه بررسی این روند تاریخی، بیش از پیش بر سلحشور و جانفشانی جوانان دلیر این مرز و بوم که در طول هشت سال دفاع مقدس با نثار جان خویش نگذاشتند حتی یک وجب از خاک ایران به تصرف دشمن درآید، صحه خواهد گذاشت.

موسویان در پایان گفت: تحقیقات کتابخانه‌ای برای نگارش این نمایشنامه در مراحل میانی است و تصور می کنم ظرف سه ماه آینده با اتمام نگارش نمایشنامه بتوانم آن را برای تولید و اجرا در یکی از سالن‌های نمایشی تهران(ترجیحاً تماشاخانه ایرانشهر و یا مجموعه تئاتر شهر) ارائه کنم.

 

captcha