شرایط نظارت و صدابرداری در مسابقات تواشیح یکسان باشد
کد خبر: 3633373
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱

شرایط نظارت و صدابرداری در مسابقات تواشیح یکسان باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی دغاغله با بیان اینکه شرایط آیین‌نامه‌ای مرحله مقدماتی مسابقات تواشیح شامل ضبط اثر و همچنین نظارت بر کیفیت این فرآیند، دارای ایراداتی است گفت: این ایرادات حتما باید برطرف شده و شرایط نظارت‌ها و کیفیت صدابرداری‌ها یکسان باشد تا بشود قضاوت درستی انجام داد.

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: گروه‌های بسیاری از سراسر کشور آثار صوتی اجرای تواشیح خود را براساس آنچه که در آیین نامه آمده است ضیط کرده و به اوقاف ارسال کردند.

وی با بیان اینکه گروه‌ها باید زیر نظر نماینده اوقاف صوت و تصویر آثار خود را ضبط کنند تا ویرایش بر روی آن انجام نگیرد، گفت: اما در این فرآیند یکسری ایراداتی وجود دارد مانند اینکه نظارت‌ها یکسان نیست و کیفیت صدابرداری‌ها هم مثل هم نیست. بنابراین به گروه‌ها ظلم می‌شود و در نمره‌شان تأثیر دارد.

دغاغله ادامه داد: این موضوع آسیب بزرگی است که مسابقات تواشیح را تهدید می‌کند و مواردی نابرابری‌ در بحث صوت است وجود دارد که باعث می‌شود ما داوران هنرهای فردی اعضای گروه را به خوبی نشنویم. به عنوان پیشنهاد می‌گوییم که مسئولان اوقاف این موضوع را جدی بگیرند چراکه برای قضاوت دقیق نیاز است که شیوه صدابرداری یکسان باشد؛ برای ضبط آثار یک دوربین کاشته شود و تعداد مشخصی از بلندگوها وجود داشته باشد و گروه‌ها با همان سیستم و همان تنظیم که تا پایان مسابقات یکسان است به اجرا بپردازند تا بشود قضاوت درستی کرد و گرنه اینکه هر استانی مشخص نیست به چه شکلی ضبط کند مشکل‌ ساز خواهد بود.

این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: داوران می‌توانند تشخیص دهند که چه تعداد افراد در گروه اجرا دارد و یا اینکه تدوین و ادیت بر روی آن انجام شده یا خیر؟ برخی از گروه‌ها که فایل صوتی را برای ما ارسال کردند و فایل تصویری به همراه آن نبود مشخص بود که ضبط در استودیو انجام شده و در این نوع ضبط اثر اشکالات و نقطه ضعف‌ها پوشانده می‌شود که این خلاف آیین‌نامه مسابقات است. بنابراین این موضوع باعث می‌شود که دیگر گروه‌هایی که از شرایط امکاناتی کمتری برخوردارند، به حق خود در مسابقات نرسند.

وی تصریح کرد: این موضع باید در سال‌های آینده برطرف شود . این موضوع را نه به عنوان انتقاد بلکه پیشنهاد بیان می‌شود که این قضیه را جدی بگیرند. در برخی استان‌ها گروه با یک بلندگو و گروهی دیگر در استان دیگر به تعداد نفرات بلندگو است و صداها به طور یکسان ضبط نمی‌شود و باعث می‌شود که ما جنبه‌های هنری فردی افراد را به خوبی نشنویم. بنابراین این امر در داوری تأثیرگذار است.

دغاغله درباره عملکرد گروه‌های تواشیح استان خوزستان هم گفت: با وجود آنکه صدابرداری آثار ضعیف بود اما اجرایی قوی داشتند. 

به گزارش ایکنا خوزستان، مهدی دغاغله داور مرحله مقدماتی مسابقات تواشیح در چهلمین دوره مسابقات قرآن بوده است.

captcha