طرح ابتکاری آموزش قرآن به ناشنوایان در غزه
کد خبر: 3635311
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

طرح ابتکاری آموزش قرآن به ناشنوایان در غزه

گروه بین‌الملل: در تلاش برای آموزش قرآن به ناشنوایان در نوار غزه، انجمن «آتیه بزرگسالان ناشنوا» اقدام به ارائه دوره‌های تفسیر قرآن با استفاده از زبان اشاره کرده است.

طرح ابتکاری آموزش قرآن به ناشنوایان در غزه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Al Monitor»، این دوره‌ها برای نوجوانان و جوانان ناشنوای 12 تا 18 سال ارائه شده و هدف آن آموزش به 500 ناشنوا در غزه است.
این دوره‌ها با سرمایه‌گذاری بنیاد خیریه «عید بن محمد الثانی» در محل دارالقرآن الکریم و سنت غزه که 14 شعبه در سراسر نوار غزه دارد، برگزار می‌شود. هر کلاس متشکل از 20 قرآن‌آموز است.
مروت حمدان، 14 ساله، یکی از قرآن‌آموزانی که در این دوره‌ها ثبت‌نام کرده، به زبان اشاره که توسط معلمش ترجمه می‌شد، گفت: بسیار خوشحالم که توانسته‌ام چند آیه قرآن را حفظ کنم. اینجا به ما کتابی با تفاسیر مصور قرآن به زبان اشاره و به خط بریل دادند و من که از ضعف بینایی هم رنج می‌برم توانستم تا حدی قرآن یاد بگیرم.
وی افزود: در گذشته برای یادگیری آیات مشکلاتی داشتم. کسی زبان اشاره نمی‌دانست تا مرا کمک کند اما مادرم همواره مرا به تلاش و تمرکز برای حفظ قرآن تشویق می‌کرد.
معلم قرآن حمدان گفت: هر واژه‌ای در قرآن در زبان اشاره یک علامت ویژه دارد که به توضیح و درک آن نیز کمک می‌کند. برای آموزش حفظ قرآن در این کلاس‌ها، آیات قرآن روی تخته مقابل قرآن‌آموزان نوشته می‌شود سپس معنای آن‌ها توضیح داده می‌شود.
وی افزود: این دوره‌ها با ارائه اطلاعات کلی در مورد آیات قرآن آغاز می‌شود و فرآیند حفظ با کمک ویدئوهای آموزشی در کلاس و توضیح آیات با زبان اشاره ادامه می‌یابد.
احمد عید، رئیس انجمن آینده بزرگسالان ناشنوا گفت: تا ده سال پیش، ناشنوایان فلسطینی، حتی در مورد پیامبر(ص) نیز اطلاعات کمی داشتند، اما امروز با ارائه دوره‌های آموزشی به زبان اشاره همه‌چیز تغییر کرده است.
عید افزود: علاوه بر امر مهم آموزش قرآن کریم، مزایای اجتماعی برگزاری این دوره‌ها برای ناشنوایان، کمک به حضور بیشتر و بهتر آن‌ها در جامعه است.
بنابر آمار وزارت امور اجتماعی فلسطین در سال 2015، حدود 2500 ناشنوای بالای 18 سال و حدود 1500 ناشنوای زیر 18 سال در این منطقه زندگی می‌کنند.
گرچه تلاش‌های بیشتری برای ارتقا وضعیت این گروه از جامعه غزه باید صورت گیرد، آموزش قرآن قدم بزرگی برای ناشنوایانی است که بعضاً حتی با یک آیه قرآن نیز آشنایی نداشته‌اند.

captcha