بیانیه مقدماتی نشست خبری سالروز ربوده‌ شدن امام موسی صدر
کد خبر: 3635498
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

بیانیه مقدماتی نشست خبری سالروز ربوده‌ شدن امام موسی صدر

گروه بین‌الملل: دفتر جنبش «أمل» لبنان در تهران به مناسبت سی‌و‌نهمین سالروز ربوده‌ شدن امام موسی صدر، رهبر معنوی شیعیان لبنان، بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه مقدماتی نشست خبری سالروز ربوده‌شدن امام موسی صدر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این بیانیه که امروز، دوشنبه 6 شهریور، قبل از نشست خبری «خلیل حمدان»، عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان قرائت شد، آمده است: «سی‌و‌نهمین سالگرد ربودن امام موسی صدر و دو همراهش، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین فرا می‌رسد و آنان هنوز در بند زندان و زندان‌بانان هستند، اما در پرتو تحقق یافتن اهدافی که برایش تلاش می‌کرد، روز به روز پررنگ‌تر می‌شود؛ چرا که اهداف او همچون حق، عدالت، آزادی و آزادسازی سرزمین‌ها و مقاومت، استوار و پابرجاست.  
حرکت امام صدر از ایران اسلامی آغاز شد و به عراق و لبنان و همه دنیا امتداد یافت. امام صدر یاور انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود.  
ایشان مجاهدان و پیشگامان بزرگ انقلاب ایران را می‌شناخت و با تکیه بر جایگاه خود در لبنان در زمینه‌سازی و آمادگی برای یاری انقلابیان مشارکت داشت و با سخنان و موضع‌گیری‌ها و پیگیری‌های جدی خود انقلاب را به جهانیان معرفی می‌کرد و در این راه با امام خمینی(ره) ارتباط داشت.
حضور شهید و مجاهد بزرگ دکتر مصطفی چمران گواه و نشانه خوبی برای این امر بود.  
وی که محرم اسرار امام موسی صدر بود، پس از ربوده شدن ایشان جایگاهی نخست را در رهبری و جهاد جنبش «أمل» در عرصه نظامی و فکری داشت.  
میدان‌های نبرد در جیبل و طیبه در برابر دشمن صهیونیستی و همچنین جلسات آماده‌سازی و سازماندهی گروه‌های مقاومت لبنان (أمل) گواه نقش این شهید است.
انقلاب ایران جزو نخستین دغدغه‌های امام بود و هر کاری می‌توانست برای آن می‌کرد. نمونه روشن آن آخرین مقاله امام موسی صدر پیش از سفر خود به لیبی در نشریه «لوموند» فرانسه است.  
موضوع این مقاله که با عنوان «ندای پیامبران» به چاپ رسید، اهداف انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (قدس‌سره) در برابر شاه معدوم ایران بود که زشت‌ترین ستم‌ها را در حق علما و بندگان شایسته خدا روا داشت و همه کشور را فرا گرفته بود.
امام صدر یاور فلسطین نیز بود و با انقلاب فلسطین همبستگی داشت و ضمن تاکید بر این که «اسراییل شر مطلق است»،  فلسطین را مسئله اصلی می‌دانست و رها کردن آن را همچون رهاکردن دین می‌شمرد.
امام صدر پیش از آنکه اشغالگری اسرائیل منفور آغاز شود، خطر آن را احساس کرد و نخستین جبهه مقاومت پیش از اشغال را تشکیل داد.
ایشان منادی وحدت و همزیستی است و در ادبیات خود، هم‌زیستی اسلامی و مسیحی را مهر بطلانی بر نژادپرستی اسرائیل می‌داند.
امام صدر یاور محرومان لبنان بود و محرومیت‌زدایی و رویارویی با تجاوز اسرائیل را مطالبه می‌‌کرد و زمینه‌سازی برای ایستادگی مردم را وظیفه ملی و انسانی می‌خواند و مقاومت در برابر اسرائیل را حقی مقدس می‌شمرد، به خصوص که اسرائیل به گفته امام ما را در برابر دو گزینه قرار داده بود یا شهید شویم یا قربانی، این گونه بود که مقاومت شکل گرفت و ادامه یافت.
امام صدر موسساتی همچون مدرسه فنی و حرفه‌ای «جبل عامل» را پایه‌گذاری کرد که پایگاهی برای اعضای مقاومت بود و شهید مصطفی چمران آن را اداره می‌کرد.
امام صدر یاور حق و عدالت در هر کجای دنیا بود و به همبستگی جنبش‌های آزادی‌بخش در همه جای جهان در برابر ستم‌کنندگان به ملت‌های مستضعف دعوت می‌کرد.
امام صدر توجیه کردن تروریسم را مرگ‌بارتر از خود تروریسم می‌دانست و وقتی دولت‌های بزرگ و روزنامه‌ها و ماهواره‌ها و رسانه‌های خودفروخته، خیانت‌ها و کشتارهای اسرائیل را توجیه می‌کردند، امام صدر این برخورد را همچون بستری مناسب برای پرورش تروریسم خواند، امروز نیز شاهدیم که برخی کشورها تروریسم را در عراق و سوریه و یمن و ایران و لبنان توجیه می‌کنند.
استمرار غیبت امام صدر و دو همراهش یکی از انواع تروریسم دولتی است و سکوت جامعه بین‌الملل در قبال این جنایت تنها از سر بی‌توجهی نیست، بلکه ناشی از توطئه گسترش تروریسم سازمان یافته است.
استمرار غیبت امام صدر و دو همراهش محکومیتی روشن برای جامعه بین‌الملل است و موارد زیر را با اهتمام تاکید می‌کنیم:
اولا امام موسی صدر عالم و شهروند ایرانی بود همچنان که عالم و شهروند لبنان بود و ما به همکاری مستمر و بیشتری برای آزادسازی امام و دو همراهش امید بسته‌ایم و این یکی از اهداف رهبر فقید ایران امام خمینی (قدس سره) و هدف رهبر کنونی انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) است.
ما در انتظار عملی هستیم زیرا قویا اعتقاد داریم که امام موسی صدر و دو همراهش زنده هستند و در انتظارند که شرفمندان برای آزاد کردن آن‌ها هر چه توان دارند، تلاش کنند.
ثانیا، گذر زمان از اهمیت این مسئله نخواهد کاست بلکه هر روز بر آن افزوده می‌شود و مراسم و بزرگداشتی که جنبش أمل روز چهارشنبه آینده در بیروت برگزار خواهد کرد، شاهد زنده‌ای بر وفاداری مردم و اخلاص آنان به رهبرشان است. آنان در انتظار شنیدن سخنی روشن از رئیس جنبش أمل، «نبیه بری» درباره این مسئله هستند.
ثالثا، مسئولیت جامعه بین‌الملل و هیئت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه جهانی در قبال این مسئله مسئولیتی بزرگ است و هر کس آن را نادیده بگیرد، مروج تروریسم است به ویژه آنکه جنایتی که معمر قذافی جنایتکار مرتکب شده بر همگان روشن است.
رابعا، ما در شورای رهبری جنبش أمل بر این موضع تغییرناپذیر خود تاکید می‌کنیم که دولت کنونی لیبی، مسئول آزادسازی امام و دو همراهش است به همان اندازه که قذافی جنایتکار و نظام سرنگون شده‌اش مسئول ربودن آن‌ها است و روابط با دولت لیبی هر اندازه مهم باشد، ارتقا نخواهد یافت.
در پایان سلام و تحیت جنبش أمل را از زبان ریاست این جنبش جناب «نبیه بری» بپذیرید.
ان‌ شاء الله همگی در کنار هم برای آزادی امام و دو همراهش و بازگشت آنان به میدان جهاد و مقاومت هم دعا و هم تلاش می‌کنیم و به یاری خدا امید داریم».
captcha