حق تلاوت قرآن چگونه ادا می‌شود
کد خبر: 3642695
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

حق تلاوت قرآن چگونه ادا می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله فرحانی با بیان اینکه تلاوت قرآن یک چیز است و ادای حق تلاوت قرآن چیز دیگر، گفت: ادای حق تلاوت قرآن نیازمند انس با معانی آن است و بهترین هنگام برای تلاوت قرآن شب است؛ چراکه شب ظرف تقویت ایمان و تربیت روح است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، عصر دیروز شنبه 25 شهریور در نخستین جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم که به میزبانی مسجد جعفری برگزار شد، با اشاره به درخواست افراد زیادی برای تشکیل جلسات تفسیر قرآن، درباره ضرورت ارتباط با قرآن کریم گفت: ما در مسائل مختلف معنوی و تربیتی و حتی مدیریتی اسلامی، مسئله انس با قرآن کریم و ارتباط با مفاهیم و معانی قرآن را به عنوان یک شاخص اصلی در آیات قرآن می‌بینیم. سنت و سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) ایشان نیز بر تقویت ارتباط با قرآن بوده است.

وی با بیان اینکه موضوع تلاوت، مفاهیم و تفسیر قرآن به اهتمام رهبر فرزانه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در جامعه در حال توسعه است، به آیاتی از قرآن کریم در این زمینه اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره مزمل فرموده است: «فاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ»(مزمل، 20). به هر میزان که می‌توانید قرآن بخوانید. بیماری، جهاد و کسب و کارتان نباید مانع انس با تلاوت قرآن باشد. انس با تلاوت قرآن مسئله مهمی است و دستور به خود پیامبر(ص) چنین است: «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا، نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا، أوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا»(2-4، مزمل) بخشی از شب را بیدار باش و قرآن بخوان؛ چرا که مسئولیت بزرگی که قرار است بر دوش تو باشد انجامش جز با ترتیل شبانه قرآن میسر نمی‌شود.

آیا من این طور هستم که اگر قرآن خوانده شود ایمانم بیشتر شود؟

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک دسته از قرآن بر انس با تلاوت قرآن تأکید دارد؛ دسته دیگر مسئله حق تلاوت را مطرح کرده است. بعضی از ما قرآن می‌خوانیم اما حق تلاوت قرآن را ادا نمی‌کنیم. تعبیر آیه 121 سوره بقره چنین است: «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ» این یک پله بالاتر است. در این افراد، با تلاوت خوب قرآن، ایمان افزایش پیدا می‌کند. این یک شاخص است. آیا من این طور هستم که اگر قرآن خوانده شود ایمانم بیشتر شود؟ ما این نقص را در جامعه داریم که تلاوت قرآن آن گونه که حق تلاوت آن است انجام نمی‌شود. قرآن اعتقاد دارد کسی می‌تواند حق تلاوت قرآن را ادا کند که با مفاهیم و معانی قرآن مأنوس باشد. برخی با تلاوت قرآن انس ندارند؛ قرآن نمی‌خوانند. اینها دستور اول قرآن را(فاقروا ما تیسر منه) انجام نمی‌دهند. برخی این دستور را انجام می‌دهند اما حق تلاوت را به جا نمی‌آورند و از خواندن قرآن لذت نمی‌برند؛ لذا ایمان در جامعه رشد نمی‌کند. در حالی که نسخه را قرآن به ما داده است؛ قرآن بخوانید و حق تلاوتش را ادا کنید.

وی تصریح کرد: منِ مدیر جامعه اسلامی وقتی با قرآن تماس می‌گیرم باید درصد زیادی از مفاهیم آن را بدانم و تلاوت قرآن ایمان مرا تقویت کند. خیلی وقت‌ها ما مشکل مدیریتی داریم چون «حق تلاوت» قرآن ادا نمی‌شود. بنابراین تلاوت قرآن یک موضوع است و حق تلاوت آن موضوع دیگر.

شب‌ها و سحرها را از دست می‌دهیم/شب؛ ظرف تقویت ایمان و تربیت روح

آیت‌الله فرحانی ادامه داد: اگر کسی نتواند حق تلاوت قرآن را ادا کند چه کند؟ از آیات اینطور به دست می‌آید که برخی از آثار قرآن با تلاوت محقق می‌شوند و درصد بالاتری با حق تلاوت. بنابراین اینطور نیست که اگر آیات قرآن را نمی‌فهمیم باید تلاوت آن را کنار بگذاریم. نکته دوم؛ اگر خواستیم قرائت ما اثر بگذارد کِی آن را انجام دهیم؟ قرآن می‌فرماید: شب. یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که شب‌ها و سحرها را داریم از دست می‌دهیم. دستور به پیامبر(ص) چنین است: «قم الیل الا قلیلا» قبل از اذان صبح بلند شویم دو صفحه قرآن بخوانیم، این شاخص است. از قرآن به دست می‌آید ظرف تقویت ایمان و تربیت روح، شب است.

این عالم دینی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر کس دنبال ولایت الهی است باید با قرآن باشد، با اشاره به آیه «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»(اعراف، 196) گفت: این آیه می‌فرماید ولی من خداست؛ کسی که قرآن را نازل کرده است. اگر احساس می‌کنیم از ولایت الهی دور شده‌ایم، قرآن بخوانیم. افراد زیادی مراجعه می‌کنند و می‌گویند گره‌های زیادی در زندگی ما وجود دارد. به آنها می‌گوییم قرآن بخوانید. مگر نخوانده‌اید که خداوند فرمود: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»(بقره، 275) شما ولایت الهی می‌خواهید. او شما را به شرط آنکه انس‌تان با قرآن بیشتر شود ولایت می‌کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: روایت زیبایی در کافی داریم که در آن امام صادق(ع) تصویر قشنگی از صحرای محشر و موقف حساب ارائه می‌کند، می‌فرماید: «إِنَّ الدَّوَاوِينَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلَاثَةٌ دِيوَانٌ فِيهِ النِّعَمُ، وَ دِيوَانٌ فِيهِ الْحَسَنَاتُ، وَ دِيوَانٌ فِيهِ السَّيِّئَاتُ» کتاب عمل هر کس در قیامت سه بخش است؛ بخش اول نعمت‌های الهی است، بخش دوم خوبی‌ها و بخش سوم بدی‌ها. «فَيُقَابَلُ بَيْنَ دِيوَانِ النِّعَمِ، وَ دِيوَانِ الْحَسَنَاتِ فَتَسْتَغْرِقُ النِّعَمُ عَامَّةَ الْحَسَنَاتِ، وَ يَبْقَى دِيوَانُ السَّيِّئَاتِ» مقابله‌ای می‌شود میان نعمت‌های الهی و حسنات ما، پس نعمت‌ها تمام حسنات ما را در برمی‌گیرد؛ به این معنا که ما به واسطه نعمت‌های الهی موفق به انجام عبادات و اعمال خوب شدیم اگر خدا لطفش را از ما بگیرد، از حسنات ما چیزی باقی نمی‌ماند و تنها بدی‌ها بر جای می‌ماند. «فَيُدْعَى بِابْنِ آدَمَ الْمُؤْمِنِ لِلْحِسَابِ» به مؤمن می‌گویند این فرزند آدم برای حساب رسی بیا. «فَيَتَقَدَّمُ الْقُرْآنُ أَمَامَهُ فِى أَحْسَنِ صُورَةٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ أَنَا الْقُرْآنُ وَ هَذَا عَبْدُكَ الْمُؤْمِنُ قَدْ كَانَ يُتْعِبُ نَفْسَهُ بِتِلَاوَتِى وَ يُطِيلُ لَيْلَهُ بِتَرْتِيلِى وَ تَفِيضُ عَيْنَاهُ إِذَا تَهَجَّدَ فَأَرْضِهِ كَمَا أَرْضَانِى» قرآن پیشاپیش او جلو می‌آید و می‌گوید پروردگارا این بنده مؤمن توست(این حالات را بر خود تطبیق دهیم) خود را با تلاوت من خسته می‌کرد، شب را با ترتیل من می‌گذراند و جشمانش با خواندن آیات من به اشک می‌نشست پس او را خشنود کن همانطور که مرا خشنود کرد.

آیت‌الله فرحانی ادامه داد: قرآن کریم در روز قیامت کسانی را که آیاتش را تلاوت می‌کنند شفاعت می‌کند. چرا از این سفره الهی استفاده نمی‌کنیم؟ خوشا به حال کسی که انس با قرآن دارد. ما باید از حال بزرگانمان خبر داشته باشیم تا ببینیم از خواندن قرآن چه لذتی می‌برند. مشکل است بدون انس با قرآن از ولایت الهی بتوان بهره برد.

اگر کسی می‌خواهد در راه خدا بایستد انس با قرآن را در خود بیفزاید

وی در ادامه با بیان اینکه کسانی که با قرآن انس دارند، سلامت، ایمان، توکل و استقامت نیز دارند، افزود: اگر می‌بینید نظام ما مظهر مسئله ولایت است این ولایت را از انس با قرآن بدانید. انس با قرآن ایمان و توکل را در انسان بالا می‌برد. اگر کسی می‌خواهد در راه خدا بایستد انس با قرآن را در خود بیفزاید.

آیت‌الله فرحانی در پایان سخنان خود با اشاره به فرارسیدن زمان برگزاری اجلاسیه نمایندگان خبرگان رهبری گفت: هنوز نتوانسته‌ایم مطالبات مقام معظم رهبری را برای مردم خوزستان محقق کنیم. مردم استان ما با وجود مشکلات بی آبی و بیکاری، مردمی معتقد، با ایمان و دوستدار اهل‌بیت(ع) هستند. قول می‌دهیم به عنوان یک خدمتگزار در کنار بقیه نمایندگان خبرگان مسئله اشتغال، کشاورزی، سهم آب خوزستان و درمان آلودگی آن را در این اجلاس مطرح کنیم. ما از مسئولان استانی که تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم. نمی‌گوییم کار انجام نمی‌شود اما خروجی کار باید تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در استان باشد.

به گزارش ایکنا خوزستان، دومین جلسه تفسیر آیت‌الله فرحانی پس از دهه اول محرم در مسجد جعفری تشکیل خواهد شد.

captcha