رزق حلال؛ لازمه عبودیت و سعادت انسان
کد خبر: 3643145
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱

رزق حلال؛ لازمه عبودیت و سعادت انسان

گروه اجتماعی: مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی نور گفت: رزق حلال و طیب، لازمه عبودیت و سعادت انسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد محسن دعایی، مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی نور در دومین پیش نشست همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال که 26 شهریورماه در محل موسسه نور مشهد برگزار شد، بیان کرد: برگزاری این همایش با رویکرد مشهد پاینخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 ، بهانه‌ای برای نگاه برجسته و متعالی دینی در مسئله رزق و روزی است.
وی ادامه داد: در نظام معرفتی اسلام که مبتنی بر نظام تشریع است، مسئله رزق حلال و حرام جایگاه برجسته‎ای دارد، چراکه روح انسان بر بدن وی سوار شده و این کالبد می‌خواهد در عبودیت خدا و در راستای آرمان‌های خلق در حرکت باشد.
دعایی با اشاره به آیه 172 سوره بقره « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُون»  اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید: ای اهل ایمان، از روزی حلال و پاکیزه‌ای که ما نصیب شما کرده‌ایم بخورید و شکر خدا به جای آرید و ... لذا رزق حلال و طیب لازمه عبادت و بندگی و سعادت انسان است.
مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی نور با اشاره به اینکه 9 قسمت از 10 قسمت دین، طلب رزق حلال است افزود: در آموزه‌های دینی به صورت بدیع از پیامبر(ص) نقل شده که« طلب العلم فریضه و طلب الحلال فریضه » و این نشان دهنده این است که کسب رزق حلال در اسلام مهم‌ترین رکن عبادت است.
وی با اشاره به داستان حضرت آدم و تناول از میوه ممنوعه بیان کرد: آلوده شدن به لقمه حرام عامل سقوط و هبوط است و با حرام خواری فرد 40 شب از ارتباط با آسمان ممنوع می‌شود.
دعایی گفت: خداوند در قرآن می فرماید:« بل ینظر الانسان الی طعامه» که این آیه نشان می‌دهد باید بدانیم که چه چیزی را می‌خوریم وگرنه از همان جا ضربه می‌خوریم.
مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی نور با بیان اینکه دو سبک رزق داریم، تصریح کرد: رزق مادی و معنوی دوگونه از رزق است که در همایش پیش رو به رزق مادی پرداخته می‌شود لذا امید است که در زمینه رزق معنوی نیز برگزاری چنین همایش‌هایی تدارک دیده شود.
وی در خصوص رزق معنوی تشریح کرد: آنچه می‌بینی، می‌شنویم و دل می‌بندیم از جمله ارزاق معنوی است که باید در این زمینه طعام معنوی حلال از حرام را بشناسیم تا از سعادت دنیا و آخرت بهره‌مند شویم.
captcha