ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی؛ مانع جدی ازدواج
کد خبر: 3643368
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی؛ مانع جدی ازدواج

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک با بیان اینکه سبک زندگی با رواج تجمل‌گرایی تغییر کرده، گفت: شرایط به گونه‌ای است که ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی، مانع جدی ازدواج جوانان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و کارشناس دینی رسانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص موانع ازدواج و علل بالا رفتن سن ازدواج جوانان بیان کرد: مشکلات اقتصادی که امروز بر اساس آداب و رسوم غلط به جوانان تحمیل می‌شود، باعث شده بسیاری از جوانان علی‌رغم میل باطنی از تشکیل خانواده سرباز بزنند.
وی افزود: در جامعه امروز عمده‌ترین دلیل تأخیر ازدواج جوانان، ترویج فرهنگ مصرف گرایی و چشم و هم چشمی است.
گریز از مسئولیت‌پذیری
سرلک با بیان اینکه گریز از مسئولیت‌پذیری از دیگر عوامل تأخیر در ازدواج جوانان است، ادامه داد: البته نباید از کم‌کاری و غفلت مسئولان در حوزه خانواده اغماض کرد.
وی با اشاره به نقش روحانیون در زمینه ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تشکیل خانواده، گفت: متأسفانه بحث‌های تبیینی و معرفتی در خصوص ازدواج کمرنگ شده است.
این کارشناس دینی رسانه ملی اظهار کرد: برخی از مسئولان و روحانیون در زندگی خود و یا تشکیل زندگی فرزندان خود بعضاً دچار اشتباهات فاحشی می‌شوند که این باعث رواج الگوهای منفی و حتی سرباز زدن جوانان از ازدواج می‌شود.
وی با اشاره به ابعاد خطرات ترویج فرهنگ مصرف گرایی، تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی و ایرانی با گرایش اکثریت افراد جامعه به تجمل‌گرایی تغییر کرده و این امر در همه ابعاد زندگی اثرات مخرب گذاشته است.
سرلک گفت: سبک زندگی حاکم بر جامعه امروز خودمحورانه است و لذا مسائل مرتبط با ازدواج، سیاست، اقتصاد و ... در این مدل از زندگی دچار معضلات غیر قابل حل شده است.
تغییر سبک زندگی؛ مهم‌ترین راهکار افزایش آمار ازدواج
وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص سبک زندگی، مهم‌ترین راهکار در بحث افزایش آمار ازدواج را تغییر سبک زندگی و جهت‌دهی آن به سمت اسلامی و ایرانی عنوان و نسبت به حرکت مسئولان حوزه خانواده در این زمینه تأکید کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران در خصوص راهکارهای حل این معضل، اظهار کرد: در هر حوزه اعم از قانونگذاری، حوزه‌های معرفتی، شناختی، حمایتی و پشتیبانی کار متناسب باید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه خانواده‌ها در مسئله ازدواج برای انتخاب فرزند خویش احترام و ارزش قائل شوند، ابراز کرد: مقابله و مخالفت بی‌دلیل با انتخاب فرزند سبب به وجود آمدن زمینه‌های لجاجت و افسردگی آن‌ها می‌شود.
کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: خانواده‌ها نباید به بهانه‌ها و دلایل واهی با انتخاب فرزند و خواستگار فرزند خویش مخالفت کنند و مناسب است که والدین با راهنمایی و مشاوره عقلانی آن‌ها را به گزینه درست انتخاب مناسب راهنمایی کنند.
وی عنوان کرد: در ارتکاب گناهانی که جوانان به دلیل تأخیر در ازدواج و در ارتباط با نامحرم انجام می‌دهند، تنها آن‌ها مقصر نیستند، بلکه خانواده، جامعه، حکومت اسلامی و مسئولان در این گناه شریک هستند، چراکه امکانات و شرایط مناسب برای آسان شده ازدواج جوانان را فراهم نکرده‌اند.
سرلک یکی از علل تاخیر ازدواج را مسکن برشمرد و گفت: مسئولان باید در زمینه ساخت مسکن مناسب برای زندگی‌های نوپا اقدام کنند.
captcha