آیه‌‌ مورد توجه اندیشمند اتریشی در نشست تهران
کد خبر: 3643428
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

آیه‌‌ مورد توجه اندیشمند اتریشی در نشست تهران

گروه بین‌الملل: مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش در هفتمین گفت‌و‌گوی دینی ایران و اتریش گفت: بهترین شعار برای این گفت‌وگوها آیه 13 سوره حجرات در قرآن كریم است كه ارزش انسان را در پرهیزگاری و نه در نژاد و جنسیت می‌داند.

آیه‌‌ای که مورد توجه اندیشمند اتریشی قرار گرفتبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، استفان هامر، مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش و رئیس گروه فلسفه حقوقی دانشكده حقوق دانشگاه وین، در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش به حُسن روابط دیرینه و عزم مسئولان جمهوری اسلامی ایران و اتریش در توسعه این روابط اشاره كرد و گفت: گفتمان دینی ایران و اتریش از سابقه‌ای دیرینه و قدیمی برخوردار است.

وی افزود: از دهه 1990 میلادی موضوعات مهمی بین دو كشور مطرح است كه از جمله آن می‌توان به اصول حقوق، اخلاق، عدالت و آزادی، حقوق بشر، اشاره كرد.
 
استفان تأکید کرد: یكی از سؤالات اصلی این گفتمان‌ها، جایگاه دین بود كه چگونه می‌تواند پاسخگوی مشكلات حاضر باشد. از این رو، گفتمان‌ها باعث شد كه در سال 2008 میلادی در مورد هرمنوتیک سخن بگوییم. گفتمان‌های ما در سال 2013 با موضوع دین، اخلاق و حقوق در تهران برگزار شد.
 
استفان هامر سپس با اشاره به برگزاری هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش گفت: امروز شاهد برگزاری ادامه این گفت‌وگوها با موضوع ارزش‌های انسانی و آزادی هستیم. موضوع این گفتمان بُعد جدیدی را می‌گشاید و در زمان امروز مهم و ضروری است.
 
وی یادآور شد: رابطه بین انسان و طبیعت و ربط آن به آزادی، بازتاب گفت‌وگوهای دوره قبل خواهد بود و اشاره به اصول مسئولیت‌پذیری انسان به مسائل خود دارد. همچنین، بر الزامات اخلاقی و ضرورت دین و منابع برای انسان تأكید دارد.
مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش همچنین با اذعان اینكه تفكر هرمنوتیک و تعامل انسان با منابع وحی خیلی مهم است، گفت: این نوع تفكر در گذشته بازتاب بسیاری داشته و بسترهای مناسبی فراهم كرده است؛ اما سعی ما بر این است كه در این دور از گفت‌وگوها، فرصتی ایجاد ‌شود تا چالش‌ها بررسی شده و واقع بینانه‌تر عمل كنیم.
 
وی افزود: این گفت‌وگوها صداقتی را ایجاد كرده كه بین دوستان همواره موجود است و منجر به شفافیت گفتمان‌ها می‌شود و یك نوع برگ برنده بین ایران و اتریش است.
 
استفان هامر در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت دوستی در گفت‌وگوها تأكید و اظهار كرد: دوستی و ایجاد ارزش متقابل به یكدیگر در گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به میهمان‌نوازی گرم ایرانیان، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری این دور از گفت‌وگوها قدردانی كرد و گفت: بسیار خوشحالیم كه به ایران سفر كرده‌ایم؛ زیرا با غنای فرهنگی این مرز و بوم از نظر دین، تحصیلات عالیه، زیبایی طبیعت و تنوع فرهنگی از نزدیك آشنا شدیم.

استفان هامر همچنین با تأكید بر اینكه تنوع فرهنگی نباید منجر به جدایی انسان‌ها از یكدیگر شود، گفت: تنوع فرهنگی ظرفیتی است كه برای هموارسازی راه ارتباطی بین انسان‌ها مؤثر خواهد بود و منجر به ایجاد درك متقابل می‌شود.
 
مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش در سخنان پایانی خود، بهترین شعار برای هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش را سوره 49 قرآن كریم (حجرات، آیه 13) برشمرد و گفت: خداوند در سوره 49 قرآن كریم می‌فرمایند: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یكدیگر شناسایى متقابل حاصل كنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏‌تردید خداوند داناى آگاه است.

آیت‌الله تسخیری: ظلم‌نكردن به انسان و طبیعت مورد تأكید قرآن است

آیت‌الله محمد‌علی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور جهان اسلام نیز در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش با اشاره به موضوع این دور از گفت‌وگوها، گفت: صحبت درباره انسان، طبیعت و آزادی، صحبت از زیبایی است. این سه مفهوم مفاهیم مهمی در تصور همه پیروان ادیان هستند و درباره آنها، مطالب ارزنده‌ای در كتاب‌های آسمانی آمده است.
 
مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور جهان اسلام افزود: انسان از سوی ادیان مختلف به خصوص اسلام، اشرف مخلوقات و حامل امانت الهی است.
 
وی همچنین گفت: انسان از نظر همه ادیان به خصوص اسلام، دارای امانت بزرگ الهی عقل است، امانتی که حتی کوه‌ها هم نمی‌توانند آن را حمل کنند؛ اما انسان دارنده عقل است و به واسطه همین عقلش به نسبت همه موجود افضل و برتر است.
 
آیت‌الله تسخیری در بخش دیگری از سخنانش انسان را محور تكامل این جهان دانست و افزود: انسان محل کرامت اصلی و مکتسب است. همچنین طبیعت در تسخیر انسان است و برای زندگی و تکامل انسانی آماده شده است تا مراتب کمالاتش طی شود و به حقوقش برسد که نتیجه این حقوق، آزادی معقول انسان است.

وی در ادامه اظهار كرد: آزادی از زیباترین صفات انسانی است و می‌تواند فصل انسان از همه موجودات باشد.

آیت‌الله تسخیری در ادامه با بیان اینکه انسان دوستدار طبیعت و طبیعت هم دوست انسان است و رابطه انسان با طبیعت رابطه زیبایی است، گفت: یکی از نکاتی که در قرآن كریم بسیار مورد تأکید قرار گرفته؛ این است که طبیعت در تسخیر انسان است و خداوند هر آنچه انسان احتیاج داشته در این طبیعت تعبیه و تأمین کرده است؛ اما مشکل این است که انسان گاهی از این حقیقت غافل می‌شود.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با اشاره به تعامل و تعادل در طبیعت، بیان كرد: جهان خلقت، دارای توازن و تعادل است و به دنبال این تعادل تکوینی، تعادل تشریعی هم به وجود می‌آید.
 
وی افزود: یکی دیگر از تأکیدات قرآن کریم به انسان، ظلم نکردن به دیگر انسان‌ها و هم به طبیعت است، پس باید به طبیعت احترام گذاشت و حتی اگر جنگی درگرفت، باید طبیعت را زنده و زیبا نگه داشت.
 
آیت‌الله تسخیری در پایان سخنان خود تأكید كرد: تفاهم بین علمای ادیان، تعاریف قلبی نیز دارد كه در واقع، تعامل را به دنبال خواهد داشت. اگر علما با هم تعامل خوبی داشته باشند، می‌توانند راه صلح بشریت را همواره كنند.
 
بنا بر اعلام این خبر، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، صبح امروز (27 شهریور) به همت مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور آیت‌الله محمد‌علی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سیدمصطفی محقق‌داماد، رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استفان هامر، مسئول گفتگوی ادیان اتریش و رئیس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق  دانشگاه وین، اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران و جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی در این سازمان، افتتاح شد.
 
این دور از گفت‌وگوها به همت مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «‌انسان؛ طبیعت و آزادی» برگزار شده است و تا فردا(28 شهریور) با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش ادامه دارد/.
 

captcha