مدرک‌گرایی در آموزش قرآن جایگاهی ندارد
کد خبر: 3643711
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

مدرک‌گرایی در آموزش قرآن جایگاهی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مربی تجوید و قرائت قرآن مرکز جامعة‌القرآن شهرستان زاهدان گفت: یکی از معضلات محیط‌های آموزشی، ترویج مدرک‌گرایی است؛ آیا ما می‌خواهیم صرفا دوره برگزار کنیم و به تعدادی، مدرک قرآنی بدهیم، یا می‌خواهیم قرآن‌آموز خوب تربیت کنیم؟ مدرک‌گرایی جایگاهی در آموزش قرآن ندارد.

نجمه سادات بابایی‌حسینی، مربی تجوید و قرائت قرآن مرکز جامعة‌القرآن شهرستان زاهدان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: انقلاب اسلامی ما، برخاسته از مفاهیم قرآنی است و در حقیقت یکی از برکات انقلاب، ایجاد زمینه‌ای برای ترویج قرآن است، فلذا باید در جهت نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در جامعه تلاش کرد.
وی اظهار کرد: مسأله آموزش قرآن در نقاط محروم، همواره با موانع بزرگی همراه بوده است؛ از جمله می‌توان به عدم امکانات آموزشی، فقدان مربیان توانمند به میزان مورد نیاز و همچنین روحیه خجالتی کودکان این مناطق که روش‌های آموزشی خاصی را می‌طلبد، اشاره کرد.
این مربی قرآن ادامه داد: استفاده از روش‌های سنتی شاید برای نسل امروز، چندان مؤثر نباشد؛ نسل امروز به امکانات و روش‌های نوین آموزشی نیاز دارد؛ استفاده از امکانات جدید به میزان زیادی می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقاء بدهد. وسایل کمک آموزشی خصوصاً برای آموزش کودکان و تشویق بیشتر آن‌ها، بسیار مؤثر خواهد بود.
مدرک‌گرایی در آموزش قرآن جایگاهی ندارد
وی با اشاره به اینکه مربیان قرآن باید روز به روز، دانش و مهارت خود را ارتقاء بدهند، افزود: امروزه برای ارتقای توانمندی مربیان قرآن، دوره‌های تخصصی وجود دارد، اما اغلب این دوره‌ها در شهرستان‌هایی مانند قم برگزار می‌شود، در حالی که اکثر مربیان ما، بخصوص بانوان، مشکل رفت‌وآمد دارند و در نتیجه فرصت حضور در این دوره‌ها را پیدا نمی‌کنند.
بابایی‌حسینی بیان کرد: بعضی از خانواده‌ها، برای تقویت مهارت فرزندان خود در قرائت، تجوید و غیره، آنان را به مشهد می‌فرستند؛ اما شاید همه خانواده‌ها این شرایط را نداشته باشند. ما باید مربیان خودمان را تقویت کرده و مؤسسات آموزشی خود را مجهز کنیم.
وی افزود: استان ما بحمدالله علی‌رغم همه محرومیت‌ها، در زمینه آموزش قرآن موفق بوده است، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم؛ باید روی صوت بچه‌ها کار کنیم. روخوانی، تجوید و صوت مربیان ما اگر خوب باشد، می‌تواند قرآن آموز خوب تربیت کند.
مدرک‌گرایی در آموزش قرآن جایگاهی ندارد
مربی تجوید و قرائت مرکز جامعة‌القرآن زاهدان اظهار کرد: یکی از معضلات بزرگ امروز ما در محیط‌های آموزشی، ترویج مدرک‌گرایی است؛ آیا ما می‌خواهیم صرفا دوره برگزار کنیم و به تعدادی، مدرک قرآنی بدهیم، یا می‌خواهیم قرآن‌آموز خوب تربیت کنیم؟ مدرک‌گرایی جایگاهی در آموزش قرآن ندارد.
وی ادامه داد: اگر هدف ما تربیت قرآن‌آموز است، آیا در عرض یک ماه، آن هم یک روز در میان و فقط روزی یک ساعت، می‌شود روان خوان تحویل داد؟ دوره‌ها نباید حالت کارگاه داشته باشد.
بابایی‌حسینی در پایان با بیان اینکه ارزش قرآن بالا است و نیازی به اغراق ندارد، خطاب به خبرنگاران ایکنا گفت: خبرگزاری ایکنا یک رسانه قرآنی است و مسئولیت سنگینی دارد؛ باید سعی شود خبر را درست و بدون اغراق منتشر کنند. همیشه حقیقت را بگویند و اگر کمبودهایی هم هست، نشان بدهند؛ شاید مسئولین نظر لطفی بکنند.
captcha