تمرکززدایی و برگزاری محافل تئاتری در شهرستان‌ها سبب پیشرفت تئاتر می‌شود
کد خبر: 3644454
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

تمرکززدایی و برگزاری محافل تئاتری در شهرستان‌ها سبب پیشرفت تئاتر می‌شود

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تمرکززدایی و برگزاری محافل تئاتری و جشنواره در شهرستان‌ها را سبب پیشرفت تئاتر شهرستانی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی،  حسین فرخنده  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی شامگاه سه‌شنبه در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی و سومین جشنواره تئاتر کوتاه استان اظهار کرد: درگذشته کار تئاتر استان منحصر می‌شد در جشنواره‌ها اما امروز این ظرفیت گسترش پیداکرده است.
فرخنده با تأکید بر اینکه جشنواره‌ها بیانگر تمام ظرفیت و توانمندی هنرمندان ما نیست، تصریح کرد: زمینه‌های حمایت از اجراهای عموم آثار نمایشی بیشتر فراهم‌شده است.
وی با اشاره به اینکه باید به حضور گروه‌های نمایشی در سایر استان‌ها نیز توجه کنیم، عنوان کرد: مخاطبان تئاتر در خراسان شمالی نیز از حضور جشنواره‌ای عبور کرده و توسعه‌یافته است.
وی اجراهای عمومی در سال گذشته را نقطه عطفی در تئاتر استان برشمرد و اظهار کرد: در سال گذشته 11 اثر و 6ماه نخست امسال نیز 11 اثر نمایشی از هنرمندان خراسان شمالی به اجرای عموم رفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بابیان اینکه در حوزه فضاهای نمایشی و زیرساختی، کار بسیار زیاد است، تصریح کرد: گسترش تئاتر، گسترش آگاهی و دانش و درنتیجه رشد و توسعه در جامعه می‌شود.
فرخنده با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی گفت: حضور پرنشاط شهرستان‌ها در این جشنواره یکی از اتفاقات مثبتی بود که نشانگر پیشرفت تئاتر شهرستانی است.
وی بابیان اینکه اگر بخواهیم یک افق روشن برای تئاتر ترسیم کنیم باید به گذشته تئاتری خود توجه کنیم، افزود: بارویش خوبی در حوزه تئاتر مواجه هستیم جشنواره تئاتر کوتاه جوان خراسان شمالی نمونه‌ای از آن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: حضور هنرمندان و کارگردانانی که اولین حضور جشنواره‌ای خود را تجربه می‌کردند از نکات بارز این جشنواره بود که با حمایت پیشکسوتان این حوزه شکل گرفت.
فرخنده بروز تجربه‌های نو در تئاتر را باعث افزایش مخاطبان این حوزه دانست و افزود: یکی از زیبایی‌های جشنواره در این دوره، همین امر بود.
مصطفی ملیح آهیسحالی، مدیر دفتر خبرگزاری آناتولی در ترکیه نیز طی سخنرانی در این جشنواره با اشاره به تناسب فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه، اظهار کرد: این دو کشور تاریخ و فرهنگ مشترک دارند، بنابراین من خودم را از کشور ایران می دانم و شما نیز ترکیه را کشوری جدا از خود ندانید.
وی افزود: منافع ملی واژه ای است که از کشورهای استعمارگر به ما رسیده است و ما باید بجای آن، کلمه امت را بکار ببریم چرا که نشانگر همدلی و وحدت بین ما می شود.
وی با شاره به حضور چند روزه خود و تیم همراه در خراسان شمالی، عنوان کرد: خراسان شمالی استان ارزشمندی است که باید خاک آن را پرستید.
وی با بیان اینکه عرفا و فضلایی که در کشور ترکیه بوده اند، اهل خراسان و این خطه از کشور ایران هستند، تصریح کرد: خراسان شمالی دارای ظرفیت های ارزشمندی در زمینه فرهنگ، گردشگری و غیره است.
 مدیر دفتر خبرگزاری آناتولی گفت: تنوع فرهنگ ها و قومیت ها از جمله کرد، ترک، ترکمن و فارس که در خراسان شمالی وجود دارد و در کنار هم زندگی می کنند، نمونه منحصر به فردی است.
وی هدف خود و تیم خبری همراه از سفر به خراسان شمالی را معرفی جاذبه های این استان به مردم ترکیه و مردم سایر مناطق جهان برشمرد.
وی افزود: تپه بلقیس، کشتی باچوخه، آتشکده اسپاخو، قالی دو رو، اسب های ترکمن، عسل روئین و چارق دوزی از جمله مواردی بود که طی این چند روز کار خبری و اطلاع رسانی انجام شد.
مدیر دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه همچنین از تهیه مستند و اخباری پیرامون زندگی استاد شاهد و استاد بخشی در حوزه فرهنگ و هنر خراسان شمالی خبر داد.
آناتولی، آژانس خبری کشور ترکیه و یکی از هشت خبرگزاری برتر دنیا است که تیم خبری این مجموعه به همراه مدیر آن به منظور ساخت مستندی از آداب، رسوم، خرده فرهنگ ها و جاذبه های گردشگری و تجاری خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.
captcha