مشکل آذرآب ریشه در نوع واگذاری دارد/ توضیحات حسن‌بیگی درباره اعتراضات کارگری
کد خبر: 3644475
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰

مشکل آذرآب ریشه در نوع واگذاری دارد/ توضیحات حسن‌بیگی درباره اعتراضات کارگری

گروه اقتصاد: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری استان گفت: صنایع و کارخانجات یا از طریق بورس یا از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده‌اند و متأسفانه بر خلاف قانون هیچ نظارتی روی عملکرد این واحدها انجام نمی‌شود.

شکرالله حسن‌بیگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی با اشاره به مشکلات کارگران آذرآب گفت: مجموعه استانداری و به ویژه شخص استاندار و کارگروه‌هایی که در این زمینه تشکیل شده است پیگیری زیادی برای رفع مشکلات جامعه کارگری استان داشته و دارند.
وی با اشاره به جلسات استاندار با وزیر صنعت و معدن گفت: شخصاً چندین بار جلساتی با کارگران معترض در محل کارخانه داشتم و به آنها اطمینان دادم که ما در حال پیگیری و رفع مشکلات جامعه کارگری هستیم، کمیسیون کارگری نیز که زیر مجموعه شورای تامین استان است جلسات متعددی در این خصوص داشت و خود کارگران نیز در این جلسات حضور داشتند علاوه بر آن جلسه‌ای با حضور آیت‌الله دری نجف آبادی، نماینده ولی‌فقیه و نمایندگان کارگران برگزار شد و بنده در حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی با مدیرعامل کارخانه آذرآب درباره عدم پرداخت حقوق کارگران صحبت کردم.
حسن‌بیگی با بیان اینکه ما تمام اقدامات لازم را جهت احقاق حقوق کارگران انجام دادیم گفت: موضوعی که جای بحث دارد واگذاری واحدهای صنعتی است این واگذاری توسط شخص استاندار، معاون سیاسی و امام جمعه انجام نشده است بلکه این صنایع و کارخانجات یا از طریق بورس یا از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده‌اند. متأسفانه بر خلاف قانون بعد از واگذاری هیچ نظارتی روی عملکرد این واحدها انجام نمی‌شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: افرادی که واحدهای آذرآب و هپکو  را تحویل گرفته‌اند به مصوبات بالاترین جلسات استان یعنی شورای تامین متعهد نیستند.
وی ادامه داد: متأسفانه دفاتر این واحدها نیز در استان نیست و حاضر کردن مدیرعامل در استان بسیار زمان بر و با اما و اگر همراه است در حالی که اگر دفتر مرکزی این شرکت‌ها در استان مستقر بود کارگران به جای تجمع مقابل استانداری، جلوی دفتر مرکزی شرکت تجمع و مطالبات را پیگیری می‌کردند. البته ما از طرح مطالبات جلوی استانداری گلایه نداریم و پیگیری مطالبات کارگری را وظیفه خود می‌دانیم.
حسن‌بیگی با اشاره به تجمع روز گذشته کارگران آذرآب گفت: با وجود هشدارهای نیروهای امنیتی و انتظامی، با اختیار خودم در جمع کارگران حاضر شدم و خطرات بستن محور اصلی جاده را به آنها گوشزد کردم و از آن‌ها خواستم به کارخانه برگردند و مجدد تأکید کردم که استانداری پیگیر مشکلات است اما متأسفانه کارگران توجهی نکردند؛ لذا همچنان جاده اصلی و خط راه آهن بسته ماند و حدود 40 دقیقه در عبور و مرور قطارها تاخیر ایجاد شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: در اثر تجمع، ترافیک سنگین چند کیلومتری در سه راهی خمین ایجاد شد و هر چه بنده و نیروی انتظامی با کارگران مذاکره کردیم که راه را باز کنند متاسفانه هیچ فایده‌ای نداشت و همچنان محور اصلی جاده و مسیر قطار بسته ماند و پلیس علیرغم میل باطنی به وظیفه ذاتی خود عمل کرد و مجبور شد به خاطر رفاه حال مردم تمهیداتی را انجام دهد.
وی گفت: در اثر اقدام پلیس برای متفرق کردن کارگران از مسیر جاده اصلی چندین پلیس مجروح شد، عده‌ای با پلیس درگیر یا اشیایی را به سمت پلیس پرت کردند و چند پلیس را زخمی کردند که مستند سازی و عده‌ای نیز بازداشت شدند، البته بنده شخصاً شب گذشته با آقای قاسمی، دادستان اراک صحبت کردم و با قرار وثیقه آن‌ها را همان شب آزاد کردند.
حسن‌بیگی تاکید کرد: به اعتقاد بنده کارگران باید مطالبات را پیگیری کنند اما از راه قانونی و راه قانونی نیز کاملاً مشخص است از کارخانه آمدن بیرون، راهپیمایی یا تظاهرات بدون مجوز، غیرقانونی است اگر بخواهند مجوز این کار را دریافت کنند باید نامه‌ای به دفتر سیاسی و امنیتی استانداری ارسال کنند تا ما از مجاری قانونی مجوز را صادر کنیم.
وی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که کارگران در کارخانه خود شورای کارگری قابل اعتماد داشته باشند و مطالبات را به شورا منعکس کنند.
حسن بیگی در پایان بیان کرد: دفتر حقوقی استانداری برای کانال‌های تلگرامی که علیه مدیران استان مطالب توهین‌آمیز و به اسم افشاگری، مطالب دروغ انتشار می‌دهند شکایتی را از مدت‌ها پیش تنظیم کرده که پلیس فتا و دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری آن هستند.
captcha