حجتالاسلام سعید ایلخانی، سخنران و کارشناس مذهبی در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی بیان کرد: عزاداری امام حسین(ع) حرارتی در قلوب مومنان ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد نسبت به مسائل دینی کم توجه هستند اظهار کرد: این افراد نیازمند گرمایی هستند که جریان امام حسین(ع) این حرارت را ایجاد کرده و افراد را از سردی و بی تفاوتی نسبت به دین دور میکند.
ایلخانی ادامه داد: حرارتی که مصیبت سید الشهدا(ع) در دلها ایجاد میکند، قلوب انسان را متأثر کرده و در پی این اتفاق اشک جاری میشود.
وی افزود: در عزاداری امام حسین(ع) باید این حرارت و شور را بیشتر کنیم که با سوز دل، قلب به سمت شکستگی برود چرا که به تعبیر قرآن(ان الله فی قلوب منکسره) خداوند در دلهای شکسته است و ثمره این دلشکستگی تقرب الی الله است.
دو قطره ارزشمند در پیشگاه الهیایلخانی تصریح کرد: دو قطره در پیشگاه خداوند ارزشمند است، یکی قطره خون در راه خدا و دیگری قطره اشک برای خدا و اشک بر مصیبت سیدالشهداء(ع) نیز همان اشک در راه خداوند است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه الهی بودن محور اصلی روضهخوانی و عزاداریها است، ابراز کرد: برگزاری مراسم عزاداری در جغرافیای مختلف از سراسر ایران تا سراسر دنیا و جهان اسلام متفاوت است، لذا نباید به مدل عزاداریها نقد کنیم چراکه افراد در هر منطقه و محیط بر اساس آداب و رسوم، حرفه و شرایط خود هیئت برپا میکنند.
وی با بیان اینکه ایجاد حرارت مهمترین هدف از برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است، گفت: مدل لباس افراد در نقاط مختلف جغرافیایی متفاوت اما اهداف همه پوشش است، بنابراین مدل عزاداریها هم براساس فرهنگ، محیط و افراد شرکت کننده در هیئات و مراسم عزاداری نیز با یکدیگر فرق میکنند مثلا در یزد، کردستان، بوشهر و ... بر اساس آداب خود به عزاداری میپردازند اما هدف اصلی همان ایجاد شور و حرارت است.
نقد مراسم عزاداری را باید به اهلش بسپاریمایلخانی با بیان اینکه هدف از نقد یک چیز ایجاد رشد است اظهار کرد: افرادی که میخواهند هیئات مذهبی را نقد کنند، باید خود اهل هیئت و روضه باشند تا از نزدیک عزاداری امام حسین(ع) را درک کرده باشند نه اینکه بدون هیچ حضوری از دور به نقد بپردازند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: نمیتوان به صورت تحکمی یک مدل از عزاداری را به مردم القاء کرد چرا که این امر توهین به شعور افراد است.
علم و طبل نماد حرب لمن حاربکم استوی ادامه داد: افرادی که علم و طبل در مراسم عزاداری نقد میکنند آیا نسبت به پشت پرده این تفکر مطالعه داشتهاند؟ معنای وجود شمشیر را میدانند؟ تعبیر گریه بر امام حسین(ع) را میدانند؟ معنای حرب لمن حاربکم را درک کردهاند؟
ایلخانی اضافه کرد: علم علامت لشگر و طبل مارش جنگ است و حرکت دستجات عزاداری نیز نمادی از حرب لمن حاربکم است که در زیارت عاشورا میخوانیم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام جمعه در نماز جمعه مسلح میایستد، اظهار کرد: وجود شمشیر به صورت نمادین در هیئت، معنایش این است که ای داعشی و ای دشمنان که میخواهید با اسلام مبارزه کنید ما مسلح و آماده هستیم تا با شمشیر حسینی(ع) در مقابل شمر زمانه بایستیم.
وی با بیان اینکه جنس اشک بر امام حسین(ع) جنسی متفاوت است گفت: عزاداری ما برای امام حسین(ع) از سر بدبختی نیست بلکه معنای این اشک و گریه این است که ما شیعیان حسین(ع) همواره در مقابل ظالمان آماده ستیز و پیکار هستیم.
نگاه گاندی به الهامبخشی مکتب عاشوراییوی با اشاره به اینکه بسیاری از قیامهای مهم الگویشان قیام عاشورا بوده، گفت: گاندي میگويد: «من زندگى امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده و توجه کافى به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، بایستى از امام حسین(ع) پیروى کند».
این کارشناس مذهبی ابراز کرد: برای نقد اتفاقات در عزاداریها از وجود علم، بیرق و طبل و ... تا زنجیرزنی و سینه زنی و ... ما نیازمند مطالعه پیشینه آن و درک کامل از فلسفه وجودی این ابراز هستیم.
ایلخانی با بیان اینکه راه اصلی هیئت راه خداست اظهار کرد: باید تلاش شود تا هیئت از راه خدا یعنی همان راهی که امام حسین(ع) برای احیاء آن به شهادت رسید، خارج نشود.
وی با اشاره به آیه«الله نور السماوات و الارض» افزود: خداوند نور مطلق است و افراد را با چراغ راهنمایی می کند نه با چماق!
سبک مداحی باید در شأن اهلبیت(ع) باشد این کارشناس مذهبی بیان کرد: در خصوص مداحیها در هیئات مذهبی و مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان باید به این نکته توجه شود که سبک مداحی و عزاداری با اهلبیت(ع) سنخیت داشته باشد.
وی افزود: در قدیم رسم بر این بود که روضه خوان در دهه اول محرم هر شب روضه مربوط به همان شب را میخواند، از جوانان بنیهاشم شروع کرده و در شب سوم روضه اصحاب و یاران امام حسین(ع) را میخواندند.
حذف روضه اصحاب الحسین(ع)؛ بزرگترین آسیب هیئات مذهبی ایلخانی اظهار کرد: بزرگترین آسیب امروز در هیئات مذهبی، حذف روضه اصحاب الحسین(ع) است چرا که اگر دهه اول محرم به آن پرداخته نشود، دیگر زمان اثرگذار برای معرفی یاران سید الشهداء وجود ندارد.
وی گفت: امروز باید جوانان ما زهیر و حبیب و جون را بشناسند، بانوان باید ام وهب و همسر وهب و بانوان عاشورایی را بشناسند تا جامعه به سمت عزت و آزادی با مدل کربلا پیش برود و با شناخت اصحاب الحسین(ع) به شیوه آنان گام بردارند.
ایلخانی اظهار کرد: همسر حبیب ابن مظاهر نیز از نمونه بارز از بانوان عاشورایی است که همسر سالخوره خود را به یاری امام حسین(ع) ترغیب کرده و از حوادث پیش رو و آزارهای ابن زیاد هیچ باکی نداشت.
وی گفت: روضه اصحاب الحسین(ع) بزرگترین تعالیم برای مردم در جهت حرکت به سمت زندگی به سبک عاشورایی دارد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه محتوا در عزاداری از نحوه برگزاری مهمتر است، بیان کرد: اگر درجایی روضه اصحاب حذف شد، سخنران باید موضوع سخنرانی خود را حول معرفی اصحاب عاشورایی انتخاب کند چرا که شعور حسینی(ع) از شناخت اصحاب حسینی(ع) بوجود میآید.
وی گفت: ذاکران اهلبیت(ع) و سخنرانان در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) باید همه زوایای قیام سید الشهداء(ع) را در نظر داشته و بر اساس آن به ذکر مصیبت و سخنرانی بپردازند.
ایلخانی اظهار کرد: به همین منظور روضه خوان باید متن روضه خود را با مطالعه از مقاتل دسته یک انتخاب کند.