بازتاب بازگشت پیکر اسطوره مدافع حرم در اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3646837
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

بازتاب بازگشت پیکر اسطوره مدافع حرم در اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ صفحات معارفی برخی رسانه‌ها امروز چهارم مهرماه تلاش کردند تا به هر نحو ممکن خبری در مورد بازگشت پیکر شهید و اسطوره مدافع حرم منتشر کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، چهارمین روز مهرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها خبرهای مربوط به ایام محرم، ‌همچون چند روز گذشته خودنمایی کرده و بیشتر شاهد خبرهایی از این دست در صفحات معارفی بودیم. به طوری که 19 خبر از 20 خبر صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم مربوط به بخش عترت و ایام محرم است. در ادامه به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها نگاهی گذرا شده است.
در این بین صفحات معارفی برخی رسانه‌ها تلاش کردند تا به هر نحو ممکن خبری در مورد بازگشت پیکر شهید و اسطوره مدافع حرم منتشر کنند. برخی با خبر طواف پیکر این شهید در حرم امام رضا(ع)  و برخی هم با انتشار مداحی‌های صورت گرفته در مورد بازگشت پیکر این شهید والامقام به رسالت خبری خود عمل کرده بودند.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان چاپ امروز چهارم مهرماه اکثر فضای این صفحه را به درج گزارش با عنوان «شناخت تحریف در نظام معرفتی عاشورا» اختصاص داده است. این روزنامه طی روزهای گذشته موضوع تحریف در قیام کربلا را در قالب سلسله گزارش‌هایی مورد بررسی قرار داده بود.
نویسنده این گزارش ابتدا بر «لزوم مبارزه مصلحان دینی با تحریفات عاشورایی» اشاره کرده و در این بخش از مقاله خود آورده است، «یكی از وظایف بزرگ مصلحان دینی مبارزه با آفت‌ها و انحرافات معنوی و تاریخی حادثه عاشورا است، چراكه بدون تردید با انحراف در این جریان دینی، حادثه عاشورا تحول‌سازی و عبرت‌انگیز بودن خود را از دست داده و تنها به عنوان جزیی از تاریخی كه گذشته، محسوب می‌شود؛ درحالی‌که مهمترین هدف عاشورا اصلاح دینی در طول تاریخ اسلام است».
در ادامه این گزارش به «بحث تهدیدات دشمنان» اشاره و فهرست شده و پس از آن نیز پیشگامان مبارزه با تحریفات عاشورا معرفی شده‌اند، نگارنده گزارش فوق در این بخش از گزارش خود آورده است؛ «در میان پیشگامان مبارزه با تحریفات عاشورا بزرگانی نظیر ابی مخنف، شیخ طوسی، سیدبن طاووس و محمدباقر مجلسی آثار گرانقدری بر جای گذاشته‌اند. كه در روشنگری واقعه عاشورا، بعد از تحریف‌های بسیاری كه صورت گرفته بود، بسیار مؤثر بود؛ اما در تمامی این آثار، بُعد روایی وتاریخی مد نظر بوده است؛ با وجود این درصد سال پیش، دو تن از عالمان بزرگ شیعه ضرورت اصلاح روضه‌خوانی و عزاداری از خرافات و تحریفات و بدعت‌ها را مطرح نمودند، كه عبارتند از: میرزا حسین نوری طبرسی، صاحب كتاب مستدرك‌الوسایل، در سال 1391 قمری، با تالیف كتاب لولو و مرجان در شرط پله اول و دوم منبر روضه خوانان، عهده‌دار پاكسازی روضه‌خوانی شد و «اخلاص» و «صدق» را پله اول و دوم روضه‌خوانی خواند و پرده از چهره ریا و دروغ برداشت همچنین علامه سید محسن امین عاملی، صاحب كتاب اعیان الشیعه، در سال 1346 با تالیف كتاب التنزیه فی اعمال الشبیه. عهده‌دار پاكسازی عزاداری شد و قمه‌زنی و شبیه‌خوانی را تحریم كرد».
در بخش پایانی گزارش منتشر شده در صفحه معارف روزنامه کیهان انواع تحریف و مصادیق آن معرفی شده و آن را به دو نمونه «لفظی» و «معنوی» تقسیم کرده و مثال‌هایی برای هر کدام نیز آورده است. 
مطلبی با عنوان «کتاب و میزان؛ دو همراه جدایی‌ناپذیر» و شرح یکی از احادیث معصومین(ع) در کلام مقام معظم رهبری که با عنوان «هرکه علمش بیش ارزشش بیشتر» منتشر شده است، دو مطلب دیگر منتشر شده در صفحه معارف روزنامه کیهان در روز چهارم مهرماه است.
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز تا ساعت 14 پنج خبر منتشر کرده است که شروع خبرهای این روز با بارگذاری فایل صوتی تلاوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار بوده است. استاد پرهیزکار در این تلاوت آیات 46 تا 52 سوره مبارکه «انفال» را تلاوت کرده است.
گفت‌وگویی کوتاه با احمد زرنگار، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌الکریم با موضوع قرآن با خطوط ایرانی انجام داده است، این گفت‌وگو با عنوان «استقبال از چاپ قرآن به خط اساتید ایرانی رشد داشته/ لزوم ترویج خط مرحوم نیریزی» بر روی خروجی قرار گرفته است.
زرنگار در بخشی از این گفت‌وگو، بر لزوم ترویج خطوط ایرانی در چاپ قرآن کریم تأکید کرده و گفته است؛ «در چند سال اخیر با توجه به توسعه خطوط ایرانی و اهمیت سهل‌القرائه شدن قرآن کریم سعی در ترویج خط ایرانی در چاپ قرآن کریم داشتیم».
همچنین گفت‌وگویی با مادر یکی از شهدای قرآنی فاجعه منا از دیگر عنوان‌های خبری امروز خبرگزاری فارس است، خبرنگار فارس امروز چهارم مهرماه به سراغ خانواده شهید «فواد مشعلی» رفته و با مادر این شهید که امسال عازم سفر حج شده است، در مورد این سفر و ... گفت‌وگو کرده است.
«مهناز مشعلی» در این گفت‌وگو به بی‌قراری‌های بسیار زیاد برای دیدن مزار فرزند شهید در عربستان اشاره کرده و گفته است؛ «وقتی به مکه هم اعزام شدیم هر لحظه به این فکر می‌کردم که چه موقع می‌توانم مزار پسرم را ببینم و بر سر مزارش با او درد و دل کنم که البته بخشی از این بی‌قراری‌ها و دلتنگی‌ها با دیدن خانه خدا از یادم رفت اما ته دلم همچنان برای دیدن مزار پسرم دلتنگ بودم». وی همچنین در ادامه این گفت‌وگو به بیان برخی گلایه‌ها پرداخته و اظهار کرده است؛‌ «مسئولان نه تنها کمک مادی نکردند بلکه از حمایت‌های معنوی هم دریغ می‌کنند. من پسرم را از دست داده‌ام هر چه هم کمک مادی کنند جای فرزندم را پر نمی‌کند، اصلاً مادیات چه ارزشی دارد اما خانواده‌های شهدا توقع دارند که مسئولان حداقل جویای احوال آن‌ها باشند و سعی کنند از مشکلات آنها بکاهند».
این خبرگزاری روز گذشته نیز گفت‌وگویی با همسر شهید «سعیدی‌زاده» انجام داده بود، این همسر شهید نیز امسال از طرف بعثه مقام معظم رهبری عازم سفر حج شده بود. 
امروز چهارم مهرماه نشست خبری مدیران عامل اتحادیه‌های مردمی قرآن و عترت برگزار شد، ‌خبرگزاری فارس گزارش خود از این نشست خبری را با عنوان «برگزاری ۱۰۰ جلسه در شورای توسعه برای ادغام اتحادیه‌ها/ تازمانی که نظرات موافق و مخالف متحد نشوند به جایی نمی‌رسیم» منتشر کرده است.
آخرین خبر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس گفت‌وگو با نماینده ایران در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه است. امیر لعل‌اول، قاری ممتاز کشورمان در این گفت‌وگو از آمادگی خود برای حضور در این مسابقات سخن گفته است.
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز یکی از پرکارترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و 20 خبر را تا ساعت 14 مخابره کرده است. در بین اخبار منتشر شده در این روز تنها یک خبر قرآنی بوده و 19 خبر دیگر با محوریت ماه محرم و قیام کربلا بوده است.
همچنین از بین این تعداد خبر چهار خبر مربوط به بارگذاری فایل صوتی مداحی‌های صورت گرفته در شب پنجم محرم الحرام است. در این بخش مداحی، محمود کریمی، محمدرضا طاهری، محمدحسین پویانفر و میثم مطیعی منتشر شده است. البته مداحی میثم مطیعی به مناسبت بازگشت پیکر شهید محسن حججی صورت گرفته است. 
سه مورد از اخبار منتشر شده در این روز به اشعار عاشورایی اختصاص یافته است، در این بخش اشعار شاعران اهل سنت درباره امام حسین(ع) و نیز اشعار شاعران آیینی کشورمان در مورد قیام کربلا منتشر شده است. انتشار خبری با موضوع «اشعاری که «زهیر» در کربلا به عنوان رجز خواند» را نیز باید در این بخش قرار داد. 
دو گفت‌وگوی تفصیلی با «حسین سازور»، از مادحین اهل بیت(ع) و «حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کرمی» کارشناس مذهبی از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت تسنیم است. 
دیگر عناوین خبری این خبرگزاری عبارت است از؛ «سخنرانی یک میلیون از بانوان کشور در محرم و صفر با موضوع حجاب/ باید برای اربعین برنامه داشت»، «تیزر کاروان انجمن اربعین حسینی اروپا منتشر شد»، «شهادت حضرت قاسم به‌روایت رهبر معظم انقلاب»، «آیینه خانه با شعرخوانی عمار موحد منتشر شد»، «محفل ویژه تلاوت عاشورایی در حرم سید‌الکریم برگزار می‌شود»، «موسیقی آیینی به سفارش آهنگ‌های جدید نیاز دارد»،‌ «بزرگ‌ترین امتیاز امام حسین(ع)»، «مسابقه بزرگ عکس نماز ظهر عاشورا»، «روضه نمایش «عاشورا بدون مرز» روی صحنه رفت»، «چهارمین نشست مشترک نمایندگان شورای قرآن استان‌ها برگزار می‌شود» است. 
ایسنا 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروز و تا ساعت 14 هشت خبر را مخابره کرده است. خبرهای امروز این صفحه تماماً با محوریت عترت بودن و اغلب آنها حول محور ماه محرم است.
اولین خبر این صفحه به گفت‌وگو با آیت‌الله محقق داماد، رئیس گروه اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی اختصاص یافته و با عنوان «فقط گریاندن مردم که فایده ندارد» منتشر شده است. خبر دیگر این صفحه فیلمی کوتاه از رنگ و بوی محرم در دو محله قدیمی شهر تهران است. 
ایسنا امروز دو خبر از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، ‌از مراجع تقلید عظام منتشر کرده که یکی از آنها پیام تسلیت ایشان به بیت آیت‌الله غروی و خبر دیگر نیز بیان خدمات آیت‌الله غروی در قالب بیانیه تسلیت بوده است. همچنین استفتاء حکم گل مالیدن و پا برهنه شدن در عزاداری‌ها از آیت‌الله شبیری زنجانی دیگر عنوان خبری ایسنا در روز چهارم مهرماه است.
انعکاس خبر نشست رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان و انتشار آن با تیتر «زنجان، آماده میزبانی از عزاداران حسینی»، «پخش مستند عزاداری‌های قدیمی از آی فیلم» و گزارش تصویری از حال و هوای سمنان و اصفهان در ایام محرم دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه این خبرگزاری است.
ایرنا 
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران امروز در صفحه معارف خود به بازتاب پنج خبر پرداخته است که از بین آنها یک خبر که به بحث نشست خبری مدیر عاملان اتحادیه‌های مردمی قرآن و عترت اختصاص یافته است قرآنی بوده و چهار خبر دیگر در حوزه عترت منتشر شده است.
خبرنگار ایرنا در خبر مربوط به نشست خبری مدیرعاملان اتحادیه‌های مردمی قرآن و عترت وعده ای که مبنی بر شکل‌گیری اتحادیه واحد قرآنی تا پایان سال داده شده است را به عنوان تیتر خبر خود برگزیده است. اعلام مسلمان شدن یک بانوی آلمانی در حرم مطهر رضوی از دیگر خبرهای منتشر شده امروز است.
از دیگر عناوین خبری امروز صفحه معارف ایرنا گزارشی است که «محمدرضا جعفرملک» خبرنگار این خبرگزاری آن را به رشته تحریر در آورده است، گزارشی که در ان تلاش کرده است تا پرداختی مطلوب به بحث رنگ و بوی سیاسی داشتن عزای حسینی(ع) داشته باشد. گزارشگر این خبر برای تهیه گزارش خود گفت‌وگوهایی با «رئیس سازمان تبلیغات اسلامی»، «مدیرعامل خانه مداحان»، «رئیس کانون مداحان و شعرای آیینی» و «رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی» انجام داده است.
دو خبر دیگر این خبرگزاری با عناوین «شیوه عزاداری محرم باید متناسب با موازین شرعی باشد» و «شاهد 570 ساله یا حسین گویان در البرز» منتشر شده است.
مهر 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر که زیرمجموعه سرویس دین و اندیشه این خبرگزاری است، امروز تا ساعت 14 دو خبر منتشر کرده است که هر دو آنها در مورد برنامه‌های رادیو قرآن در ایام محرم است. 
پخش ویژه برنامه «مقتل الحسین» از رادیو قرآن در تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین پخش زنده محفل ویژه تلاوت عاشورائی به یاد شهدای والا مقام دشت کربلا دو عنوان خبری امروز خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی است.
باشگاه خبرنگاران جوان 
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز هفت خبر منتشر کرده که اغلب آنها با موضوع ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان است.
سه خبر از خبرهای امروز این صفحه بارگذاری فایل صوتی مداحی‌ مادحین اهل بیت (ع) است که با عناوین «دانلود بسته مداحی شب پنجم محرم 96»، «دانلود مداحی بازم از تو سوریه شهید آوردند» و «10 مداحی برتر جواد مقدم» بر روی خروجی قرار گرفته است. علاوه بر این یک خبر نیز به بسته شعر ویژه شب ششم ماه محرم اختصاص یافته است.
همچنین بسته خبری «کاروان حسینی» به حضرت «عبدالله بن حسن» اختصاص یافته که با عنوان «حضرت عبدالله‌ بن‌ حسن‌؛ آخرین شهید بنی‌هاشم پیش از شهادت امام حسین (ع)» منتشر شده است.
همچنین خبرنگار صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز چهارم مهرماه با «محمد نوروزی»، از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گفت‌وگویی انجام داده و در آن معیارهای نوکری امام حسین(ع) را عنوان کرده است. حدیث امروز این صفحه نیز به حدیثی از پیامبر(ص) اختصاص یافته و تیتر «محبت خداوند شامل چه افرادی می‌شود؟» برای آن انتخاب شده است. 
میزان
اولین خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که امروز چهار خبر منتشر کرده است،‌ به گفت‌وگو با «حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رجبی»، کارشناس علوم قرآنی اختصاص یافته است. وی در این گفت‌وگو به شرح حال کاروان حسینی(ع) در پنجمین روز ماه محرم الحرام پرداخته است. 
خبر دیگر این صفحه به «حکم شرایط قرض» پرداخته و چهارمین خبر نیز به حکم راه رفتن با پای برهنه پرداخته است. آخرین خبر این خبرگزاری در صفحه دین و اندیشه مربوط به انتشار فیلم و عکس طواف پیکر شهید محسن حججی در روضه منوره رضوی است. 
ایبنا 
خبرگزاری کتاب ایران دو خبر در صفحه دین و اندیشه منتشر کرده است. اولین خبر این خبرگزاری در این صفحه خبر مربوط به برگزاری نشست نقد و بررسی رمان «فردا مسافرم» است. رمان فردا مسافرم اثر برگزیده کتاب سال عاشورا(جایزه دعبل) است. 
انتشار کتاب «ادعیه و اعمال محرم و صفر» دیگر خبر منتشر شده در خبرگزاری ایبناست،‌ این کتاب همزمان با دهه اول محرم با بازنویسی «بتول احمدی» روانه بازار شده است. 
آریا 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا امروز هیچ خبری منتشر نکرده است، آخرین خبر این صفحه مربوط به روز 27 شهریورماه است.
captcha