امام حسین(ع) پیرو مکتب آیه 36 سوره نحل است
کد خبر: 3646963
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۹
آیت‌الله دولابی:

امام حسین(ع) پیرو مکتب آیه 36 سوره نحل است

گروه معارف: نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در تفسیر آیه 36 از سوره مبارکه نحل می‌توان گفت پیام پیامبران الهی دو کلمه «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» و «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» بوده و امام حسین(ع) پیرو این مکتب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، آیتالله محمد حاج ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه دیروز سه‌شنبه چهارم مهرماه در جمع طلاب حوزه علمیه الزهرای زنجان اظهار کرد: مسیری که امام حسین(ع) ترسیم کردند در امتداد مسیر انبیای الهی بوده و ما باید بتوانیم آن را تشخیص داده و شاخصه‌های آن را به درستی تبیین کنیم زیرا این امر برای ارزیابی جریانات کنونی خودمان همچنین برای روشن شدن راه سعادت موثر است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسین(ع) پیرو مکتب آیه 36 سوره نحل است، تصریح کرد: در این آیه شریفه می‌خوانیم: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»؛ «و در حقيقت در ميان هر امتى فرستاده‏ اى برانگيختيم [تا بگويد] خدا را بپرستيد و از طاغوت [=فريبگر] بپرهيزيد پس از ايشان كسى است كه خدا [او را] هدايت كرده و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است بنابراين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيب ‏كنندگان چگونه بوده است».

آیت‌الله دولابی افزود: در تفسیر این آیه شریفه می‌توان گفت پیام پیامبران الهی را دو کلمه «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» و «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» می‌توان اشاره کرد و از این آیه شریفه معلوم می‌شود جریانی که در نقطه مقابل انبیاء شکل می‌گیرد جریانی است که با عبادت خدا مشکل دارد و آن را نپذیرفته و در مسیر طاغوت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مکتب پیامبران الهی بر پایه «عبادت خدا» و «پرهیز از طاغوت»بنا شده است، گفت: با توجه به این آیه شریفه می‌توان تاریخ بشر را در یک تحلیل دینی به دو بخش تقسیم کنیم. بشریت گاهی در جبهه حق و گاهی در جبهه مقابل حق قرار داشته است. نقسیم‌بندی بر اساس این آیه شریفه یک تقسیم‌بندی بنیادین است که دسته اول بنده خدا و مقابله کننده با طاغوت و دسته دوم برده طاغوت و در تقابل با بنده‌های خدا قرار دارد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عبادت به معنای خضوع است و بندگی خدا فقط نماز و روزه گرفتن نیست، تصریح کرد: این در حالی است که در مکتب طاغوت انسان اصل و خدا فرع است. آزادی در فرهنگ غرب به معنای رهایی از تعالیم انبیاء است و رنسانس که در غرب اتفاق افتاد به دنبال این بود که سایه عاملان دین را از سطح زندگی اجتماعی بشر کنار بگذارد.

آیت‌الله دولابی تاکید کرد: در حوزه محرم هم همین جریان را می‌بینیم و باید بدانیم امام حسین (ع) نباید محصور به محرم شود زیرا مکتب حسینی، مکتب تربیتی است. امام حسین (ع) آمده که به ما درس زندگی بدهد و پرچم و خیمه این امام محدود به حسینیه نیست بلکه در همه شهر باید خیمه امام حسین (ع) باشد و البته در زیر سایه امام حسین (ع) هم شادی متناسب با فضای معنوی سیدالشهدا وجود دارد.

captcha