وحی مبنای تربیت در مسیر الهی است
کد خبر: 3648096
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
آیت‌الله حسینی زنجانی:

وحی مبنای تربیت در مسیر الهی است

گروه معارف: مرجع عالیقدر جهان تشیع و تولیت مسجد جامع زنجان گفت: خط رسالت از حضرت آدم تا خاتم در مسیر دعوت به توحید است و چون ما احاطه به ابدیت نداریم و در مقابل علم الهی علم ما ذره‌ای از ذرات است مبنای تربیت وحی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع و تولیت مسجد جامع زنجان شامگاه دیروز یک‌شنبه 9 مهرماه در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: خط رسالت از حضرت آدم تا خاتم در مسیر دعوت به توحید است.

تولیت مسجد جامع زنجان با تاکید بر اینکه مبنای اسلام توحید است، گفت: توحید یعنی اینکه خدای متعال رب العالمین است انبیا را فرستاده تا ما را تربیت کنند. چون انسان موجودی ابدی است باید تربیت ابدی شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از وجود ما در این عالم است، افزود: در بخشی از آیه 64 سوره مبارکه عنکبوت می‌خوانیم «إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ» و بر همین اساس نیز در منطق نهج‌البلاغه مرگ انتقال از خانه‌ای به خانه دیگر عنوان شده است.

آیت‌الله حسینی زنجانی تاکید کرد: در آیه 85 از سوره مبارکه اسراء می‌خوانیم: «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا»؛ «و در باره روح از تو مى ‏پرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندكى داده نشده است» لذا چون چون ما احاطه به ابدیت نداریم و در مقابل علم الهی علم ما ذره‌ای از ذرات است مبنای تربیت وحی است، وحی یعنی علم متصل به علم لایتنهی الهی.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به آیه 40 از سوره مبارکه یوسف گفت: «مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ» لفظ سلطان دارای وجوه و معانی متعدد است سلطان به معنای حکومت، تسلط، دلیل، برهان و اذن است یعنی شما که این بت‌ها را واسطه شفاعت خدا قرار دادید. چه کسی به شما اجازه داد؟

وی افزود: لذا مشرکین صدر اسلام بر خود پیامبر ایراد می‌گیرند که خودت می‌گویی بت نپرستید ولی دور این سنگ‌ها میچرخی.پیامبر می‌فرماید اینجا اذن و دستور الهی است ولی شما برای پرستش بت‌ها اذنی از سوی خدا ندارید. بر همین اساس میزان شرک از دیدگاه قرآن در بخشی از آیه 40 از سوره مبارکه یوسف «مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ» بیان شده است. یعنی دلیل و اذن و اجازه‌ای بر ما وارد نشده که بت‌ها را بپرستیم.

آیت‌الله حسینی زنجانی با بیان اینکه مراد از شرک در ربوبیت یعنی وسیله قرار دادن بت‌ها در پیشگاه الهی، تصریح کرد: هر چیزی که از سوی خدای متعال به آن دلیل نباشد، آن شرک است لذا معیار قرآنی را متوجه می‌شویم با این دلیل می‌توان بررسی کرد آیا امامت مقام الهی است یا مردمی و دموکراسی اگر خدا اجازه ندهد آیا جایز است یا خیر؟

وی افزود: با این قاعده قرآنی هرچیزی که بدون اذن باشد، شرک است ولو نماز و سجده باشد اگر با اذن خدا باشد عین توحید است. دلیل امر به سجده ملائکه به حضرت آدم نیز از همین جا مشخص می‌شود زیرا سجده که افضل حالات عبودیت است به غیر خدا حرام است.

تولیت مسجد جامع زنجان تاکید کرد: در ابتدای دعوت نبی مکرم اسلام، قبیله بنی عامر پیشنهاد دادند ما حاضریم مسلمان شده و ایمان بیاوریم به شرط اینکه بعد از خودت کار را به ما بسپاری و حضرت در جواب فرمود که مگر مساله خلافت و جانشینی دست من است. همانطور که پیامبر را خدا تعیین کرده است امامت هم از طریق منابعی و با اذن الهی صورت می‌گیرد و معنای آن این است که اگر شخصی بدون اذن خدا امامت را برای خود مدعی شد این شرک است لذا ما معتقد هستیم که امامت مقامی الهی است.

مرجع عالیقدر جهان تشیع تصریح کرد: طبق فرموده نبی مکرم اسلام: «إنِّي‌ تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ: كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِي‌ أهْلَ بَيْتِي‌. مَا إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي‌ أبَداً، فَإنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّي‌ يَرِدَا عَلُيَّ الْحَوْضَ» قرآن و عترت بدون یکدیگر نجات بخش نیست بلکه هر دو کنار هم باید قرار بگیرد تا بتوان به سعادت ابدی و واقعی رسید.

captcha