شورانگیزترین حس دوران اولیه زندگی، حس دینی کودک است
کد خبر: 3649982
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

شورانگیزترین حس دوران اولیه زندگی، حس دینی کودک است

گروه اجتماعی: مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: حس دینی کودک شورانگیزترین حس است که در دوران اولیه زندگی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حسین‌ علی‌جانی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست تخصصی کودک زیر چتر ایمان با موضوع هر کودک نشانی از خداست که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: امسال  با انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدم که نام هفته ملی کودک را با عنوان "هر کودک نشانی خداست" مطرح کنم.

وی افزود: در دنیا افراد از زمان تولد تا ۱۸ سالگی، کودک محسوب می‌شوند، کودکان هر چه دوره رشد را طی کنند و بزرگ‌تر شده و از معصومیت و سادگی خود فاصله بیشتری می‌گیرند.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: همه افراد زمانی که کودک هستند دارای روحی پاک‌اند به‌طوری‌که بزرگ‌ترین جنگ‌آوران و قاتلان نیز در کودکی دارای روحیه لطیف و پاک بوده‌اند  اما با گذشت زمان و طی کردن دوره رشد روحیه آن‌ها دچار تغییر شده است.

وی یادآور شد:کودکان در مراحل اولیه زندگی دارای  حس نابی هستند که این  حس اغلب با مداخله‌گری بزرگ‌سالان  از بین می‌رود،  تا زمانی که بزرگ‌سالان دخالت نکنند کودکان از حس  پاک برخوردار هستند که این حس منجر به خدادوستی می‌شود.

علی جانی بیان کرد:  خدادوستی و ایمان از  دوران جنینی  در قلب افراد  وجود دارد، حس  دینی کودک شورانگیزترین حسی است  که در دوران اولیه رشد وجود دارد اما به‌محض آغاز برنامه‌های آموزشی این حس کمرنگ‌تر می‌شود.

وی عنوان کرد:  قبل از اینکه به کودکان آموزش دهیم باید کودک گمشده درون خود را دریابیم و با توجه به نقش کودکان آموزش‌ها را انجام دهیم، این آموزش باید بیشتر به‌صورت رفتاری باشد نه گفتاری چراکه رفتار تأثیرگذارتر است.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان افزود:  انسان کودک بار سادگی را به ارمغان می‌آورد،  کودکان دوست دارند شبیه معلم و مربی خود شوند بنابراین  معلمان نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارند  باید توجه کنند که گوهر مقدسی که در ذات کودک وجود دارد را نباید خراب کنند.

وی تأکید کرد:  کشف این حس بی‌واسطه انسانی در کودکان باید با هنر، ادبیات و تاریخ همراه باشد،  معلمان با به‌کارگیری این سه امر و توجه به پاکی ذات کودکان باید با رفتار خود حس خدادوستی را در کودکان تقویت کنند و مانع از بین رفتن این حس شوند.

captcha