«طریق جاوید»؛ مروج اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب است/ برگزاری هفتمین دوره با حضور 300 دانشجو
کد خبر: 3651014
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴

«طریق جاوید»؛ مروج اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب است/ برگزاری هفتمین دوره با حضور 300 دانشجو

گروه معارف: رئیس هفتمین اردوی فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» با بیان اینکه رویکرد اصلی طرح «طریق جاوید» به‌عنوان مروج اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب، اخلاق محوری و معنویت بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره) است، گفت: در هفتمین دوره این طرح و با حضور اساتید برجسته و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی، ابعاد نگرش اخلاقی بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سیدمحمد هاشمی تروجنی، رئیس هفتمین اردوی فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیان کرد: از تعداد بیش از 4 هزار دانشجوی فعال فرهنگی دانشگاه‌های دولتی و علمی کاربردی سراسر کشور، پس از طی مراحل استانی و منطقه‌ای طرح طریق جاوید، 300 نفر به مرحله ملی این طرح راه یافته‌اند.
وی با اشاره به اینکه نخبگان فرهنگی از رشته های مختلف دانشگاهی در این طرح حضور دارند، افزود: 200 دانشجوی آقا و 100 دانشجوی بانو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌های برجسته سراسر کشور از مباحث آموزشی این دوره بهره مند خواهند شد.
اخلاق محوری در اندیشه‌های امام(ره) رویکرد طریق جاوید / //// عدم تخصیص بودجه دولتی و  ایجاد وقفه در طرح طریق جاوید
هاشمی ادامه داد: از کل دانشجویان حاضر در این طرح، 100 نفر از دانشجویان رشته های پزشکی و تعداد 50 نفر در سطح کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
مسئول برگزاری هفتمین دوره اردوی آموزشی _ فرهنگی «طریق جاوید» با اشاره به اینکه این طرح از سال 85 آغاز شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه برای برگزاری این دوره بودجه دولتی اختصاص داده نشده است در برگزاری چند دوره آن وقفه ایجاد شد. 
اخلاق، موتور محرک قوای درونی انسان است
هاشمی با اشاره به اینکه اخلاق، موتور محرک قوای درونی انسان است، اظهار کرد: بر اساس بازشناسی اندیشه های امام(ره)، ابعاد وجودی انسان مبتنی بر اعتقادات، اخلاقیات و رفتارهای اجتماعی است لذا جامعه‌ای که با اخلاق آشنا باشد به لحاظ فکری، جسارت‌ها و شجاعت‌ها در جایگاه بهتری نسبت به سایر جوامع خواهد بود.
رئیس مرکز فرهنگی _ دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی با بیان اینکه اخلاق از مبانی وجودی انسان است، در خصوص اهداف برگزاری این دوره با محوریت اخلاق و معنویت در سیره امام(ره)، تصریح کرد: تقویت زمینه های اعتقادی، تنظیم رفتارهای اجتماعی، بالا بردن قدرت تفکر و ارتقاء سطح تعاملات اجتماعی دانشجویان از مهمترین اهداف این دوره به شمار می رود.
ایجاد روابط اجتماعی صحیح در سایه اخلاق مداری
وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی به دلیل ضعف اخلاقیات ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه در جامعه امروز، بسیاری از جوانان از هویت اصلی خود فاصله گرفته‌اند، عنوان کرد: کاهش آسیب های اجتماعی، بازگشت جوانان به هویت اصلی خود و ایجاد زمینه رشد اجتماعی، همگی در سایه اخلاق میسر است.
هاشمی ایجاد حس همدلی، رشد همفکری و افزایش تعاملات ارزشمند اجتماعی در بستر مناسب را از دیگر ثمرات شناخت اخلاق برشمرد و ابراز کرد: فراهم شدن حس مسئولیت پذیری جوانان در جامعه نیز از جمله اهداف برگزاری این دوره است.
اخلاق محوری در اندیشه‌های امام(ره) رویکرد طریق جاوید / //// عدم تخصیص بودجه دولتی و  ایجاد وقفه در طرح طریق جاوید
«طریق جاوید»، مروج اندیشه‌های امام(ره) است
وی مهمترین خروجی برگزاری این دوره را نشر اندیشه های امام(ره) دانست و ابراز کرد: آشنایی نسل جدید با اندیشه‌های امام(ره) باعث تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری شده و افراد را از بی‌تفاوتی نسبت به مسائل جامعه دور می‎‌کند.
رئیس مرکز فرهنگی _ دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی ادامه داد: همچنین رشد اخلاق در نسل جوان جامعه علاوه بر اینکه قدرت تصمیم گیری در فرد را بالا می‌برد، باعث می‌شود که جوانان کمتر فرصت‌ها را از دست بدهند.
مسئول هفتمین دوره آموزشی _ فرهنگی طریق جاوید ابراز کرد: در این دوره اساتید برجسته و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی به بررسی ابعاد نگرش اخلاقی بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره) می پردازند.
وی با بیان اینکه پذیرش دانشجویان از دوشنبه، 17 مهرماه در محل هتل میعاد مشهد آغاز شده است، اظهار کرد: اعطای گواهینامه به شرکت کنندگان با اعتبار فرهنگی برای فعالیت در بخش‌هایی که نیاز به دانش افزایی فرهنگی دارد در این دوره پیش بینی شده است.
اخلاق محوری در اندیشه‌های امام(ره) رویکرد طریق جاوید / //// عدم تخصیص بودجه دولتی و  ایجاد وقفه در طرح طریق جاوید
وی گفت: «طریق جاوید» با مشارکت معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی و اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.
حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
هاشمی در ادامه به حضور اساتیدی چون عماد افروغ، استاد دانشگاه تهران برای موضوع «درس‌گفتار اخلاق و سیاست متعالیه از دیدگاه امام خمینی(ره)»، حجت‌الاسلام‌ احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای موضوع «بررسی ابعاد منظومه اخلاقی و معنوی امام خمینی(ره)» و بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای موضوع «اخلاق در دوران دفاع مقدس» اشاره کرد.
وی گفت: در این اردوی فرهنگی ـ آموزشی حجت‌ الاسلام‌ سیدطه مرقاتی خویی، استاد حوزه و دانشگاه به بررسی دیدگاه امام خمینی(ره) پیرامون جایگاه اخلاق در فقه، سیدعلی قادری، کارشناس سیاسی به بررسی سبک زندگی امام خمینی(ره) و محمدرضا دهشیری از اساتید دانشگاه نیز به بررسی اصول و ابداعات مفهومی امام خمینی(ره) در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بر اساس اخلاق سیاسی می‌پردازند.
گفتنی است، مراسم افتتاحیه اردوی طریق جاوید امروز سه‌شنبه، 18 مهرماه با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌ جمعه مشهد، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، سیدعلی‌اکبر شمسیان، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و سیدجواد حسینی، معاون سیاسی _ امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.
یادآور می شود، هفتمین دوره اردوی فرهنگی _ آموزشی طریق جاوید، بازشناسی سیره و اندیشه حضرت امام خمینی(ره) با محوریت اخلاق و معنویت از 18 تا 21 مهرماه در مشهد برگزار می‌شود. 
captcha