خیرخواهی خود در نهی از منکر را ابراز کنیم
کد خبر: 3652361
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
/آیه روز/

خیرخواهی خود در نهی از منکر را ابراز کنیم

گروه معارف: برای نهی از منکر باید به مردم شخصیّت و دلگرمی داد و خیرخواهی خود از بیان مسئله را ابراز کنیم که این منش را در برخورد حضرت شعیب با قومش که فرمود «إِنِّی أَرٰاکُمْ بِخَیْرٍ...» می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، خدای متعال رشد و تعالی انسان را به صورت همه جانبه در نظر گرفته و هیچ مسئله‌ای در زمینه سعادت و تربیت انسان نیست که مغفول مانده و یا برای آن برنامه‌ای الهی وجود نداشته باشد.

انبیاء برای نشان دادن مسیر حق از سوی خدای متعال برای اقوام مختلف آمده‌اند و نه فقط به زمینه دینی، بلکه در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، افراد را به خیر رهنمون شده‌اند.

نمونه این مساله را در نوع برخورد و سخن گفتن حضرت شعیب با قومش می‌توان دید که علاوه بر دعوت به سوی باریتعالی، در زمینه اقتصادی نیز مواردی را به آنها گوشزد می‌کند.

در آیه ۸۴ از سوره مبارکه هود می‌خوانیم: «و إِلیٰ مَدْیَنَ أَخٰاهُمْ شُعَیْباً قٰالَ یٰا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّٰهَ مٰا لَکُمْ مِنْ إِلٰهٍ غَیْرُهُ وَ لاٰ تَنْقُصُوا الْمِکْیٰالَ وَ الْمِیزٰانَ إِنِّی أَرٰاکُمْ بِخَیْرٍ وَ إِنِّی أَخٰافُ عَلَیْکُمْ عَذٰابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ».

«و به سوی (منطقه و مردم) مدین، برادرشان شعیب (را فرستادیم، او) گفت: ای قوم من! خدا را پرستش کنید (که) جز او خدای دیگری برای شما نیست، و پیمانه و ترازو را (در هنگام خرید و فروش) کم نگذارید، همانا (در این صورت) من شما را به خیر (و صلاح) می‌بینم و براستی که من از عذاب روز (قیامتی که) فراگیر (است،) بر شما می‌ترسم».

در تفسیر اجمالی از این آیه شریفه می‌توان گفت: انبیاء علیهم السلام، تنها مسائل اعتقادی و اخلاقی را مدّ نظر نداشتند، بلکه به امور اقتصادی و عوامل فساد آن نیز می‌پرداختند. «لاٰ تَنْقُصُوا الْمِکْیٰالَ....»

رفاه و درآمد، به تنهایی بازدارنده از کلاهبرداری وفساد اقتصادی نیست. «لاٰ تَنْقُصُوا الْمِکْیٰالَ... إِنِّی أَرٰاکُمْ بِخَیْرٍ» که امام صادق علیه السلام، مراد از «إِنِّی أَرٰاکُمْ بِخَیْرٍ» را فراوانی و ارزانی اجناس دانسته‌اند.

برای نهی از منکر باید به مردم شخصیّت و دلگرمی داد و خیرخواهی خود از بیان مساله را ثابت کنیم. «إِنِّی أَرٰاکُمْ بِخَیْرٍ...».

توجّه دادن به مبدأ و معاد، سرلوحه دعوت همه انبیا علیهم السلام بوده است. «اُعْبُدُوا اللّٰهَ... أَخٰافُ عَلَیْکُمْ عَذٰابَ».

ایمان به روز حساب، زمینه تقوی در همه امور زندگی است. «لاٰ تَنْقُصُوا الْمِکْیٰالَ، عَذٰابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ».

captcha