مهمترین اقدامات وزارت بهداشت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده
کد خبر: 3652413
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
مطلق تبیین کرد:

مهمترین اقدامات وزارت بهداشت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده

گروه جامعه: مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده، مدارس وزارت بهداشت به تبیین مهمترین برنامه‌های معاونت بهداشت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اولین دوره طرح ملی آموزش‌های ازدواج از صبح امروز 22 مهرماه، از سوی کمیته علمی کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق دبیر شورای انقلاب فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور مسئولانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها و وزارتخانه‌ها آغاز به کار کرده است. محمد اسماعیل مطلق، مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده،مدارس وزارت بهداشت با حضور در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و به تبیین مهمترین برنامه‌های معاونت بهداشت در راستای سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده پرداخت.

وی کاهش مرگ و میر و ارتقای سلامت نوزادان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های ژنتیک در قالب برنامه ژنتیک اجتماعی، مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم و رشد و تکامل همه جانبه کودک و مراقبت سلامت گروه سنی 5 تا 18 سال دانش آموز و غیر دانش آموز را از جمله این اقدامات برشمرد.

مطلق با بیان اینکه توانمندسازی جوانان 18 تا 29 ساله در راستای ترویج ازدواج سالم و استقرار نظام مراقبت سلامت جوانان به عنوان یک راهکار دنبال شده است گفت: مادران پر خطر شناسایی و ساماندهی حاملگی پر خطر و مراقبت‌های پس از زایمان در دستور کار قرار گرفته است.

مطلق از برگزاری کلاس‌های آموزشی در مورد زایمان طبیعی برای پدران و مادران خبر داد و گفت: پیشگیری از انتقال  HIVمادر به نوزاد، تقویت و ارتقای برنامه آموزش‌های هنگام ازدواج، ارائه خدمت سلامت زناشوئی پس از ازدواج، و ارتقای بارداری‌های برنامه ریزی شده و فرهنگ سازی کاهش سقط در دستور کار‌مان بوده است.

مدیر کل دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه کنترل و کاهش طلاق را با تمرکز بر رضایتمندی از زندگی زناشوئی دنبال می‌کنیم عنوان کرد: تعداد مراکز خدمات هنگام ازدواج افزایش داده شده است و امیدواریم با همکاری نهادهای زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم با 10 درصد افزایش در زمینه ازدواج و یا 10 درصد کاهش در زمینه طلاق روبرو شویم تا میزان باروی به 2.1 برسد و دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه مرتفع شود.

از دیگر سخنران این مراسم علی‌محمد زنگانه، مدیرکل پیشگیری فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بود؛ وی ارائه آموزش‌های هنگام ازدواج را مفید خواند و عنوان کرد: با وجود نیاز به ارائه چنین آموزش‌های باید ابتدا پیشگیری را مورد توجه قرار دهیم.

وی لازمه پیشگیری از وقوع ازدواج‌های ناموفق را ارائه آموزش‌های لازم دانست و گفت: تاب آوری، صبر، قداست خانواده باید از همان دوران کودکی به افراد آموزش داده شود تا در یک شهروند به هنجار تبدیل شود.

زنگانه ارائه آموزش‌های مرتبط با ازدواج را به دختران مقطع متوسطه دوم و پسران در پادگان‌ها را ضروری دانست و گفت: با ارائه این آموزش‌های بهنگام می‌توانیم شاهد انتخاب‌های آگاهانه‌تری در میان جوان‌ها باشیم.

وی از نهادهای همکار در اجرای این طرح خواست تا شیوه‌های برگزاری کلاس را به سمت ارتقای سبک زندگی و ارائه مطالب مرتبط با مهارت‌های زندگی ببرند و گفت: به علت فشرده بودن زمان این دوره آموزشی بهتر است به مباحث مهمتری همچون سبک زندگی بپردازیم.

captcha