عوامل و ریشه‌های واقعه کربلا
کد خبر: 3652541
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

عوامل و ریشه‌های واقعه کربلا

گروه اجتماعی: نماینده ولی‎فقیه در لرستان تبدیل امامت به خلافت را اولین و مهم‌ترین علت در وقوع حادثه و قیام کربلا دانست و گفت: جنایات و خیانت‌هایی که بنی‌امیه انجام دادند کار را به جایی رساند که بعد از 50 سال از رحلت نبی مکرم اسلام عده‌ای خون فرزند رسول خدا(ص) و یارانش را در صحرای کربلا ریختند.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با عوامل و ریشه‌های واقعه کربلا، گفت: اولین و مهم‌ترین عاملی که باعث به وقوع پیوستن واقعه و حادثه کربلا شد، تبدیل امامت به خلافت بود.
وی با اشاره به این‌که حکومت بنی‌‌امیه با عثمان آغاز و با مروان به پایان رسید، افزود: زمانی‌که امامت به خلافت تبدیل شد به‌دنبالش پیامدها و اعمالی را بنی‌امیه انجام دادند که سبب قیام عاشوار شد.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که خدای متعال در آیه 60 سوره اسرا با این مضمون « وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي القُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ طُغْيَانًا كَبِيرًا؛ و [ياد كن] هنگامى را كه به تو گفتيم به راستى پروردگارت بر مردم احاطه دارد و آن رؤيايى را كه به تو نمايانديم و [نيز] آن درخت لعنت‏ شده در قرآن را جز براى آزمايش مردم قرار نداديم و ما آنان را بيم می‎دهيم ولى جز بر طغيان بيشتر آنها نمی‎‏افزايد» از بنی‌امیه به‌عنوان شجره ملعونه یاد کرده است.
وی اظهارکرد: در تاریخ آمده است که پیامبر اسلام(ص) شبی در عالم رویا خواب دید که میمون‌ها از منبر پیامبر بالا رفته و پایین می‌آیند پیامبر(ص) غمگین شد و این سؤال برایش مطرح بود که چرا این میمون‌ها از منبر او بالا و پایین می‌روند تعبیر این رویا برای پیامبر بیان شد که بعد از تو بنی‌امیه بر منبر تو تکیه و سالیان سال این منبر را برای حکومت خودشان قرار می دهند لذا پیامبر به مردم آموخت که بنی‌امیه همان شجره ملعونه‌ای هستند که خداوند متعال در قرآن درباره آنها سخن گفته است.
آیت‌الله میرعمادی با یادآوری این‌که بنی‌امیه در میان اقوام و گروه‌هایی که در مدینه و مکه بودند کینه‌توزترین و دشمن‌ترین دشمنان نسبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت بودند، اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرموده است که «بنی‌امیه بدترین دشمنان ما در میان امت من نسبت به اهل‌بیت(ع) هستند» کمااینکه خدای متعال در قرآن بنی‌امیه را مورد لعن قرار داده است و این‌که در زیارت عاشورا بنی‌امیه را مورد لعنت قرار می‌دهیم این ریشه در قرآن دارد.
نماینده ولی‏فقیه در لرستان با اشاره به آیه 28 سوره ابراهیم(ع) با این مضمون «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ؛ آيا به كسانى‌كه [شكر] نعمت ‏خدا را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت درآوردند ننگريستى»، گفت: بنی‌امیه بعد از فتح مکه مسلمان شدند و مسلمان شدن آن‌ها از روی ترس بود نه از روی میل و رغبت از این‌رو کینه اسلام را به دل داشتند کمااینکه پیامبراکرم(ص) در حدیثی فرموده است: وقتی پسران عاص به 40 نفر رسیدند مال خدا را در میان خود می‌گردانند و بندگان خدا را به برده می‌گیرند و به ظلم و فساد مشغول می‌شوند.
آیت‌الله میرعمادی افزود: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) مردم دیدند بنی‌امیه نعمت‌های الهی را به کفر و ناسپاسی تیدیل کردند حق اهل‌بیت را غصب کردند و خون انسان‌های پاک و معصوم را مباح اعلام کردند.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: بنی‌امیه در طول تاریخ 40 و 50 ساله حکومت‌شان تمام تلاش خود برای محو اسلام را به کار بستند معاویه دو آرزو داشت آرزوی اول او فرمانروایی مطلق بر شبه جزیزه العرب و شامات و آرزوی دوم او این بود که حکومت را مورثی کند و برای فرزندانش به ارث بگذارد.
آیت‌الله میرعمادی گفت: بنی‌امیه در دوران حکومتش احکام الهی را تغییر داد و بدعت‌های فراوانی را به جا گذاشت ازجمله این‌که در نماز عید فطر دستور داد اذان بگویند و این یک بدعت بود.در اسلام ازدواج با دو خواهر در یک زمان جایز نیست مگر در صورت فوت و یا طلاق یکی از این دو خواهر اما معاویه دستور داد این کار اشکال ندارد.معاویه اعلام کرد در سفر نمازها را کامل بخوانند.معاویه مثل نمازجمعه اول خطبه عید فطر را خواند بعد نماز را اقامه کرد و این هم یک بدعت بود.همچنین مشروع جلوه دادن حذف لبیک در حج نیز دیگر بدعت او بود.
وی ادامه داد: خواندن نمازجمعه در چهارشنبه و خوردن غذا در ظرف طلا و نقره از دیگر بدعت‌های بنی‎امیه بوده است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان به استفاده فراوان بنی‌امیه از بیت‌المال اشاره کرد و افزود: این‌ها زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم کرد کماینکه وقتی به امام حسین(ع) گفتند چرا با یزید بیعت نمی‌کنی، فرمود: اگر من با یزید بیعت کنم فاتحه اسلام خوانده می‌شود و چیزی از اسلام باقی نمی‎ماند.
 آیت‌الله میرعمادی یادآور شد: جنایات و خیاناتی که بنی‌امیه انجام دادند کار را به جایی رساند که بعد از 50 سال از رحلت نبی مکرم اسلام عده‌ای خون فرزند رسول خدا(ص) و یارانش را در صحرای کربلا ریختند.

captcha