نشست «بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام» در صربستان + عکس
کد خبر: 3652612
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
با محوریت ابن خلدون برگزار شد؛

نشست «بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام» در صربستان + عکس

گروه بین‌الملل: نشست علمی بررسی مبانی انديشه‏ اجتماعی اسلام در دانشکده‏ فلسفه‏ بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شد.

نشست «بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام» در صربستان + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از صربستان، این نشست با محوريت ابن خلدون به عنوان فيلسوف و نظريه‏‌پرداز تاريخ، در دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد، پايتخت صربستان، برگزار شد.
 
در اين نشست که از سوی مرکز تئوری تاريخ، وابسته به دانشکده‏ فلسفه بلگراد، ترتيب يافته بود، «معمر خليلويچ»، رئيس گروه تمدن‏ پژوهی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد سخنرانی کرد.
 
در ابتدای اين نشست، «الکساندر ساويچ»، رئيس مرکز تئوری تاريخ دانشکده‏ فلسفه‏ بلگراد، ابن خلدون را از معروف‌‏ترين ميراث‏‌داران فلسفه‏ اجتماعی اسلامی در غرب دانست و گفت: ديدگاه‏‌ها و تحليل‏‌های تاريخی ابن خلدون امروز هم می‏‌تواند در راستای شناخت عميق‌‏تر حقايق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده‏ پژوهشگران قرار گيرد.
 
معمر خليلويچ نیز که چندی قبل کتاب جديد وی در حوزه‏ فلسفه‏ اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد منتشر شد، نخست به تحليل پشتوانه‌‏های تاريخی و معرفتی انديشه‌‏های ابن خلدون پرداخت و در ادامه به اختصار اصلی‏‌ترين چارچوب‏‌های محتوايي نگارش «مقدمه»ی ابن خلدون را تشريح کرد.
 
پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد در بخش دوم از توضيحات خود، انديشه‏ ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلام دانست.

وی فلسفه‏ اجتماعی اسلام را ميراثی غنی و معطوف به کمال هستی‏‌شناختی و سعادت حقيقی جامعه دانست و اضافه کرد: فلسفه‏ اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کم‏‌نظيری در سايه‏ تأملات بديع نمايندگان حکمت اشراق و حکمت متعاليه يافت.
 
خليلويچ به تحليل بنيان‏‌های انديشه‏ مترقی اجتماعی خواجه نصيرالدين طوسی و ملاصدرا پرداخت و تأکيد کرد که محققان و اساتيد مغرب‏ زمين هنوز به اندازه‏ کافی با تعاليم اين حکمای سترگ آشنايي دقيق پيدا نکرده‌اند.
 
وی ابراز اميدواری کرد که دانشکده‏ فلسفه دانشگاه بلگراد، به عنوان يکی از قديمی‏‌ترين و مهم‏‌ترين مراکز دانشگاهی اروپای جنوب ‏شرقی، در راستای معرفی روشمند حکمای بزرگ اسلام به ویژه در ضمن مکتب حکمت متعاليه‏ صدرالدين شيرازی، گا‌م‏های مؤثری را در آينده بردارد.
 
پس از سخنان معمر خليلويچ، دانشجويان، اساتيد و رؤسای چند گروه علمیِ حاضر در جلسه به بحث و گفتگو درباره اهميت فهم و تحليل دقيق مبانی انديشه‏ فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند./
نشست «بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام» در صربستان + عکس

نشست «بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام» در صربستان + عکس
captcha