به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از صربستان، این نشست با محوريت ابن خلدون به عنوان فيلسوف و نظريهپرداز تاريخ، در دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد، پايتخت صربستان، برگزار شد.
در اين نشست که از سوی مرکز تئوری تاريخ، وابسته به دانشکده فلسفه بلگراد، ترتيب يافته بود، «معمر خليلويچ»، رئيس گروه تمدن پژوهی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد سخنرانی کرد.
در ابتدای اين نشست، «الکساندر ساويچ»، رئيس مرکز تئوری تاريخ دانشکده فلسفه بلگراد، ابن خلدون را از معروفترين ميراثداران فلسفه اجتماعی اسلامی در غرب دانست و گفت: ديدگاهها و تحليلهای تاريخی ابن خلدون امروز هم میتواند در راستای شناخت عميقتر حقايق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده پژوهشگران قرار گيرد.
معمر خليلويچ نیز که چندی قبل کتاب جديد وی در حوزه فلسفه اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد منتشر شد، نخست به تحليل پشتوانههای تاريخی و معرفتی انديشههای ابن خلدون پرداخت و در ادامه به اختصار اصلیترين چارچوبهای محتوايي نگارش «مقدمه»ی ابن خلدون را تشريح کرد.
پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد در بخش دوم از توضيحات خود، انديشه ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلام دانست.
وی فلسفه اجتماعی اسلام را ميراثی غنی و معطوف به کمال هستیشناختی و سعادت
حقيقی جامعه دانست و اضافه کرد: فلسفه اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کمنظيری در سايه تأملات بديع نمايندگان حکمت اشراق و حکمت متعاليه يافت.
خليلويچ به تحليل بنيانهای انديشه مترقی اجتماعی خواجه نصيرالدين طوسی و ملاصدرا پرداخت و تأکيد کرد که محققان و اساتيد مغرب زمين هنوز به اندازه کافی با تعاليم اين حکمای سترگ آشنايي دقيق پيدا نکردهاند.
وی ابراز اميدواری کرد که دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد، به عنوان يکی از قديمیترين و مهمترين مراکز دانشگاهی اروپای جنوب شرقی، در راستای معرفی روشمند حکمای بزرگ اسلام به ویژه در ضمن مکتب حکمت متعاليه صدرالدين شيرازی، گامهای مؤثری را در آينده بردارد.
پس از سخنان معمر خليلويچ، دانشجويان، اساتيد و رؤسای چند گروه علمیِ حاضر در جلسه به بحث و گفتگو درباره اهميت فهم و تحليل دقيق مبانی انديشه فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند./