چرا موسسات قرآنی به برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک گرایش بیشتری دارند
کد خبر: 3652727
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
ایکنای خوزستان گزارش می‌دهد؛

چرا موسسات قرآنی به برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک گرایش بیشتری دارند

گروه فعالیت‌های قرآنی: در طول سال اخبار بسیاری از سوی موسسات قرآنی استان خوزستان مبنی بر برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک شنیده می‌شود؛ در این گزارش خبرگزاری ایکنا خوزستان به بررسی دلایل گرایش بیشتر موسسات قرآنی به برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در طول سال و با شنیدن اخبار مختلف از موسسات قرآنی استان متوجه می‌شویم که دوره‌های تربیت مربی کودک بسیاری از سوی این موسسات در سطح اهواز و استان خوزستان برگزار می‌شود. دوره‌هایی که حداقل با 20 تا 30 نفر آغاز می‌شوند و بیشتر به تربیت مربی کودک می‌پردازند.

تمرکز بیشتر موسسات قرآنی در برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک باعث شده که از تربیت مربی و مدرس برای دیگر رشته‌های قرآنی باز مانده و در حوزه کودک به اشباع برسیم.

ایکنای خوزستان به بررسی دلایل و چرایی گرایش موسسات قرآنی به برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک و همچنین آسیب‌های افزایش آن پرداخته است.

منصوره ملتجی، مدیر جامعه‌النور اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نسل قرآنی تربیت کنیم باید از پایه عمل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مربیان تربیت شده در این دوره‌ها جذب مراکز و موسسات قرآنی می‌شوند؟ گفت: افرادی که در دوره تربیت مربی آموزش می‌بینند بستگی به خودشان دارد که بتوانند در موسسات و مراکز قرآنی جذب شوند یا خیر؛ این موضوع به توانایی آنها بازمی‌گردد.

تنوع کار در کار کودک خیلی بالا است و هر مربی یک ویژگی در کار خود دارد

وی ادامه داد: تنوع کار در کار کودک خیلی بالا است و هر مربی یک ویژگی در کار خود دارد و لازم است که دوره‌های مختلفی برگزار شود.

فاطمه مکوندی، مدیر مؤسسه قرآنی حجت خاتم شهرستان ماهشهر هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایکنا خوزستان، اظهار کرد: وقتی دوره زیاد باشد افراد شرکت کننده هزینه می‌کنند و شاید در جایی جذب کار هم نشوند اما ما دوره‌های آموزشی تربیت مربی را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که در طول سال 70 درصد آنها جذب شوند.

افرادی که در دوره تربیت مربی کودک شرکت می‌کنند باید قدرت جذب بالایی داشته باشند

وی درباره تنظیم دوره‌ها و ایجاد تعادل میان ورودی و خروجی جذب شوندگان توضیح داد: با توجه به نیازی که احساس می‌شود دوره می‌گذاریم. مراکزی هم که نیاز به مربی دارند به ما می‌گویند و ما بر اساس این سفارش دوره را برگزار می‌کنیم و شاید 10 تا 15 نفر را اضافه بر آن بپذیریم تا آن تعداد موردنیاز که پیش‌بینی شده پذیرفته شوند.

مکوندی افزود: افرادی که در دوره تربیت مربی کودک شرکت می‌کنند باید قدرت جذب بالایی داشته باشند و با بچه‌ها خوب بتوانند برخورد و رفتار کنند. در دوره‌های خودمان از شرکت کنندگان آزمون ورودی از آنچه که می‌دانیم برای مهد و پیش‌دبستانی نیاز است می‌گیریم.

مدیر مؤسسه قرآنی حجت خاتم شهرستان ماهشهر گفت: گاهی دیده می‌شود که یک دوره تربیت مربی کودک برگزار می‌شود و صد نفر در آن شرکت می‌کند بدون آنکه غربالگری از بین آنها انجام شود، ممکن است خیلی از آنها برای این کار مناسب نباشند و نتوانند با بچه‌ها کنار بیایند. ما در بیان افراد بی‌حوصله بودن و زودرنج بودن و عصبی بودن را در نظر می‌گیریم چون همه اینها برای کار با کودک مهم است.

در برخی از دوره‌ها، مربی پس از پایان آن وقتی سر کلاس می‌آید نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد

وی اضافه کرد: در برخی از دوره ها، مربی پس از پایان آن وقتی سر کلاس می‌آید نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد. سعی می‌کنیم در دوره‌ها از استادانی استفاده شود که به موضوعات اخلاقی هم بپردازد تا مربی تربیت شده تنها جنبه مالی قضیه برایش مهم نباشد بلکه به کارش علاقه داشته باشد و بداند که کارش تا چه میزان ارزشمند است. در این دوره‌های آموزشی سعی می‌شود که مربیان از لحاظ اخلاقی و دینی رشد یابند تا نیاز کودکان سه تا 5 ساله را برطرف کنند. مربی که احساس کند به آموزش‌ها، اخلاقی و تخصصی نیاز دارد بهتر می‌تواند برای کودکان تأثیرگذار باشد.

برگزاری دوره تربیت مربی در خیلی جاها منبع درآمد است و برای مؤسسه درآمدزایی دارد

وی تصریح کرد: در مراکز زیادی دیده‌ام که دوره تربیت مربی برگزار شده اما از آنها استفاده نشده است؛ برگزاری دوره تربیت مربی در خیلی جاها منبع درآمد است و برای مؤسسه درآمدزایی دارد؛ البته درآمدزایی خوب است اما نیاز جامعه هم باید سنجیده شود؛ تولید زیاد باعث می‌شود کالا روی دست تولیدکننده بماند.

نیاز جامعه سنجیده شود

وی گفت: باید نیاز جامعه سنجیده شود تربیت مربی بیش از حد باعث بی‌اعتباری مربیان می‌شود. اصلا نیاز نیست در طول سال دوره‌های تربیت مربی زیادی برگزار شود، بلکه باید درطول سال بازآموزی برای مربیان گذاشته شود؛ به این صورت که کار و عملکرد مربی از جنبه‌های مختلف بررسی شود و در زمینه‌های مورد نقص مربیان مورد آموزش مجدد قرار بگیرند.

زهرا پورکاوه، مدیر مؤسسه قرآنی نورالایمان شهرستان کارون در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا شعبه خوزستان، اظهار کرد: صرف شرکت در دوره‌های تربیت مربی باعث نمی‌شود که از فرد مربی بسازد بلکه مجموعه‌ای از استعداد و کار عملی باعث می‌شود که فرد به موفقیت برسد.

موسسات به دور از موازی کاری هر یک در بخش تخصصی فعالیت کنند

وی به دلایل گرایش بیشتر به برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک پرداخت و اشاره کرد: برای گذراندن دوره‌های قرآنی در رشته‌های دیگر تسلط فرد بر موارد بیشتری از جمله روخوانی، تجوید و مفاهیم لازم است اما برای دوره تربیت مربی کودک این موضوع کمتر نیاز است و شاید تسلط بر روخوانی کافی باشد. کار با کودک حساسیت خود را دارد و مخاطبان بیشتری را دربرمی‌گیرد؛ موازی کاری که مؤسسات دارند باعث شده همه در بخش کودک ورود کنند. برگزاری دوره تربیت مربی قرآن به حد اشباع رسیده است.

پورکاوه گفت: موسسات باید از موازی کاری دربیایند و هر موسسه در یک بخش قرآنی فعالیت کند.

برگزاری دوره‌های تربیت مربی کودک به منظور گسترش فرهنگ قرآنی میان کودکان و نونهالان خوب است اما باید این نکته را مدنظر داشت که بسیاری از مراکز قرآنی در شهرهای استان خوزستان از نداشتن مدرسان متخصص در رشته‌های قرآنی مختلف همچون صوت و لحن، تفسیر و ... در رنج هستند. براین اساس پرداختن به تربیت مدرس در دیگر رشته‌های قرآنی نیاز جامعه را برطرف خواهد کرد.
captcha