تقوی و تهذیب نفس، اصل مهم تعلیم قرآن است
کد خبر: 3653874
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

تقوی و تهذیب نفس، اصل مهم تعلیم قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله شفیعی در جمع آموزشیاران قرآن کریم سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان با بیان اینکه آموزش دادن قرآن هدف بسیار مقدسی است، گفت: شما قرار است برای تعلیم قرآن بروید، تا خودتان پیراسته نباشید فایده‌ای ندارد و نمی‌توانید دیگران را به تهذیب نفس و تکمیل اخلاق دعوت کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مراسم دیدار مربیان آموزشیار قرآن کریم سپاه ولی‌عصر(عج) استان خوزستان با آیت‌الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز سه‌شنبه 25 مهرماه در مسجد آیت‌الله شفیعی اهواز برگزار شد.

در آغاز این مراسم آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خطاب به آموزشیاران قرآن با بیان اینکه آموزش دادن قرآن هدف بسیار مقدسی است، بر رعایت تقوی در همه امور تأکید کرد و گفت: خداوند متعال شرط قبولی همه اعمال را وجود تقوا اعلام کرده و فرموده است بدون تقوا هیچ چیزی قبول نیست: «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ جز این نیست که خداوند اعمال را از اهل تقوا می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: تفاوت‌های ظاهری در رنگ پوست، وزن و قد، اختلافاتی جزئی هستند که به حساب نمی‌آیند. آنچه به حساب می‌آید اسلام و مذهب و انقلاب و ولایت است که جامع شماست و شما به خاطر این مسئله گردآمده‌اید.

آیت‌الله شفیعی توضیح داد: یک چارچوب اسلام است، یک چارچوب مذهب حقه شیعه اثنی‌عشری و سومی، مسئله انقلاب و ولایت‌مداری است که در بین همه شما مشترک است و اینها چترهایی هستند که همه شما را دربرگرفته است؛ بنابراین، اصل اسلام، مذهب و ولایت است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قرآن مبارک یک اصل دیگر را اضافه کرده که متمم این سه است و آن عبارت است از تقوا و خویشتن‌داری؛ به معنی مصونیت نفس از اطاعت شیطان، یعنی همه چیز باید زیر سایه تقوا انجام شود. کلمه «إنما» که در اول آیه «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» قرار دارد، به این معنا است که «این است و جز این نیست که خداوند اعمال را از متقین می‌پذیرد.» چون ممکن است کسی مسلمان باشد، شیعه باشد و فرض کنیم انقلابی هم باشد، اما خدای نکرده تقوا نداشته باشد. یعنی دروغ می‌گوید، غیبت می‌کند، پیش بیاید به نامحرم نگاه می‌کند و مال خمس نداده می‌خورد و گناهان دیگری که در بین خیلی از ماها هست؛ اینها مانع قبول اعمال است.

وی با بیان اینکه هر عمل دو بُعد «صحت» و «قبولی» دارد، گفت: یک بُعدِ عمل، صحت آن است؛ یعنی عمل را مطابق نظر دستورات دینی انجام دهیم. بُعد دیگر قبولی عمل است؛ یعنی عملی باشد که خداوند بپذیرد و بپسندد. مرحله بالاتر هم وجود دارد به این معنا که عمل، ما را به خداوند نزدیک کند و به معنویت ما بیفزاید. در نتیجه هر عمل قبولی صحیح است. اما هر عمل صحیحی قبول نیست. چرا که ممکن است فرد از یک طرف عمل صحیح انجام دهد و از طرفی مرتکب گناه شود. تأکید ما بیشتر از آنکه بر صحت عمل باشد، بر قبولی آن است. عمل باید به گونه‌ای باشد که تو را به خدا نزدیک کند و از گناه بازدارد.

آیت‌الله شفیعی خطاب به آموزشیاران قرآن گفت: تعلیم قرآن مسئله بسیار مهمی است. مخصوصاً که شما لباس مقدس سپاه و بسیج را پوشیده‌اید. خیلی مهم است و انسان را بیشتر مکلف و موظف می‌کند. مثل ما که لباس روحانیت به تن داریم و وظیفه‌مان بیش از افراد عادی ست ولو اینکه همه وظیفه داریم اما انجام این وظیفه از سوی برخی حساس‌تر و مهم‌تر است.

مؤلف کتاب «بیان و تبیان در علوم قرآن» با تأکید بر اینکه تقوا شرط قبولی عمل است، گفت: قبل از هر کاری ببینیم حکم حلال و حرام در آن هست یا نیست؟ خداوند دستوری برای آن قرار داده یا نه؟ همه باید حواسمان جمع باشد. شما قرار است در مجالس و محافل برای تعلیم قرآن بروید. تا خودتان پیراسته نباشید فایده‌ای ندارد. شرط اول حساسیت داشتن خود شماست. شما باید نسبت به افراد دیگر حساس باشید. تا خودتان مهذب نباشید، نمی‌توانید دیگران را به تهذیب نفس و تکمیل اخلاق دعوت کنید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: عمده عظمت کار امام راحل این بود که دستوراتی که می‌دانند به زبان ساده بود اما آنکس که آشنایی با قرآن داشته باشد می‌داند همه این دستورات از قرآن است. جای جای قرآن نکاتی است که امام روی آنها انگشت گذاشته و عصاره آنها را به مردم می‌‌گفت. امروز مقام معظم رهبری و علمای اعلام همه این سبک را دارند که قرآن‌آموزند. این اصل مهمی است که باید خودتان تقوا داشته باشید تا بتوانید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید.

iqnakhouzestan@

captcha