وجود 45 دعای قرآنی در رابطه با اعضای خانواده
کد خبر: 3653938
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
حجت‌الاسلام بهشتی مطرح کرد:

وجود 45 دعای قرآنی در رابطه با اعضای خانواده

گروه اجتماعی: مشاور قرآن، عترت و نماز، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که در قرآن‌کریم 160 دعا به‌معنای خواسته داریم که از این دعاها 45 مورد از ادعیه قرآنی در خصوص اعضای خانواده است، اظهار کرد: رویکرد قرآن اهمیت توجه به مشکلات خانواده و جلوگیری از انحلال خانواده، حل مشکلات خانواده و در اولویت بودن همسر اول است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی، مشاور قرآن، عترت و نماز،  وزیر آموزش و پرورش امروز، 25 مهرماه در گردهمایی ائمه جمعه غرب کشور که با رویکرد مبانی تحکیم خانواده سالن اجتماعات کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) لرستان برگزار شد، گفت: کتاب مبانی تربیت خانواده در پنج جلد به تالیف اینجانب دارای مطالب ارزشمندی برای ائمه جمعه است.
وی با بیان این‌که ارتباط بیش‌از چهل سال بنده با حجت‌الاسلام قرائتی باعث علاقه و انگیزش تالیف این کتاب در خصوص تربیت قرآنی خانواده شد، عنوان کرد: قرآن‌کریم چارچوب شخصیت انسان‌ها و راهکارهای تحکیم خانواده را بیان می‌کند این در حالی‌است که اخلاق باید در چارچوب قرآن بیان شده و بهره‌برداری از قرآن بیشتر شود.
حجت‌الاسلام بهشتی با بیان این‌که در قرآن موضوع خانواده، درمان و پیشگیری از مشکلات تربیت در خانواده‌ها بیان شده است، ادامه داد: کتاب مبانی تربیت خانواده، نیاکان، فرزندان، آسیب‌شناسی مسائل مالی خانواده، فرزندان و خویشاوندان بیان شده است.
وی با بیان این‌که نیاکان در قرآن به دو دسته صالح و ناصالح تقسیم‌بندی می‌شود، عنوان کرد: در قرآن‌کریم در خصوص والدین، شکاف بین خانواده‌ها و فرزندان و مناسبات مثبت و منفی خانواده مطالب ارزشمندی بیان شده است، احسان به والدین، انفاق به والدین و تشکر از والدین مسائلی هستند که اندازه قابل اندازه‌گیری و تحلیل هستند.
حجت‌الاسلام بهشتی با بیان این‌که گاهی قرآن‌کریم برای یک ناهنجاری مطالب تربیتی و پیشگیرانه بیان کرده است، تصریح کرد: گاهی چینش واژگان در آیات قرآن بیانگر اهمیت آن دو واژه است مثلاً واژه زکات در کنار نماز و توحید در کنار واژه احسان به والدین نشان دهنده اهمیت این موضوعات است.
مشاوره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که در قرآن‌کریم 160 دعا به‌معنای خواسته داریم، خاطرنشان کرد: از این دعاها 45 مورد از ادعیه قرآنی در خصوص اعضای خانواده است.
وی افزود: هرچه بچه‌ها و دانش‌آموزان به‌سمت مراتب علمی بالاتر می‌روند باید نگرش عبادی و مذهبی و دینی و تقوای آنها بیشتر شود این در حالی‌است که تربیت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، علمی، فنی و حرفه ای و تربیت جنسی مهم‌ترین مبانی تربیتی در سند تحول آموزش و پرورش هستند.
حجت‌الاسلام بهشتی با بیان این‌که عمده تربیت‌های فرزندان در قرآن بیان شده است عنوان کرد: در قرآن پدرانی وجود دارد که با نصیحت‌ها و ارائه راهکار به فرزندان‌شان رابطه پدر و فرزند را بیان می‌کنند که نمونه آن‌ها سفارشات لقمان حکیم به فرزندش است.
مشاور قرآن، عترت و نماز وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که از دیدگاه امیرالمومنین(ع)، قرآن به شکل‌ نهی‌ها، امرها، تشویق‌ها، توبیخ‌ها، قصه‌ها، متل‌ها و جدل‌ها تقسیم‌بندی شده است، قصه‌های قرآنی را ویژگی‌های این کتاب آسمانی برشمرد و افزود: سه هزار آیه قرآن با موضوع قصه بیان شده است این در حالی‌است که پیام‌های قرآن در دل قصه‌ها بیان شده است.
وی با اشاره به این‌که در یک سوره قرآن به بحث طلاق به‌طور ویژه پرداخته شده، گفت: رویکرد قرآن اهمیت توجه به مشکلات خانواده و جلوگیری از انحلال خانواده، حل مشکلات خانواده و در اولویت بودن همسر اول است.
مشاور قرآن، عترت و نماز وزیر آموزش و پرورش گفت: در قرآن‌کریم هشت مرتبه به منفور بودن همجنس‌بازی اشاره شده است کمااینکه ظلم مالی و ظلم اخلاقی از ظلم‌هایی است که گاهی در خانواده‌ها دیده می‌شود.
captcha