فرهنگ‌سازی اجتماعی در سایه زیارت انجام می‌شود
کد خبر: 3654293
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

فرهنگ‌سازی اجتماعی در سایه زیارت انجام می‌شود

گروه فرهنگی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی زیارت را از امتیازات برجسته فرهنگ تشیع دانست و بیان کرد: ما بهترین زمینه فرهنگ‌سازی اجتماعی را در سایه زیارت در اختیار داریم؛ اگر این زمینه به درستی از سوی برنامه‌ریزان فرهنگ و مدیران اجتماعی شناسایی شود، می‌تواند هویتی انسجام‌بخش به کشور و ارادتمندان اهل بیت(ع) بدهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، صبح امروز، 26 مهرماه، در دومین نشست تخصصی فرهنگ رضوی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به بیش از 2500 اثر تالیف‌‍‌ شده توسط مجموعه‌های آستان قدس رضوی و به ویژه بنیاد پژوهش‌های اسلامی، اظهار کرد: این تعداد کتاب در طول بیش از دو دهه با استواری در محتوا و مخاطب‌شناسی تولید شده که این گنجینه باید به مخاطبان از قشرهای مختلف ارائه و به سرمایه‌ای اجتماعی تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه همه سرمایه‌های اقتصادی، فکری و فرهنگی باید به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل شوند، ادامه داد: انتشار کتاب باید اندیشه‌ها و رفتار جامعه را از خود متأثر کند و یک فرهنگ اجتماعی را شکل دهد؛ این نگاه باید در فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مهم‌ترین و مؤثرترین جلوه فرهنگ رضوی را زیارت عنوان کرد و گفت: زیارت پدیده‌ای بی‌نظیر است که دل و جان انسان‌ها را پاک می‌کند و به دلیل ارتباط با امام عزت‌آفرین است و همانطور که در زیارت اربعین دیده می‌شود، اقتدارآفرین است.
وی زیارت را از امتیازات برجسته فرهنگ تشیع دانست و بیان کرد: ما بهترین بستر فرهنگ‌سازی اجتماعی را در سایه زیارت در اختیار داریم؛ اگر این بستر به درستی از سوی برنامه‌ریزان فرهنگ و مدیران اجتماعی شناسایی شود، می‌تواند هویتی انسجام‌بخش به کشور و ارادتمندان اهل بیت(ع) بدهد.
حجت‌الاسلام مرویان حسینی با بیان اینکه در زیارت سه نوع ارتباط وجود دارد، ادامه داد: این سه ارتباط عبارتند از ارتباط با امام که نامش ولایت است، ارتباط با مومنان که نامش اخوت است و گسست ارتباط با مشرکان که نامش برائت است؛ این سه جنبه که در قرآن کریم نیز مورد اشاره قرار گرفته است، خودش را فقط در زیارت نمایان می‌سازد.
وی با اشاره به آیه «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ... ، اى كسانى كه ايمان آورده‌‏اید! يهود و نصارى را دوستان خود مگيريد كه بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند»(مائده/5) درباره برائت و دو جبهه حق و باطل، بیان کرد: بر اساس این آیه، نمی‌شود از اروپا برای مقابله با آمریکا کمک گرفت چراکه اروپا دوست آمریکا است.
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم زیارت، تأکید کرد: توجه به زیارت باید بیش از یک احساس در مردم گسترش یابد و در پرتو آن، به همه مردم خدمت‌رسانی شود.
وی با اشاره به حضورش در کشور بنگلادش از سوی آستان قدس رضوی، ابراز کرد: در این کشور وقتی با پرچم و پیام امام رضا(ع) به آن‌جا رفتیم، مشتاقانه رسانه، مدارس و ... را برای تبیین معارف رضوی در اختیار ما قرار می‌دادند؛ بنابراین باید به این ظرفیت عظیم توجه کنیم.
وی بیان کرد: مردم مشهد نیز در فرهنگ زیارت، رسالت میزبانی و همسایگی در فرهنگ اهل بیت(ع) را بشناسند تا بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی حوزه زیارت استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام مرویان حسینی در پایان افزود: باید هر روز در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و ... در مسجد یک کتاب با توجه به شرایط سنی مخاطب با محوریت فرهنگ زیارت رونمایی شود و از این طریق بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهیم.
captcha