رسالت دانشگاه‌ها، مساله‌شناسی و حل مشکلات جامعه است‌
کد خبر: 3654495
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
پورعلی:

رسالت دانشگاه‌ها، مساله‌شناسی و حل مشکلات جامعه است‌

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دانشگاه را قوه عاقله جامعه دانست و افزود: رسالت دانشگاه‌ها تبدیل مشکلات جامعه به مسئله و ارائه راه‌حل‌ در جهت رفع این مسائل است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، صبح امروز 26 مهرماه در نشست مشترک با رئیس و جمعی از مدیران دانشگاه شهرکرد به تشریح آخرین برنامه های این نهاد در سطح ملی پرداخت.
وی در این نشست که رئیس و مدیران جهاددانشگاهی استان نیز حضور داشتند جهاد دانشگاهی را از نهادهای حقوقی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: 20 درصد از اعتبارات جهاد دانشگاهی به صورت دولتی و 80 درصد از طریق فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اشتغال دانشگاهیان تأمین می‌شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: معاونت‌های فرهنگی، آموزشی، اشتغال و تجاری‌سازی فناوری، پژوهشی و هماهنگی و پشتیبانی معاونت‌های جهاد دانشگاهی هستند.
وی از فعالیت 137 گروه پژوهشی در سطح کشور خبر داد و افزود: این گروه‌های پژوهشی در 27 پژوهشکده و سه پژوهشگاه مشغول به فعالیت هستند.
پورعلی با اشاره به اینکه حدود 700 عضو هیئت‌علمی در گروه‌های پژوهشی فعالیت دارند، تصریح کرد: عمده کارهای پژوهشی جهاد دانشگاهی کاربردی است و در همین راستا 150 مرکز خدمات تخصصی در حوزه پژوهشی فعال هستند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور پژوهشگاه‌های رویان، ابن‌سینا و علوم انسانی و اجتماعی را پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: فعالیت این پژوهشگاه‌ها اعتباری برای کشور و نظام در سطح جهانی هستند.
وی با اشاره به استقرار معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های مادر به‌منظور استفاده از دانشجویان فعال و نخبه فرهنگی، عنوان کرد: در معاونت فرهنگی 9 مرکز تخصصی و 30 مرکز نوع «ب» فعالیت می‌کنند.
پورعلی خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، مرکز افکار سنجی، مرکز گردشگری علمی فرهنگی، مرکز فرهنگی دانشجویی امام ، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان را مراکز تخصصی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خواند.
ناظر شورای فرهنگ عمومی استان انگیزه تأسیس خبرگزاری ایسنا را نقش‌آفرینی دانشجویان در مشارکت‌های علمی و سیاسی و فرآیندهای سیاست‌گذاری کلان کشور معرفی کرد.
پورعلی هدف از راه‌اندازی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) را اهتمام کشورها به ترویج فرهنگ قرآنی به عنوان عامل وحدت بخش دنیای اسلام و نیز مقابله با شیعه هراسی و اسلام هراسی در بعد بین المللی دانست.
وی با اشاره به کسب رتبه نخست خبرگزاری‌های تخصصی کشور توسط ایکنا و رتبه دوم خبرگزاری‌های عمومی کشور توسط ایسنا در سال جاری، اظهار کرد: مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی با جمع‌آوری نظرات فرهنگی و اجتماعی در تولید داده‌های تحقیقاتی از مراکز برگزیده در کشور است.
پورعلی ساماندهی فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان را مهم‌ترین فعالیت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خواند و تصریح کرد: برگزاری ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی، اردوهای علمی و فرهنگی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان با 18 هزار عضو از شاخص‌ترین فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در کشور است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از فعالیت 2 دانشگاه، شش موسسه و 160 مرکز آموزش مهارتی با میانگین 80 هزار دانشجو و 800 هزار نفر فراگیر در کشور خبر داد و افزود: ورود فناوری‌های جهاد دانشگاهی به بازار نیز از وظایف معاونت تجاری‌سازی فناوری است.
پورعلی، دانشگاه را قوه عاقله جامعه دانست و افزود: وظیفه دانشگاه‌ها تبدیل مشکلات جامعه به مسئله و ارائه راه‌حل‌ در جهت رفع این مشکلات است.
ناظر شورای فرهنگ عمومی استان یکی از دغدغه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را کاربردی کردن پایان‌نامه‌های دکتری و ارشد دانست و تصریح کرد: در همین راستا مسابقه‌هایی با عنوان دفاع سه‌دقیقه‌ای از پایان نامه توسط جهاددانشگاهی طراحی و اجرا شده است.
پورعلی ارتباط دانشگاه با جامعه را از دیگر وظایف مهم دانشگاه‌ها برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد باید در حل مسائل علمی و اقتصادی کشور تلاش کند.
معاون فرهنی جهاددانشگاهی در ادامه به مشارکت این نهاد در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و افزود: یکی از رسالت های جهاددانشگاهی در این زمینه ایجاد اجماع ملی برای تدوین این سند است.
وی همچنین استقلال نهاد علم را از مهم‌ترین دغدغه‌های جهاد دانشگاهی دانست و گفت: با رعایت استقلال علمی دخالت سیاست در علم کاهش می‌یابد.
پورعلی در پایان از رئیس و مدیران دانشگاه شهرکرد به خاطر همکاری و حمایت از فعالیت های جهاددانشگاهی استان تشکر کرد.
یادآور می شود معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از سال گذشته با حکم وزیر ارشاد به عنوان ناظر شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری منصوب شد و امروز عصر در نشست شورای فرهنگ عمومی استان شرکت می نماید.

captcha