کتاب بازشناسی شاخص‌های فطری شهر اسلامی منتشر شد
کد خبر: 3655609
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸

کتاب بازشناسی شاخص‌های فطری شهر اسلامی منتشر شد

گروه فرهنگی: کتاب بازشناسی شاخص‌های فطری شهر اسلامی برپایه رویکردهای نظری استاد شهید مرتضی مطهری توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد قزوین منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین این کتاب که چاپ اول آن در مهر ماه سال جاری به چاپ رسیده توسط دکترحیدر جهان‌بخش، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و علی دل‌زنده، پژوهشگر دوره دکتری دانشگاه ازاد اسلامی و عضو جهاددانشگاهی واحد استان قزوین به رشته تحریر درآمده است.

گفتنی است این کتاب به بازشناسی شاخص‌های فطری شهر اسلامی می‌پردازد، در بخشی از این کتاب آمده است:
شهر محدوده‌ای مشخص از فعالیت‌های پاسخگو به نیازهای انسانی است که متناسب با ویژگی‌ها، تفکرات و رویکردهای او سازمان یافته و در جهت کمال و سعادت وی تحقق می‌یابد. شکلگیری شهر وابسته به جهان بینی و بینش انسان است و میزان مطلوبیت و کیفیت آن به فضای عقلانی و اعتقادی تفکرات انسان باز می¬گردد.
دین اسلام به عنوان یک بینش برخاسته از جهان بینی توحیدی، اصولی را برای زندگی و مشی انسان‌ها در زمین تعریف کرده که هم برگرفته از صفات مطلق الهی است و هم از خواستگاهی فطری، عقلانی و  به تبع آن اعتقادی برخوردار است. بینشی که کمال و استعلای انسان را مورد هدف قرار داده و وی را به سوی صفات الهی رهنمون می‌سازد و نیز با ویژگی مشترک تمامی انسان‌ها در ادیان مختلف، در ارتباط است. بر پایه این بینش الهی در سازمان بندی شهر، اصول، مؤلفه‌ها و شاخص‌هایی فطری ارائه می¬گردند که شهری پویا، آرمانی، عقلانی، فعال، کمال‌یافته و ربانی را مطرح نماید.
 ضرورت این تحقیق بر دست‌یابی به اصول مورد نظر دین اسلام از شهر و پاسخ‌گویی به نیازها و خواسته‌های فطری انسان برای رسیدن به کمال و سعادت، در تمام ساحت‌های وجودی است. تحقیق حاضر بر بازشناسی و دسته‌بندی مؤلفه‌ها و شاخص‌های شهراسلامی متناسب با گرایش‌های فطری مشترک انسانی با رفتار عقلایی، به عنوان ضرورت رسیدن به زندگی ربانی و اصول مؤثر بر ساختار کالبدی اجتماعی شهر، توجه و تأکید دارد.
روش این تحقیق از یک سو توصیفی-تحلیلی است که با تحلیل محتوایی و کالبدی پیش‌رفته و از ماهیت راهبرد تفسیری برخوردار است. از سوی دیگر با روش استدلال منطقی - تحلیلی به توصیف و ارائه مصادیقی از شهر اسلامی و  شاخص‌های سازمان‌بندی شهر ربانی می‌پردازد.
 بر پایه داده‌های تحقیق، اصول شهر اسلامی بر مبنای ویژگی‌های فطری انسان و تحلیل هست‌ها و بایدهای کالبدی اجتماعی شهر و دسته‌بندی آن‌ها در پنج گرایش فطری تشریح شده است. این گرایش‌ها بنابرنظر استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب فطرت شامل حقیقت‌جویی و رسیدن به کمال، خیر و فضیلت، جمال و زیبایی، خلاقیت و ابداع و گرایش به عشق و پرستش می¬باشند که مبنای نتیجه-گیری تحقیق در بازشناسی اصول قرار گرفته‌اند.
گفتنی است برای خرید کتاب میتوانید با شماره 09356665541 تماس حاصل فرمایید.
یادآور می‌شود تعداد صفحات این کتاب 104 صفحه و بهای آن نیز 140.000ریال است.
captcha