نهادينه کردن فرهنگ شايسته‌سالاری در جامعه یکی از ضرورت‌هاست
کد خبر: 3655968
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

نهادينه کردن فرهنگ شايسته‌سالاری در جامعه یکی از ضرورت‌هاست

گروه اجتماعی: نماينده ولي فقيه در استان کردستان با بيان اينکه مشکلات جامعه امروز ما حل شدني است، گفت: فرهنگ شايسته سالاري بايد بيش از پيش در جامعه نهادينه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رساني دفتر نماينده ولي فقيه در استان کردستان، آيت‌الله سيدمحمد حسيني‌شاهرودي، نماینده ولی فقیه در استان کردستان امروز، یکم آبان ماه در نشست مشترک با نمايندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبري ، فرماندهان، مديران کل استان، احزاب سياسي و نخبگان حوزوي و دانشگاهي با موضوع «نقش شایسته سالاری در توسعه کردستان»، اظهار کرد: اين نشست‌ها نشست‌هاي خوبي است که کاري به دولت خاصي ندارد.

وي افزود: اين نشست‌ها درباره موضوعات مختلف برگزار مي‌شود و هدف اصلي ارائه نظرات و راهکارهاي مناسب و انتقال نتايج آن به مسئولان امر براي رفع مشکلات و توسعه استان است.

نماينده ولي فقيه در استان کردستان ايجاد انس و الفت دبين مديران براي اهتمام بيشتر آنان به خدمت در استان را يکي از خروجي‌هاي اين دست نشست‌ها نام برد و افزود: يکي از موضوعات مهم که امروز به عنوان محور اين جلسه در نظر گرفته شده است بحث توسعه و شايسته‌سالاري است.

وی بیان کرد:  نظام عالم بر حق است و اين حق يعني هرچيزي در جاي خودش قرار داشته باشد و اگر امروز در مديريت عالم هيچ مشکلي وجود ندارد به اين دليل بوده که مديريت آن برحق است.

وي تاثير شايسته‌سالاري را در تحقق اهداف در هر سازمان و جامعه‌اي کليدي دانست و  اظهار کرد: حضرت يوسف بعد از اينکه از زندان رها شد و قبل از اينکه ماموريتي به وي داده شود« فرمود خزانه‌هاي مصر را به من بسپاريد، نمي‌گذارم خلل و ضرري در آنها ايجاد شود چرا که توانايي و تخصص اين حوزه را دارم و همين بود که توانست شرايط سخت هفت سال قحطي را مديريت کند.»

آيت‌الله حسيني‌شاهرودي با يادآوري دوباره نقش شايسته‌‌سالاري در توسعه هر نظام و کشوري، اظهار کرد: کارها نبايد به کساني واگذار شود که توان مديريتي ندارند چون چنين افرادي به دليل عدم توانايي، نمي‌توانند به اهداف و برنامه‌ها جامه عمل بپوشانند.

وی بیان کرد: پيامبر اکرم اسلام همواره توجه خاصي به استفاده از نيروهاي جوان توانمند، شجاع و متخصص داشته‌اند و ما نيز بايد با پيروي و الگوگيري از ايشان با تاکيد بر اصل شايسته‌سالاري از نيروهاي جوان داراي تخصص و تعهد کافي استفاده کنيم.

نماينده ولي فقيه در استان کردستان داشتن ويژگي‌هاي اخلاقي را يکي از ملاک‌ها در قبول مديريت‌ها دانست و اعلام کرد: کسي که مدير مي‌شود، بايد خود را در مسائل اقتصادي نگه دارد.

وی از بيکاري و نبود اشتغال به عنوان يکي از مشکلات جدي در استان نام برد و گفت: اگر در اين زمينه مشکل داريم بايد بررسي شود که دليل آمار بالاي بيکاري در کردستان نبود ظرفيت‌ و يا عدم مديريت مناسب است.

وي با تاکيد بر اين نکته که شايسته‌سالاري و بکارگيري مديران شايسته در بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي موجود در هر کشور و استاني نقش مهمي دارد، اعلام کرد: مسووليت‌ها امانت هستند و بايد به اهل آن داده شود چرا که اگر به اهل آن داده نشود فردا بايد پاسخگو بود.

نماینده ولی فقیه د استان کردستان بر حمايت از مديران توانمند تاکيد کرد و افزود: طرفداري از مديران خوب و هدايت مديران در مسير خدمت، مصداق انجام امر به معروف و نهي از منکر است.

وي گفت: اين فرهنگ بايد در جامعه نهادينه شود تا افرادي که توان و تخصص انجام مسووليتي را ندارند خودشان براي کنار رفتن و خالي کردن جا براي افراد توانمند پيشقدم شوند.

آیت الله حسینی شاهرودی یادآ ور شد: اکنون که استاندار بومي براي استان انتخاب شده است، بايد با رعايت مسئله مهم شايسته سالاري، مشکلات استان را مديريت کند تا شاهد پيشرفت خوبي در استان باشيم.

captcha