کینه انسان را کوچک می‌کند
کد خبر: 3657877
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

کینه انسان را کوچک می‌کند

گروه فرهنگی: یک کارشناس فرهنگی سبک زندگی اسلامی ایرانی و مبارزه با هوای نفس را راهکار اصلی تعالی معنوی انسان دانست و گفت: شیطان طواف کننده انسان تا لحظه مرگ است و باید مراقب باشد تا به دام نیفتد.

محمد شجاعی، کارشناس فرهنگی سبک زندگی اسلامی ایرانی در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز با اشاره به صفت رذیله «کینه» و ابعاد آن در روح و وجود انسان اظهار کرد: کینه یکی از صفات ناپسند انسان است که از آن می‌توان به عنوان سرطان روح یاد کرد.
به گفته این کارشناس، جهل و نادانی و خود را به ندانستن زدن یکی از دلایلی است که همواره انسان به آن با عنوان بهانه‌ای برای انجام عمل زشت خود را به آن متوسل می‌کند.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن با معنای اینکه «مردم از چیزی که درک نمی‌کنند بدشان می‌آید» توضیح داد: بغض و کینه و تنبلی کردن برای نفهمیدن بسترسازی برای کینه است و مردم همواره نسبت به چیزی که درک آن برایشان ممکن نیست دشمنی می‌کنند.
شجاعی با بیان این مطلب که کینه و بغض از نفسانیات انسان است که از سر کوچکی ظرفیت روحی انسان ایجاد می‌شود، توضیح داد: کینه از هر فحشا و منکری بدتر است، دل چرکینی ننگی است که انسانی می‌تواند نسبت به انسان دیگر پیدا کند.
به گفته این استاد فلسفه، انسان کریم هرگز کینه‌توز نیست، هر زمان که به سراغ ما کینه آمد باید بدانیم یک جا ظلم و کوتاهی کردیم که این کینه‌توزی به سراغ ما آمده است.
شیطان حضور دائمی در زندگی انسان دارد
کارشناس مباحث فرهنگی مذهبی با نظر بر این مهم که کینه انسان را کوچک می‌کند و در نقطه مقابل صفت‌های رحمانی قرار می‌دهد، عنوان کرد: شیطان طواف کننده انسان تا لحظه مرگ است و انسان لحظه‌ای از شرّ او ایمن نیست و باید مراقب باشد.
شجاعی با در نظر گرفتن این نکته که شیطان تولید فکر می‌کند، توضیح داد: خداوند در قرآن‌کریم تاکید می‌کند که به بندگان من بگو در خلوت‌های خود حرف خوب بزنند چون شیطان تولید فکر می‌کند.
وی افزود: شیطان زمانی می‌تواند تولید فکر کند و ما را علیه آنانی که دوستشان داریم که هر یک از ما زمینه آن را فراهم کرده باشیم.
این استاد اخلاق ادامه داد: این به دلیلی که انسان جنایتی کرده باشد یعنی قبل‌تر در خصوص آن زمینه‌سازی کرده باشد.
وی توضیح داد: خداوند به شیطان فرموده است که تو تسلطی بر بندگان من نداری و اگر یک زمان حسادت و کینه ای به سراغ ما آمد این مال شیطان است و به دلیل زمینه‌سازی و غفلت ما است.
تنبلی و بی‌حوصلگی از هر جنایتی بدتر است
این کارشناس فرهنگی مذهبی ضرورت تلاش و توجه برای رسیدن به کمالات انسانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کلید هر سستی و هوای نفسی تنبلی است.
captcha