تکریم بانوی 99 ساله قرآنی در بنگلادش
کد خبر: 3658202
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

تکریم بانوی 99 ساله قرآنی در بنگلادش

گروه بین‌الملل: مراسم تکریم و بزرگداشت جمیله خاتون، بانوی 99 ساله و فرهیخته بنگلادشی در کتابخانه رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش برگزار شد.

تجلیل از بانوی 99 ساله قرآنی در بنگلادش + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش و شورای ملی شعر معنوی این كشور و با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی بنگلادشی برگزار شد.
 
در آغاز این مراسم سید موسی حسینی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش گفت: بانو جمیله خاتون علیرغم داشتن نزدیک به 100 سال عُمر و شرایط جسمانی نحیف، با هوش سرشار خود به گونه‌ای اشعار مختلف زبان فارسی و آیه‌های نورانی قرآن را قرائت می‌کند که تعجب همگان را برانگیزد. این مسئله از وجود رابطه عمیق فرهنگ مردم دو کشور بنگلادش و ایران و نشان نفوذ غیرقابل انکار زبان فارسی در زبان بنگلا حکایت می‌کند.
 
وی افزود: رابطه بین دو زبان و دو ملت بیشتر رابطه قلبی و همدلی است. شاعران نام‌آور ایرانی همانند حافظ، سعدی، مولانا، عطار و فردوسی، برای اهل ذوق و ادب بنگلادش شاعران شناخته شده‌ای هستند و زمزمه اشعار شعرای ایران از زبان این بانوی فرهیخته، گواه بر این ادعاست.
رایزن فرهنگی كشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد كه همدلی و رابطه فرهنگی و معنوی دو ملت دوست، بیش از پیش تقویت و گسترش یابد.
 
در ادامه برنامه، سیف‌السلام خان، استاد بخش زبان و ادبیات زبان فارسی دانشگاه داکا از نفوذ سنت و فرهنگ ایران و معارف اسلامی در فرهنگ بنگلادش سخن گفت و شاهد مثال آن را جمیله خاتون برشمرد.
 
وی در ادامه گفت: یک زمان در این منطقه، زبان فارسی زبان رسمی بود. این زبان، زبان پیران، مشایخ، علما و صوفی‌ها بود. بعد از اشغال این منطقه توسط انگلیسی‌ها حتی تا 50 سال، تمام مکاتبات اداری به زبان فارسی انجام می‌شد. هنوز هم در مدرسه‌های دینی در این منطقه شعر و ادبیات فارسی آموزش داده می‌شود.
 
سیف‌السلام در ادامه زبان فارسی را زبان اظهار معنویت دانست و ادامه داد: اگر چه آموزش زبان فارسی در این منطقه روز به روز کاهش پیدا کرده؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) فراگیری زبان فارسی در کشورهای مختلف بسیارگسترده شده است. در حال حاضر نیز در دانشگاه‌های مختلف بنگلادش بخش زبان و ادبیات فارسی فعال‌تر شده‌اند و صدها دانشجو در این رشته تحصیل می‌کنند و این به غیر از فارسی‌آموزان مؤسسه‌های گوناگون است.
 
در ادامه کمال‌الدین احمد، فعال فرهنگی بنگلادشی، احسن الهادی، استاد دانشگاه داکا و محبوب الحق، دبیر مجله «فولکوری» به سخنرانی پرداختند و در پایان هم شعرای حاضر در مراسم، به احترام جمیله خاتون، اشعار خود را به خوانش گرفتند.
 
بنا بر اعلام این خبر، در این مراسم كه به دلیل علاقه بالای جمیله خاتون به زبان فارسی در رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد، علاوه بر این چهره فرهنگی پیشكسوت، سید موسی حسینی، رایزن فرهنگی ایران، کمال‌الدین احمد، قائم‌مقام پیشین در چند وزارتخانه دولت بنگلادش، ک.ام سیف‌السلام خان و احسن الهادی، استادان بخش زبان فارسی دانشگاه داکا، محبوب الحق، نویسنده و دبیر مجله «فولکوری»، مولانا برهان‌الدین، معاون مدیرکل پترولیوم کارپوریشن (پتروبنگلا)، سعید احمد انیس، مدیر نشریات «کلنتار»، اعضای خانواده خانم جمیله خاتون و جمعی از اهالی شعر و ادب بنگلادش حضور داشتند/.
 
تجلیل از بانوی 99 ساله قرآنی در بنگلادش + عکس

تجلیل از بانوی 99 ساله قرآنی در بنگلادش + عکس

تجلیل از بانوی 99 ساله قرآنی در بنگلادش + عکس
captcha