داعش؛ موفق‌ترین تشکیلات تکفیری در جذب سایبری نیرو
کد خبر: 3659316
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/162

داعش؛ موفق‌ترین تشکیلات تکفیری در جذب سایبری نیرو

گروه بین‌الملل: رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران تصریح کرد: گروه تکفیری داعش بیشترین سوءاستفاده را از فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی برای جذب نیرو داشته و در حقیقت، رسانه مهم‌ترین سلاح این تشکیلات تروریستی است.

بهره‌گیری داعش از شبکه‌های اجتماعی برای جذب نیرو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از مصلای امام خمینی(ره)، محل برپایی بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، «ماجد غماس»، رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران، ضمن سخنانی در نشست «داعش؛ رسانه‌ای‌ترین گروه تروریستی تاریخ» که عصر امروز(10 آبان‌ماه) در محل غرفه خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: داعش نماینده یک تفکر و ایدئولوژی است و تشکیلات تکفیری همچون داعش بدون داشتن عقبه فکری امکان حضور ندارند و در حقیقت، ظهور و فعالیت داعش محصول حمایت برخی کشورها و سازمان‌های جاسوسی است.

وی افزود: عوامل مهمی در شکل‌گیری پدیده تکفیری داعش تأثیرگذار بوده‌اند که برخی از آن‌ها به ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی به ویژه جوامع عربی مربوط می‌شود، این در حالی است که جنبش رسانه‌‌ای داعش نیز در نفوذ افکار، اعتقادات و اندیشه‌های این گروه در میان جوانان تأثیرگذار بوده است.

ماجد غماس تصریح کرد: از دیگر عواملی که در گرایش جوانان به این گروه مؤثر بوده است، اقدامات و رفتار برخی دولت‌های مستبد عربی و در مقابل تلاش جوانان برای رهایی از این ایدئولوژی مستبدانه بوده است، چرا که جونان به این نتیجه رسیده‌اند که دغدغه‌ها، گرایشات و تمایلات آن‌ها از سوی این دولت‌ها مورد توجه و اهتمام قرار نمی‌گیرد و نکته دیگر این که متأسفانه ما  در برخی مناطق عربی با نوعی وضعیت جمود حتی در سطح علما، فرهیختگان و پژوهشگران مواجه هستیم و این مسئله نیز در گرایش جوانان به سمت تشکیلات تکفیری داعش تأثیرگذار بوده است.

احساس یأس و بیکاری، از عوامل گرایش جوانان به داعش

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه بیان کرد: مسائل دیگری که در جذب جوانان به گروه تکفیری داعش تأثیرگذار بوده، بیکاری جوانان، احساس ناامیدی آن‌ها از پیشرفت و توسعه در کشورهای عربی و عدم اطمینان به حاکمان خود و اقدامات‌ها آن‌ها است، به طوری که حتی نظریه فرهنگی غرب نیز به اندازه ایدئولوژی‌ تکفیری‌ها بر جوامع عربی تأثیرگذار نبود و مجموعه عواملی که ذکر شد در گرایش جوانان به سمت سلفی‌گری وهابی که در داعش و القاعده نمود پیدا کرده، تأثیرگذار بوده است.

ماجد غماس گفت: از سوی دیگر، سران داعش در خطابه‌های خود دعوت به تقوا و فضیلت می‌کردند که این مسئله نیز سبب شد که جوانانی که از وضعیت فساد و استبداد در کشور خود به ستوه آمده بودند به سمت این گروه تمایل پیدا کنند.

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به این که داعش در جذب عناصر خود از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری تا حدودی موفق کرده است، گفت: واقعا باید رسانه را مهم‌ترین سلاح داعش بدانیم و داعش از جمله تشکیلات تروریستی است که در طول تاریخ بیشترین بهره را از رسانه برای جذب عناصر و ترویج افکار و اندیشه‌های خود برده و استفاده حداکثری از فن‌آوری، تولید تصاویر و فیلم‌های با کیفیت و فایل‌های صوتی این گروه در جذب جوانان مؤثر بوده است.
بهره‌گیری داعش از شبکه‌های اجتماعی برای جذب نیرو


وی گفت: نکته دیگری در این زمینه مطرح است که داعش از وضعیت روانی ایجاد شده توسط شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر، فیسبوک و یوتیوب بیشترین سوءاستفاده را کرد، چرا که گسترش این شبکه‌های ارتباط اجتماعی در میان جوانان، آنان را به سمت انزوا کشاند و سبب شد که زندگی جوانان مسلمان تا حدود زیادی با تکنولوژی درگیر شود و عناصر تکفیری داعش نیز این وضعیت روانی ایجادشده نهایت بهره بردند.

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: از سه دهه پیش فیلم‌های هالیوود به سمت ترویج خشونت، قتل و کشتار و خونریزی متمایل شد و این موضوع نیز تأثیر زیادی بر جوامع اسلامی گذاشت و تلاش شد که خشونت و کشتار مسئله‌ای معمولی جلوه داده شود که انسان آن را تحمل می‌کند و متأسفانه این رویکرد بسیار مورد توجه داعش قرار گرفت، به طوری که که فیلم‌های جنایات و اقدامات وحشیانه خود را از طریق شبکه‌های ارتباط جمعی منتشر کرد و در حقیقت می‌توان فیلم‌های آمریکایی زمینه‌ساز این اقدام داعش شد.

انگیزه داعش از انتشار فیلم تخریب اماکن عبادی

ماجد غماس در پاسخ به این پرسش که هدف و انگیزه داعش از پخش تصاویر و فیلم تخریب اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی از طریق شبکه‌های اجتماعی چیست، گفت: این موضوع مرتبط با اهداف و توطئه‌های استکبار جهانی است، چرا که کشورهای موجود در منطقه خاورمیانه دارای تمدن و فرهنگ غنی هستند و  داعش تلاش کرد تا به عمق تاریخ و تمدن ملت‌های این منطقه نفوذ کرده و از طریق نابودی آثار تاریخی و فرهنگی، اهداف استکبار جهانی را اجرایی کند. تمدن موجود در این منطقه با ابعاد دینی و فرهنگی مسلمانان ارتباط تنگاتنگ داشته و داعش با تخریب این تمدن کهن می‌خواهد یک خلأ تمدنی به وجود آورد تا از این طریق نظام‌های بدون تاریخ و هویت همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا بتوانند در منطقه نفوذ بیشتری پیدا کنند.

وی در خصوص نظر کارشناسان مبنی بر این که 80 درصد عضوگیری داعش از طریق رسانه‌های مجازی و راه‌های مقابله با آن گفت: علمای اهل سنت دارای وظیفه خطیری در این زمینه هستند و لازم است با مقابله با این جریان جعلی از طریق کتب و میراث کهن خود، ماهیت حقیقی این گروهک تروریستی که هیچ‌گونه ارتباطی با اسلام و اهل سنت ندارند را افشا کنند. در حال حاضر  شاهد آن  هستیم که برخی از علمای اهل سنت با سکوت در مقابل اقدامات داعش، راه تبلیغ و نفوذ داعش را برای ترویج آراء و اندیشه‌های خود گشوده‌ و این تشکیلات تکفیری با حمایت‌های مالی گسترده دلارهای نفتی، توانسته‌ است در منطقه نفوذ کند.

ضرورت فعالیت جوانان مسلمانان در فضای مجازی عی برای مقابله با داعش

ماجد غماس گفت: نکته دیگر مربوط به جوانان مسلمان است که بایستی با تقویت اندیشه‌های ناب اسلامی با آراء و افکار تکفیری‌ها مقابله کنند. جوانان باید با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و ارائه استدلال‌های صحیح، این ایدئولوژی افراطی و تندرو را با چالش جدی مواجه سازند.

وی با اشاره به تجربه جوانان عراقی در این‌ زمینه گفت: هنگامی که نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در فلوجه، موصل و برخی مناطق کردستان با گروه‌های تکفیری داعش درحال درگیری بودند، از سوی دیگر جوانان داوطلب عراقی با فعالیت گسترده در فضای مجازی و ارائه کامنت‌های مختلف و متعدد علیه آموزه‌ و اعتقادات داعش، فعالیت‌های این گروه تروریستی را به چالش کشیدند و دیگران را با منطق صحیح نسبت به اقدامات داعش آگاه ساخته و موفقیت‌های بسیاری را در این زمینه رقم زدند.
بهره‌گیری داعش از شبکه‌های اجتماعی برای جذب نیرو
رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: تجربه فداکاری نیروهای مردمی عراق می‌تواند به عنوان یک خوراک فکری برای رسانه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و برخی کشورهایی که از نظر فکری و فرهنگی متأثر از اندیشه‌های داعش هستند را متنبه سازد.

وظیفه خطیر علمای اهل سنت

وی در خصوص راه‌کار مقابله با تلاش داعش مبنی بر جلوه دادن خود به عنوان نماینده‌ای از اهل سنت و توجیه جنایات خود به بهانه حمایت از پیروان مذهب اهل سنت گفت: همه مسلمانان در قبال این موضوع مسئول هستند، علمای اهل سنت و شیعه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان عامل فعال اتحاد میان مذاهب مختلف اسلامی، می‌توانند با این گروه جعلی و نامشروع مقابله کنند.

ماجدس غماس اضافه کرد: شیعه‌هراسی پس از سقوط نظام صدام به عنوان عاملی برای تفرقه میان امت مسلمان مورد استفاده قرار گرفت و این در حالی است که شیعه جز برادری و اتحاد میان همه مذاهب اسلامی چیز دیگری نمی‌خواهد و به دنبال دعوت همگان به اتحاد و مقابله با بروز هرگونه تفرقه است. گفت‌وگوی گذشته نیاز به بازنگری دقیق و جدی دارد و می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها و ابزارهای نوین به منظور مقابله با داعش استفاده کرد.

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در پایان تصریح کرد: عراق با توجه به ظرفیت‌های مختلف خود می‌تواند مرکز آینده گفت‌وگوی میان مذاهب مختلف اسلامی باشد.
captcha