مقبولیت مربی؛ شرط تربیت عمیق و جذب حداکثری
کد خبر: 3660152
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

مقبولیت مربی؛ شرط تربیت عمیق و جذب حداکثری

گروه اجتماعی: کارشناس امور تربیتی با اشاره به شیوه‌های تربیت و جذب حداکثری گفت: مقبولیت مربی از شروط اصلی تربیت و جذب است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن وافی کارشناس امور تربیتی 14 آبان در کارگاه توانمند سازی مسئولان خواهر کانون های فرهنگی هنری مساجد که در دبیرخانه کانون های مساجد برگزار شد با اشاره به شیوه های تربیتی فرزندان گفت: متاسفانه ما زیاد به فرزندانمان تذکر میدهیم و از تذکرهایی که ما به فرزندانمان میدهیم،60درصد نتیجه ندارد. 
وی با اشاره به حدیثی ازپيامبر خدا صلى الله عليه و آله گفت: ایشان می فرماید «کُلُّ مولودٍ یُولَدُ عَلَی فِطْرَتِهِ ثُمَّ اَبَواهُ یُهَوِّدانِهِ وَ یُنَصِّرانِهِ وَ یُمَجِّسانِهِ...»«هر نوزادی روی فطرتش به دنیا می آید سپس پدر و مادرش او را به یهودیت،نصرانیت(مسیحیت) و مجوسیت سوق می دهند. 
این کارشناس امور تربیتی ادامه داد: یعنی اگر این پدر و مادر در همان سن کودکی فرزند، درست رفتار کنند، اگر کاری نکنند که از چیزی به اسم اسلام متنفر و زده شود، ناخداگاه به سمت اسلام و وحدانیت می رود. 
حجت الاسلام والمسلمین وافی تاکید کرد:  وظیفه و رسالت ما این است که روی این فطرت کاری کنیم که فرزندان زودتر به خدا برسند و زودتر لذت با خدا بودن را درک و تجربه کنند.
وی با بیان اینکه برای تربیت عمیق و جذب حداکثری باید به چهار «میم»توجه کنیم گفت: «میم» اول یعنی اینکه من برای مخاطبم باید مقبول بشوم لذا مقبولیت یعنی پذیرفتن دلسوزی. 
این کارشناس امور تربیتی با طرح این سوال که چگونه به مقبولیت برسیم؟ پاسخ داد: با درک متقابل می توان به مقبولیت رسید.
وافی با اشاره به «میم» دوم تصریح کرد: ما وقتی مقبول شدیم، حالا می توانیم محبوب بشویم. محبوب هایی که مقبول نیستند، به گونه ی دیگری رفتار می کنند. 
وی ادامه داد: منظور ما محبوب تربیتی است، نه محبوب عاطفی؛ چرا که محبوبیت عاطفی بین حیوانات هم وجود دارد. محبوبیت تربیتی یعنی بدون رضایت تو،نه! یعنی من هر تصمیمی بخواهم بگیرم،اگر تو راضی نباشی، نمی گیرم. 
وافی در توضیح «میم» سوم گفت: بعد از مقبول و محبوب شدن، و حالا که من موفق شدم  دل مخاطبم را بدست بیاورم در اینجا تذکر و تنبیه(تنبه)، جواب می دهد. 
وی در پایان با اشاره به «میم» چهارم گفت: بعد از مقبول،محبوب و موفق شدن، باید مدیریت(برنامه ریزی) کنیم.«فَاِذا فَرَغتَ فَانصَب»
captcha