تلاش براي همه‌گير شدن فرهنگ وقف
کد خبر: 3664131
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰

تلاش براي همه‌گير شدن فرهنگ وقف

گروه فرهنگي: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در نشست خبري كه به مناسبت هفته وقف برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از سال وقفی ۹۵-۹۶، به بيان برنامه‌هاي صورت گرفته فرهنگي و قرآني در اين زمينه پرداخت.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، حجت الاسلام غلامرضا عادل مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در نشست خبری که صبح امروز در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، ضمن اشاره به برگزاری پرشور راهپیمایی اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: تقریباً یک روز است که همکاران ما از خدمت‌رسانی به زائران اربعین در موکب‌های اوقاف به کشور بازگشته‌اند، این درحالی است که سازمان اوقاف با توجه به حادثه تلخ زلزله در کرمانشاه موکب برپاکرده و به مردم زلزله‌زده خدمت‌رسانی می‌کند و از ادارات کل استان‌های کشور نیز به این موکب کمک می‌شود.

کمک ۳۰ میلیون تومانی اوقاف به زلزله‌زدگان کرمانشاه

وی در ادامه ضمن اشاره به خدمت‌رساني به زلزله زدگان غرب كشور افزود: اداره كل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بنا دارد تا بخشی از هزینه‌های هفته وقف را از محل عواید موقوفات جهت خدمت‌رسانی به زلزله زدگان کمک كند و تا کنون مبلغی در حدود ۳۰ میلیون تومان براي اين عمل انسان دوستانه كمك شده است.
عادل افزود: همچنین در آستان مقدس برخی از بقاع متبرکه و امام‌زادگان استان نیز کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنیم.

توزیع ۱۱۶ هزار وعده غذای گرم در ایام اربعین حسینی

عادل با اشاره به رویداد بزرگ اربعین به‌عنوان نماد بزرگ وحدت و عظمت اسلام و تشیع، گفت: این رویداد بزرگ جهان را متحیر کرده است، سازمان اوقاف نیز بنابر وظایف خود در ۵۰ متری حرم امیرالمؤمنین موکب سیدالشهداء را برقرار کرد که در این موکب در شارع طوسی، با همکاری ستاد مردمی اربعین هرشب برای یک هزار نفر اسکان مردمی فراهم کردیم و در مجموع نیز ۱۱۶ هزار وعده غذایی گرم بین زائران اربعین حسینی توزیع شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به اجرای برنامه‌های فرهنگی در موکب‌های اوقاف اشاره کرد و افزود: اقامه مراسم عزاداری و سخنرانی به مدت شش شب در حسینیه موکب و با حضور سخنرانان مشهور کشوری، اعزام مبلغ به موکب‌ها و نیز برگزاری نماز جماعت و نیز استفاده از عینک‌های دیجیتال ۳۶۰ درجه با VR واقعه عاشورا که مورد استقبال زائران قرار گرفت از جمله برنامه‌های فرهنگی مهم در موکب اوقاف بود.
این مسئول ادامه داد: در این ایام و برای خدمت رسانی به زائران اربعین ۳۰۰ میلیون تومان در ۱۴ روز هزینه شد که ۱۲ روز خدمت‌رسانی صورت گرفت و ۶۲ نفر خادم داشتیم که به صورت صلواتی و تبرعی به زائران خدمت کردند؛ همچنین اداره کل در کنار موکب سیدالشهداء، دوتا موکب مشارکتی داشت، یکی در مهران که هم با ستاد مردمی اربعین موکب مشارکتی داشتیم و هم یکی با اراده کل اوقاف استان ایلام موکب مشارکتی داشتیم که در مجموع حدود ۴۰ میلیون تومان در اینجا هزینه کردیم؛ همچنین آستان مقدس زبیده خاتون ۱۲ روز در کربلا مستقر بودند و موکبی برپا کرده بودند که در شبانه روز حدود یک هزار و ۵۰۰ هزار نفر را اسکان می‌دادند و روزانه ۷ هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع می‌شد که در آنجا هم این آستان مقدس حدود ۵۰۰ میلیون تومان را با نذورات مردم به زائران قزوینی و سایر مراجعان خدمات ارائه خدمات کردند.

۲۶ وقف جدید در یک سال

غلامرضا عادل ضمن ارائه گزارشی از سال وقفی ۹۵-۹۶، اظهار کرد: در این سال ۲۶ وقف جدید داشتیم، ۵ وقف دارای درآمد منفعتی و ۱۷ مورد وقف انتفاعی است که باید از عین موقوفه استفاده کرد و ۲ مورد نیز قابل درآمدزایی هستند؛ همچنین دو مورد وقف نیز امروز صورت گرفته است، یکی از آن‌ها به ارزش ۲ میلیارد ریال در روستای نوده‌لکوان منطقه دشت‌آبی بوئین‌زهرا توسط آقای نصرت‌الله گنجی جهت احداث خانه عالم و برگزاری کلاس‌های قرآنی صورت گرفته است و دیگری در شهرستان البرز منطقه حسن آباد، آقای داوود حسن‌پور واقف هستند به ارزش مالی شش دانگ یک قطعه زمین مسکونی به متراژ ۲۹۰ مترمربع که ۹۰۰ میلیون ریال ارزش دارد برای امور فرهنگی و عزاداری معصومین علیهما سلام وقف شده است.
وی ادامه داد: در مجموع در این مدت یک ساله ما ۱۸۳ مبلغ بومی مستقر در بقعه و اعزامی از قم را داشتیم که آخرین مرحله آن در همین دهه آخر صفر صورت گرفت؛ همچنین ۳۰۹ نفر هیئت امنا در این یک ساله ثبت و فعال شدند و ما در مجموع دو هزار و ۱۸۰ نفر هیئت امنای فعال در استان داریم.

نیات واقفین به دقت اجرایی می‌شود

این مسئول در حوزه اجرای نیات واقفین نیز توضیح داد: عواید موقوفات در حوزه نیات دینی شامل عزاداری، کتب دینی، ختم قرآن، اطعام و ادای فرایض دینی ما ۸ میلیارد و ۵۹۷ میلیون ریال از سال گذشته تا کنون هزینه کردیم، در نیات خیریه شامل درمان، ازدواج، دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت ۵ میلیارد و ۱۴۴ میلیون ریال تا کنون هزینه کردیم. در حوزه عتبات عالیات که از طریق ستاد باز سازی عتبات عالیات در واقع هزینه می‌شود ۴ میلیارد و ۳۸۶ میلیون  ریال هزینه کردیم.
عادل افزود: در حوزه عواید موقوفاتی که مربوط به هزینه‌های عمرانی و جاری مساجد هست ۴ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال هزینه شده و موقوفاتی که مربوط به بقاع متبرکه می‌شده ۳۰ میلیارد و ۵۵۲ میلیون ریال و موقوفاتی که دارای نیات اجتماعی بودند از قبیل تعمیر حسینیه، تجهیز حسینیه و اینگونه موقوفات مبلغ ۶ میلیارد و ۱۷۱ میلیون ریال مورد مربوط به مدارس علوم دینی و حوزه‌های علمیه هم که پرداخت شده ۴۲۹ میلیون ریال هزینه شده است. این هزینه‌هایی بود که از محل نیات موقوفات ما از سال گذشته تا کنون پرداخت کردیم.

اجرای ۳۷۵ ویژه برنامه فرهنگی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین به اجرای ۳۷۵ ویژه برنامه فرهنگی در سطح استان اشاره کرد و افزود: داشتیم ۸۷ بقعه ویژه‌برنامه آرامش بهاری برگزار شده است، طرح ضیافت الهی ماه مبارک رمضان در ۴۶ بقعه، طرح معنوی اوقات فراغت تابستان ۲۰ بقعه، جشن ولایت علوی در دهه ولایت در ۶۲ بقعه، بصیرت عاشورایی در دهه محرم ۹۹ بقعه، سوگواره یاس نبوی در ۶۱ بقعه برگزار شده است.
وی همچنین اظهار کرد: مشارکت مردمی و هدایای مردمی به جهت ساخت و ساز امامزادگان که مجموعاً ارزش ریالیش ۹ میلیارد و ۷۵۱ میلیون ریال شامل لوازم و اثاثيه رفاهی بوده که در امامزاده‌ها از آن استفاده شده است.

وجود ۱۳۰۵ برگزیده آزمون حفظ قرآن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین به حوزه فعالیت قرآنی اوقاف نیز پرداخت و توضیح داد: در آزمون پایان سال ۹۵ طرح تربیت حافظان که برگزار شد، یک هزار و ۳۰۵ نفر در آزمون پایانی به‌عنوان برگزیدگان طرح حفظ قرآن داشتیم که این عدد قابل توجهی است؛ شرکت کنندگان در مرکز حفظ مجازی نیز ۱۹۵ نفر هستند که الآن به صورت مجازی با آن‌ها کار حفظ انجام می‌گیرد و در دوره‌های آموزشی که مخصوص مربیان حفظ قرآن برگزار شد نیز ۹۶ نفر مورد آموزش قرار گرفتند.
عادل اظهار کرد: شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله شهرستانی یک هزار و ۲۲۰ نفر بودند که ۹۷ نفر موفق شدند در مرحله استانی حضور پیدا کنند و ما در واقع موفق شدیم ۲۲ نفر را هم به مسابقات کشوری اعزام کنیم که دو ماه پیش برگزار شد و در نهایت نماینده قزوین سید مصطفی حسینی موفق شد به‌عنوان نفر اول مسابقات کشوری جمهوری اسلامی ایران، هم پرچم قزوین را به اهتزار در بیاورد و هم افتخاری برای همه ما بشود و ان‌شاءالله به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند و همین‌طور رتبه ممتاز رشته حفظ کل را سعید علی اکبری کسب کرد.
captcha