روش مواجهه با شبهات را به جوانان بیاموزیم
کد خبر: 3665408
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام نادری بیان کرد:

روش مواجهه با شبهات را به جوانان بیاموزیم

گروه فرهنگی: مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه هر روز شبهات متعددی در حوزه دینی با بیان‌های مختلف در فضای مجازی مطرح می‌شود اما جواب دادن به آن‌ها برای همه ممکن نیست، تصریح کرد: بهتر است به جای جواب دادن به شبهات، روش مواجهه با این شبهات را به دانشجویان و جوانان بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نادری، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد، روز گذشته 29 آبان ماه در نشست دانشجویی با موضوع بررسی شبهات دینی در فضای مجازی که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و با حضور دانشجویان در  دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد برگزار شد، گفت: هر شبهه‌ای بهره‌ای از حقیقت دارد و شبهه افکنان حقیقت را با باطل مخلوط می‌کنند تا مخاطبان باور کنند.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که حق را سنگین و تلخ و باطل را سبک و شیرین می‌خوانند، افزود: از این رو جذب شبهات دینی توسط برخی از افراد طبیعی است.
حجت‌الاسلام نادری با بیان اینکه در قرآن بیش از 950 بار از علم، فکر و عقل سخن به میان آمده است که نشانی از وحی بودن آن است، اظهار کرد: لذا هرگز نباید از شبهات ترسید.
حافظ قرآن با تأکید بر اینکه هر روز شبهات متعدد با بیان‌های مختلف در فضای مجازی مطرح می‌شود اما جواب دادن به آن‌ها برای همه ممکن نیست، تصریح کرد: بهتر است به جای جواب دادن به همه شبهات روش مواجهه با این شبهات را به دانشجویان بیاموزیم.
استاد دانشگاه فضای مجازی را فرصتی طلایی برای دشمنان اسلام دانست تا اعتقادات جوانان را مخدوش کند، عنوان کرد: از همین رو باید با کلیات شبهات در فضاهای مجازی آشنا شده و روش پاسخ دادن به آن‌ها را فرا گیریم.
حجت‌الاسلام نادری اظهار کرد: برخی از شبهات نیز حقیقت دارند اما در آن‌ها مغالطه‌هایی صورت گرفته است تا عمداً یا سهواً مخاطب را به اشتباه بیندازد.
وی ذکر ادعا بدون منبع و بدون دلیل را از رایج‌ترین شیوه در شبهات دانست و گفت: در این موارد سخنی به دین یا افراد منسوب به دین ارائه می‌شود در حالی که هیچ منبع یا علتی برای این سخن بیان نمی‌شود که باید حتماً از صحت انتساب و دلیل آن مطمئن شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد داشتن معیار دوگانه برای قضاوت، اضافه کردن نکته‌ای انحرافی به متن اصلی و در نظر نگرفتن نکات بلاغی در یک آیه یا حدیث را از دیگر مغالطات رایج در شبهات برشمرد و عنوان کرد: در پاسخ به این‌گونه شبهات باید از تفسیر صحیح حدیث یا آیه اطمینان پیدا کرد.
حجت‌الاسلام نادری حذف قسمتی از آیه یا متن کتاب و جزئی‌نگری در برخی از احکام اسلامی را از دیگر مغالطات در شبهات دینی خواند و ادامه داد: در این‌گونه موارد باید از جایگاه احکام در نظام دینی اطلاع و اطمینان کسب کرد.
captcha