مهمترین وظیفه روحانیان تبیین جایگاه ولایت است
کد خبر: 3666014
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

مهمترین وظیفه روحانیان تبیین جایگاه ولایت است

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن بیان اینکه ولایت فقیه در قاموس سیاسی اسلام جایگاهی ویژه دارد، گفت: مبلغان و روحانیان باید در ترویج و تبیین این جایگاه بکوشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری،مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان صبح امروز 1 اذر در نشستی با کارشناسان فرهنگی استان سمنان در شاهرود با حضور معممی‌مقدم مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه شناخت ولی زمان در زمره رسالت‌های مؤمنان است، گفت: آنچه جامعه و سیاست را در اسلام تجلی و عینیت می‌بخشد، مسئله امامت است، اینکه ما می‌گوییم دیانت ما عین سیاست ما است، به امامت اشاره می‌کنیم.
به گفته وی؛ وظیفه نبوت و رسالت، وظیفه تبیینی است یعنی دین و شریعت را بیان و ابلاغ می‌کند اما امام آن چراکه نبی آورده، را در دین اجرایی می‌کند لذا در اندیشه‌های اعتقادی شیعی آن‌گونه آمده که امام دو وظیفه دارد، نخست صیانت از شریعت و دوم اداره جامعه اسلامی، پس مقام امام اجرایی است و اگر می‌خواهیم حب و عشق به اهل‌بیت(ع) وافر باشد، باید مقام امامت را ادراک کنیم و در اعتلای آن بکوشیم، اینکه ما در بارگاه امام رضا(ع) مشرف می‌شویم، باید جایگاه ایشان را در نظام اسلامی بشناسیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه امام هم مرجعیت دینی دارد و هم سیاسی اذعان کرد: یعنی هم مسئولیت اجرای احکام دینی را دارد و هم مسئولیت اداره جامعه، لیکن ما باید به مقام امامت عنایت داشته باشیم و سپس عشق به اهل‌بیت(ع) را ابراز کنیم چراکه صرف عزاداری بدون ادراک و فهم مقام اهل‌بیت(ع) بی‌فایده است.
 شکری بابیان اینکه امروز ولی‌فقیه به‌عنوان یک عنصر اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، بر مبنای همان تفکر است که می‌گوید امامت و ولایت عنصری محسوب می‌شود که جامعه را حیات می‌بخشد، یاداور شد: اگر تاریخ ایران و اسلام را مشاهده کنیم درزمانی که امام منصب حاکمیتی نداشته، اسلام حیات نداشته است.
وی با تأکید بر اینکه امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، این حیات سیاسی و دینی برای جهان اسلام فراهم‌شده است، اظهار کرد: اگر یک روز امام خمینی(ره) می‌فرمودند که ما انقلاب را صادر می‌کنیم، برای خیلی‌ها قابل‌فهم نبود اما امروز آشکارا معلوم است که انقلاب اسلامی در اقصی نقاط دنیا در دل مردم نشسته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «هرکسی بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، به جهالت مرده است» افزود: این روایت یکی از ادله‌ای است که بر اهمیت و جایگاه امامت و ولایت در اندیشه سیاسی اسلام، استناد دارد هم علمای شیعه و هم علمای اندیشمند کلامی و هم اهل تسنن به این روایت استناد کرده‌اند.
 شکری ادامه داد: شیخ صدوق روایتی ذکر می‌کند که «زمین هیچ‌وقت خالی از حجت نمی‌شود بر خدا است که بر خلقش تا روز قیامت امام نصب کند و اگر کسی زندگی کند و امام زمانش را نشناسد در جهالت مرده است» لذا مسئله امامت از مسائل مهم اعتقادی مسلمانان است.
 وی از تشکل‌های دینی خواست تا علاوه بر هیئت داری و فراهم کردن زمینه عزاداری، اخلاص در عمل را در دستور کار قرار دهند و افزود: آنچه به عمل ما ارزش می‌دهد، اخلاص قلمداد می‌شود لذا باید برای قرب الهی از منیت ها و از واژه‌هایی مانند هیئت من، شهر من، روش من و ... دست برداشت و به مصالح جامعه اندیشید، ما در عزاداری اهل‌بیت(ع) حضور پیدا می‌کنیم که مقام شامخ امامت را درک کنیم و این اصل، با منیت ها و خودمحور پنداری‌هایی که بعضاً دیده می‌شود، سنخیتی ندارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان به اهمیت فعالیت تشکل‌های دینی و مذهبی پرداخت و گفت: این تشکل‌ها می‌بایست به آداب اسلامی توجه کنند، وقتی فردی در عزاداری و حتی زیارت اهل‌بیت(ع) حاضر می‌شود و وقت می‌گذارند، می‌بایست به این ادراک برسند که روش‌های عزاداری و زیارت چیست و باید چگونه از امامان خواسته‌ها را طلب کرد و این نیازمند آن است که ما فلسفه و آداب عزاداری و زیارت را بدانیم.
شکری افزود: نقصی که بعضاً در هیئت‌های دینی دیده می‌شود این است که در هر هیئتی و حتی عزاداری می‌بایست روحانیت جلودار باشد، معنای آن این است که هیئت‌های مذهبی حتی اگر به شهری مانند مشهد مقدس مشرف می‌شوند، حتماً می‌بایست یک روحانی همراه داشته باشند چراکه در فرصت‌هایی که وجود دارد، باید از روحانیان استفاده کرد، درست است که عزاداری مهم و ارزشمند است اما شناخت اهل‌بیت(ع) و معرفت به آن‌ها مهم‌تر از آن است چراکه به انسان ادراک از اهل‌بیت(ع) را می‌بخشد.
وی با تأکید بر اینکه ما به‌مثابه اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، نگاهمان به هیئت‌های مذهبی صرفاً عزاداری نیست، متذکر شد: رویکرد این هیئت‌ها باید فرهنگی و اجتماعی باشد و این ظرفیت‌ها نه‌فقط در محرم و صفر و نه در فاطمیه بلکه در طول سال، باید برای اعضایشان برنامه و فعالیت تعریف کنند، امروز جامعه ما تشنه معارف اسلامی و جوانان ما تشنه معارف هستند و هیئت‌ها بهترین ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای هستند که می‌توان از آن‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده بهینه کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
captcha