اجرای امینامه نیات واقفان، بهترین راه ترویج فرهنگ وقف
کد خبر: 3666306
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

اجرای امینامه نیات واقفان، بهترین راه ترویج فرهنگ وقف

گروه اجتماعی: آیت‌الله سیدان گفت: از مهم‌ترین عوامل موثر در راستای ترویج سنت حسنه وقف، اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان در همایش استانی یاوران وقف که دوم آذرماه و همزمان با دهه وقف در محل تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: دین اسلام دینی است که همه ابعاد سعادت انسان را در نظرگرفته و برنامه‌های مختلف در جهت تکامل و رشد بشر طرح کرده است.
وی افزود: مکتب اسلام به حق در همه ابعاد اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، عبادی، دنیوی و اخروی بی‌نظیر است و در این راستا هر چه تعقل و تفکر شود؛ این جامعیت بیشتر درک خواهد شد.
این عالم دینی ادامه داد: بر اساس حدیثی گوهربار از شیخ الائمه،امام جعفر صادق(ع) جامعه‌ای که در آن سه شخصیت فقیه عادل، امیر مطاع و طبیب بصیر نباشد، جای زندگی نیست که این نشان از اهمیت حضور علمای عادل، حاکمان خیر و طبیبان حاذق در یک جامعه است.
این استاد عالی حوزه با اشاره به لزوم حفظ، تقویت و نشر مکتب اسلام، اظهار کرد: سنت حسنه وقف از جمله سنت‌های است که برای حفظ، تقویت و نشر این مکتب جامع به کار گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه وقف در واقع حبس مال برای هدف‌هایی عالی است، ادامه داد: در قرآن کریم این سنت حسنه با تعابیری چون صدقه جاریه و یا باقیات الصالحات عنوان شده است.
این عالم دینی با بیان اینکه ثمرات این سنت حسنه بسیار فوق‌العاده و فراوان است، اضافه کرد: واقفان با نیات خداپسندانه و در راستای تأمین نیازمندی‌های جامعه مال خود را وقف می‌کنند که این امر در مسیر سعادت دنیوی و اخروی افراد و خود فرد واقف موثر و موجبات رشد و تکامل معنوی فرد خیر را فراهم می‌کند.
آیت‌الله سیدان یکی از عوامل ترویج سنت حسنه وقف و ایجاد انگیزه در مردم برای استقبال از کار خیر را اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش توسط حافظان وقف عنوان کرد.
وی وقف با نیت هدایت‌گری، روشنگری، تعلیم و تربیت و سوق دادن جامعه بشری به سمت رشد معنوی را از بهترین نیات وقف برشمرد.
captcha