ذخیره‌سازی خون بندناف یک نوع بیمه بیولوژیکی است
کد خبر: 3668443
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸

ذخیره‌سازی خون بندناف یک نوع بیمه بیولوژیکی است

گروه اجتماعی: مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه همه خانواده‌های در آستانه تولد فرزند می‌توانند برای ذخیره‌سازی خون بندناف اقدام کنند، گفت: ذخیره‌سازی خون بندناف یک نوع بیمه بیولوژیکی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در همایش «بخشندگان خون ضامنان سلامتی» که امروز، 9 آذرماه در مجتمع ایثار برگزار شد، اظهار کرد: اولین بانک خون بند ناف در سال 1991 در جهان راه‌اندازی شد و اولین پیوند نیز در سال 1993 برای یک بیمار سرطانی که خون بند نافش در بانک ذخیره‌سازی شده بود، انجام گرفت.

وی افزود: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به وجود دو بانک خون بندناف عمومی و خصوصی در کشور بیان کرد: در بانک خون عمومی 15 هزار نمونه و در بانک خون خصوصی 85 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است

وی با بیان اینکه میانگین تعداد سلول‌های ذخیره سازی شده ۸۸۰ میلیون بوده است، اعلام کرد: ۵۴ درصد نمونه‌ها متعلق به نوزادان پسر و ۴۶ درصد هم متعلق به نوزادان دختر بوده است.

ضرابی با اشاره به اینکه در ۲۹ استان کشور نمایندگی ذخیره سازی خون بند ناف داریم، عنوان کرد: قبل از ذخیره سازی باید از سلامت مادر مطمئن شویم و این نشان از اهمیت سلامت بانوان است.

وی با اشاره به اینکه هم زایمان های طبیعی و هم سزارین برای انجام ذخیره ساتزی خون بندناف می‌توانند اقدام کنند، گفت: ۱۴ درصد نمونه هایی که ذخیره سازی شده مربوط به زایمان‌های طبیعی و ۸۶ درصد هم زایمان سزارین است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان اینکه ایران بالاترین میزان ذخیره سازی خون بندناف در خاورمیانه را دارد، بیان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک های عمومی و خصوصی خون بند ناف ذخیره سازی شدند.

وی با اشاره به ذخیره سازی خون بند ناف کشورهای همسایه گفت: تاکنون ۴۰ نمونه خون بندناف کشورهای  امارات و اقلیم کردستان عراق در ایران ذخیره‌سازی شده است.

ضرابی  به طرح های توسعه ای بانک خون بندناف اشاره و عنوان کرد: محصولات مشتق از پرده آمنیوتیک، سرم خون بندناف، پالپ دندان، پارانشیم بندناف،پلاسما و توریسم درمانی از طرح‌های توسعه ای بانک خون بندناف است.

وی با بیان اینکه همه خانواده‌های در آستانه تولد فرزند می‌توانند برای ذخیره‌سازی خون بندناف اقدام کنند، افزود: ذخیره‌سازی خون بندناف یک نوع بیمه بیولوژیکی است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به آغاز کار آزمایی‌های بالینی 120 کودک مبتلا به فلج مغزی و اوتیسم گفت: در حال حاضر در فاز تحقیقاتی هستیم و پذیرش بیماران انجام شده است  و تا سال 97 هیچ پذیرش بیماری نداریم.

وی با اشاره به پذیرش کودکان پنج تا 13 سال مبتلا به اوتیسم در سال آینده عنوان کرد: بیماران فلج مغزی، اوتیسم، پارکینسون، آلزایمر، ضایعات نخاعی می‌توانند از نتایج این تحقیقات بهره‌مند شوند.

ضرابی با پیش بینی ذخیره سازی دندان های شیری و عقل تا پایان سال در این بانک خون اعلام کرد: در ریشه دندان های شیری و عقل یک لایه سلول بنیادی وجود دارد که قدرت تکثیر خوبی برای بازتولید سلول‌های عصبی، عضله، غضروف، ماهیچه و استخوان دارند.

وی به گرفتن سلول‌های بنیادی در خون بالغین اشاره کرد و افزود: در این بخش نمونه از فرد بیمار ذخیریه سازی شده و بعد از انجام شیمی درمانی به فرد بازگردانده می شود تا سیستم خون رسانی را به فرد بازگرداند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در پایان یادآور شد: تا کنون 500 نمونه خون بالغین ذخیریه سازی شده است که بخشی از آن برای فرد استفاده شده و بخشی از آن ذخیره‌سازی شده چراکه شرایط بیمار تا کنون مساعد نشده است.

captcha