برگزاری پیش‌نشست همایش بازشناسی شخصیت و اندیشه‌های آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در مشهد
کد خبر: 3668994
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

برگزاری پیش‌نشست همایش بازشناسی شخصیت و اندیشه‌های آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در مشهد

گروه معارف: پیش‌نشست همایش ملی بازشناسی شخصیت و اندیشه‌های استاد واعظ زاده، امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پیش نشست همایش بازشناسی شخصیت و اندیشه‌های آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، امروز ۱۱ آذرماه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام غلام رضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، درخصوص شخصیت این عالم بزرگوار اظهار کرد: آیت الله واعظ زاده خراسانی در کنار سجایای اخلاقی و مقام شامخ علمی دارای ویژگی بارزی دیگری بودند که از ایشان شخصیتی ممتاز ساخته است، این ویژگی یعنی نگاه تقریبی ایشان، الهام گرفته ازآموزه‌های نورانی قرآن کریم و تعالیم پیشوایان دینی و سیره علمای بزرگ شیعه بوده است.
رئیسیان افزود: موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی و وحدت یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوامع اسلامی بوده و هست، خصوصا در عصرحاضر با توجه به پیچیدگی‌های  اوضاع جهانی این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود و تلاش مضاعف اندیشمندان حوزوی ودانشگاهی را می‌طلبد.
رئیس دانشکده الهیات بیان کرد: اندیشمندانی از شیعه واهل سنت در همگرایی جوامع اسلامی در این راه گام‌های اساسی برداشته اند و نتایج مطلوبی  نیز رسیده‌اند. ازجمله این اندیشمندان می‌توان به شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی، سید جمال الدین اسد آبادی و ... اشاره کرد.
وی ابراز کرد: شیخ طوسی که با رویکرد تقریبی کتاب «خلاف» که فقه مقارن است را تألیف نموده‌اند و همچنین آیت الله بروجردی در حوزه تقریب امت اسلامی بسیار کار کرده‌اند و از دغدغه‌های مهم ایشان، وحدت میان مذاهب اسلامی بوده است.
رئیسیان با اشاره به فرموده آیت الله بروجردی ابراز کرد: مسئله خلافت امروز مورد نیاز مسلمانان نیست آنچه که امروز برای مسلمانان مفید است، آن است که  بدانند احکام را باید از چه منابعی اخذ نمایند.
رئیس دانشکده الهیات از تعبیر آیت الله سیستانی در جریانات عراق یاد کرد و گفت: آیت الله سیستانی فرموده‌اند برادران اهل سنت جان ما هستند و همین عقلانیت باعث شد تا جریانات عراق به درستی مدیریت شود.
 همچنین در این مراسم  سلمان ساکت، رئیس مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه فردوسی، در خصوص شخصیت و اندیشه های مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی اظهار کرد: آیت الله واعظ زاده یکی از نوادر روزگار و از دانشمندان پر افتخاری است که دانشگاه فردوسی سالها از چنین شخصیتی بهره برده است.
وی با اشاره به اساتید برجسته دانشگاه فردوسی ادامه داد: دانشکده الهیات سه گوهر ناب و ارزنده داشته که هر کدام ویژگی‌ها و تأثیرات بسیاری را در دانشگاه وجامعه به جای گذاشته‌اند. سید جلال الدین آشتیانی و محمد واعظ زاده خراسانی همراه با چهار تن از  دیگر اساتید، مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد را تشکیل می‌دهند.
ساکت بیان کرد: آیت الله واعظ زاده یکی از نخستین اساتیدی بود که به دانشکده الهیات گام نهاد و طی سالهای تحقیق، علاوه بر شاگردان بسیار در بالندگی مجله دانشکده نیز نقش بسزایی ایفا کرده بودند.
رئیس مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه فردوسی تصریح کرد: یکی از پررنگ‌ترین و تأثیرگذار ترین فعالیت ایشان در دانشکده، برگزاری کنگره هزار شیخ طوسی در پایان سال 49 و ابتدای سال 50 شمسی بود؛ این کنگره یکی از بهترین کنگره‌های نیم قرن اخیر بود که مقالات این کنگره الگوی خوب و مناسب برای روزگار همایش‌زده و پر از سمینار ما است.
وی شخصیت آیت الله واعظ زاده را شخصیتی چند بعدی و چند وجهی دانست و عنوان کرد: آیت الله واعظ زاده در حوزه‌های  قرآن،  فقه، اصول و کلام کامل و بی‌نظیر بود. 
ساکت بیان کرد: آیت الله واعظ زاده مسئولیت‌های بسیاری از جمله دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشته که به حق در این مسئولیت منشأ خدمات فراوانی شد.
وی ابراز کرد: کوشش‌های آیت الله واعظ زاده در خصوص تقریب مذاهب اسلامی یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیت و اندیشه ایشان است.
رئیس مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه فردوسی ادامه داد: امروز که در گوشه و کنار جهان اسلام توطئه استکبار  جهانی با جهل،نادانی، خرافات، تعصب و فرقه گرایی در هم آمیخته شده و هر روز به نام دین، مذهب و فرقه گروهی مسلمانان گروه دیگر را می‌کشند لذا امروزه اهمیت دیدگاه‌های این استاد دور اندیش پیش از پیش نمایان شده است. 
وی گفت: در دنیای امروز  تنها گفت و گو و مدارا می تواند آتش کینه ورزی‌ها و جنگ‌ را کاهش  دهد و جهل ها و نزاع‌ها را از بین برد و به جای آن مهر و دوستی و بردباری را جایگزین نماید.
ساکت اظهار کرد: در ایران گفت‌وگو و مدارا اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. برخلاف گذشته که مخالف با مدارا و گفت‌وگو بوده‌اند با شرایط امروزی دیگر کسی بر ضرورت آن شکی ندارد و همگان بر اهمیت این موضوع پای می‌فشارند.
در ادامه این مراسم مهدی محقق، استاد دانشگاه تهران و دوست و همیار 60 ساله آیت الله مرحوم واعظ زاده خراسانی اظهار کرد: از میان دعوت‌های بسیاری که از شهرهای مختلف  داشته‌ام مشهد را به دو جهت انتخاب کردم اول آنکه مشهد زادگاه من است و دوم به خاطر ارادت و دوستی که با آیت الله واعظ زاده داشتم.
وی ادامه داد: من و آیت الله واعظ زاده در مدرسه ابتدایی معرفت بودیم. در مدرسه ما روال بر این بود که دانش آموزان به جای سرود شاهنشاهی زیارت امام رضا(ع) را قرائت می‌کردند و این باعث ایجاد معویت خاصی در دانش‌آموزان شده بود.
محقق با اشاره به سفر خود به مکه و سخنرانی آیت الله واعظ زاده در مکه در خصوص تقریب ابراز کرد: دانشمندان بزرگ همیشه همتشان بر این بود که اختلافات  را کنار بگذارند و برای تقویت اسلام تلاش کنند.
محقق با اشاره به اینکه آیت الله واعظ زاده ازشاگردان آیت الله بروجردی بود، گفت: علامه بروجردی برخلاف دیگر علامه ها تکلیف کتبی از  شاگردانشان می خواستند. یکی از امتیازات آیت الله واعظ زاده این بود که ایشان یکی از بهترین شاگردان آیت الله بروجردی بود.
استاد دانشگاه تهران گفت: واعظ زاده مرد زمان بود و می دانست برای چه جامعه‌ای خود را آماده می‌کند. وی قانع نبود که فقط آخوند و یا پیش نماز باشد و خود را آماده فضای دیگری می‌کرد.
وی تشریح کرد: کنگره شیخ طوسی از بهترین کنگره‌های بود که در عمرم مشاهده کرده بودم. من در بیش از 90 کنگره در 20 کشور جهان شرکت کردم ولی همانند این کنگره را در هیچ جا ندیدم. آن کنگره بهترین کنگره از نظر حضور افراد نخبه بود و این نشان دهنده توانایی بالای آیت الله واعظ زاده بود که توانسته بود دانشمندان بسیاری از شرق و غرب عالم دعوت کند.
محقق عنوان کرد: آیت الله واعظ زاده آدم بسیار متواضعی بود. وی ادامه دهنده سیره شیخ طوسی، سید طوسی و سید رزی بود. جاه طلب نبود و کار در مسئله تقریب را وظیفه شرعی خود می‌دانست.
captcha