دعا از فقر ذاتی انسان نشأت می‌گیرد
کد خبر: 3669007
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

دعا از فقر ذاتی انسان نشأت می‌گیرد

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه فقر عین ذات مخلوق و دائمی است گفت: این فقر و نقصان را تمام انسان‌ها تجربه می‌کنند و به نوعی امری فطری است لذا باید همواره نگاه‌مان به مبدا عالم باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اولین دوره تربیت مربی صحیفه سجادیه در اراک، به همت مؤسسه اصحاب الثقلین از دوم آذرماه آغاز و تا ۱۳ بهمن ادامه دارد، روح الله محمد علی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، در این دوره گفت: دعا از عناصر مشترک و مهم تشکیل شده و بین همه انسان‌ها و فرهنگ‌ها وجود دارد، امام چهارم با به خدمت گرفتن زبان دعا باعث احیای فرهنگ دعا در مکتب اسلام شد.
وی ادامه داد: صحیفه‌ها بر تفسیر و تبیین آیات مشتمل هستند یعنی آنچه مرادالله است، مصحف صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) بر وحی بیانی مشتمل است و به تبیین آیات قرآن اشاره دارد، نمی‌توان به صحیفه سجادیه صرفاً به عنوان کتاب ادعیه و مناجات نگاه کرد بلکه در این کتاب، دعا به عنوان زبان و سلاح مطرح است که با توجه به مقتضای زمان در اختیار امام سجاد(ع) قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران بیان کرد: اهل بیت(ع) هر یک در جایگاه زمانی خود با توجه به مقتضای زمان، از ابزار آن دوره به طرق مختلف از جمله تشکیل حکومت، صلح، دعا و ... برای تداوم رسالت پیامبر(ص) استفاده کردند.
وی با اشاره به جایگاه دعا گفت: تمام ادعیه ذکر شده در صحیفه سجادیه ظهور توحید خالص و ناب در تمام ابعاد بی‌نهایت است، موضوع دعا برآمده از ادله تاریخی است به طوری که از زمان پیدایش انسان و احساس نیاز و ناتوانی بشر، وجود داشته؛ یعنی از آغاز خلقت، ضرورت توسل و تمسک وجود داشته است.

این استاد دانشگاه افزود: نیاز به پناه بردن به قدرت لایزال برای رسیدن به آرامش و بقا یک امر ضروری در طول حیات بشری محسوب می‌شود. هیچگاه نمی‌توان در طول تاریخ لحظه‌ای را نام برد که بشر از مبدا عالم بی‌نیاز بوده باشد، دعا نیز از قاموس هیچ بشری حذف نشده است، حتی در جوامعی که به ظاهر لائیک هستند یا نگاه‌ ماورایی ندارند، بالاخره در جایی از زندگی و تاریخ به خدا متوسل می‌شوند و نیازمند بودن خود را بروز می‌دهند پس می‌توان گفت تاریخ دعا دلیل روشنی، برای دعا کردن است و توجه به قدرت لایزال، جز لاینفک حیات انسان است.

محمد علی نژاد به دلیل فطری دعا پرداخت و بیان کرد: این واقعیت در جای خودش اثبات شده است که مخلوق چیزی جز فقر و نیاز نیست و این فقط یک امر مقطعی نبوده بلکه فقری دائمی است یعنی همواره انسان فقیر است و این فقر و نقصان را تمام انسان‌ها تجربه می‌کنند و به نوعی امری فطری در وجود انسان است. به بیان دیگر فقر عین ذات مخلوق است به واسطه فقر وجود ما ساخته شده و باید همواره نگاه‌مان به مبدا عالم باشد.

وی افزود: دعای تکوینی در سراسر عالم طنین انداز است، انسان نیز همواره در حال خواستن و ابراز نیاز است، عالم تحت مدیریت یک قدرت مطلق است و با مراجعه به این قدرت مطلق بایدرفع نیاز کرد.

captcha