آیین مولودی‌خوانی ریشه در تاریخ و فرهنگ کردستان دارد
کد خبر: 3669594
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

آیین مولودی‌خوانی ریشه در تاریخ و فرهنگ کردستان دارد

گروه فرهنگی: رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج مولودی خوانی را از قدیمی ترین آیین مذهبی استان کردستان دانست و گفت: تمامی مساجد و بقاع متبرکه شهرستان سنندج در ماه مولود میزبان عاشقان پیامبر خواهند بود.

ماموستا ادریس هنرور، رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان سنندج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، مولودی خوانی را از قدیمی ترین آیین مذهبی استان کردستان دانست و گفت: تمامی مساجد و بقاع متبرکه شهرستان سنندج در ماه مولود میزبان عاشقان پیامبر خواهند بود.
وی با اشاره به برنامه‌های برگزار شده در این آیین مذهبی اظهار کرد: در ابتدای آیین مولودی خوانی یکی از قاریان برجسته، چندین آیه از آیات قرآنی را تلاوت می‌کند و شرکت‌کنندگان با باز کردن قرآن کریم و سردادن سلام و صلوات و فریادهای مدد یا رسول الله(ص)وی را همراهی می کنند.
ماموستاهنرور اعلام کرد: در ادامه، گروه های مولودی خوانی و دف نوازی شروع به تک خوانی، جمع خوانی، تک نوازی و جمع نوازی دف کرده و به ذکر قصیده هایی به زبان های عربی و کردی می پردازند.
وی بیان کرد: گروه‌‌های مولودی‌خوان و دف‌نواز معمولا' لباس‌های محلی کُردی می‌پوشند و روی پوست دف، کلمات مبارکی از جمله اسم جلاله الله، محمد رسوالله و آیات قرآنی خوشنویسی حک می‌کنند.
رئیس اوقاف و امور خیریه استان کردستان عنوان کرد: در ادامه آیین یکی از روحانیون یا شخصیت‌های مذهبی به بیان سیره و روش زندگی حضرت محمد(ص) و روایت احادیث و آیات قرآنی در مورد شخصیت پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد.
وی افزود: برخی از مردم در این ماه برای شفای بیماران خود ذبح حیوانی را نیز نیت و گوشت آن را بین افراد نیازمند و فقرا توزیع می‌کنند و برخی دیگر برای مولودی اقلام غذایی را بین فقرا توزیع و یا سفره‌های مولودی را برای اطعام فقرا پهن می‌کنند.
ماموستاهنرور ادامه داد: در آیین‌ مولودی‌خوانی تنها از ساز دف استفاده می‌شود و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس بین مردم این منطقه شناخته شده است.
وی با اشاره به برگزاری مراسم مولودی در تمامی مساجد شهرستان سنندج یادآور شد: هماهنگی لازم با هیات امناء مساجد جهت هرچه باشکوهتر برگزار کردن برنامه های مذهبی ماه مولودی انجام شده و پیش بینی میشود بیش از 300 برنامه مولودی خوانی در سنندج و روستاهای این شهرستان برگزار شود.

captcha